Gå til innhold

ATI, forvirrende


TettSpaden

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg driver å skal kjøpe meg skjermkort, vet lignende emner har vært oppe før men.

 

jeg har brukt prisguiden og søkt litt, jeg vil ha ett radeon 9000 64mb, 128mb og helst pro... dette fant jeg

 

Point Of View ATI Radeon 9000 64Mb DDR DVI TV-out Retail AGP POVRAD9K64 807,-

 

Hercules 3D Prophet 9000 128MB DDR AGP, ATI Radeon 9000, TV-Out, Retail 1062,-

 

dette er altså ikke PRO

 

så fant jeg

 

Point Of View ATI Radeon 9000 PRO 64Mb DDR DVI TV-out DualView Retail AGP POVRAD9K64P 988,-

 

Hercules 3D Prophet 9000PRO 128MB DDR AGP, ATI Radeon 9000PRO, TV-Out, Bulk 1302,-

 

Jeg synes 1300kr blir litt mye for ett skjermkort nå, men jeg trenger desperat ett nytt kort, så hva bør jeg velge? bør jeg droppe 64mb pro og gå for det vanlige 128mb kortet? eller bør jeg velge 64mb pro istedet for 128mb?

 

hva med produsentene? point of veiw er vel kjent for å være bra? hva med hercules?

 

takker for hjelp og innspill :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-04 21:34, skrev kjello2:


*host* 7 bilder i sekundet/7 fps *host*


:wink:
:lol:
:lol:


Jaja :wink:


 

*host* nei *host* mer *host* alltid *host* over *host* 40 *host* fps *host* med *host* 16xAF *host* pga. *host* 90 *host* graders *host* "regelen" *host* for *host* R200 *host*. *host* Og *host* det *host* er *host* mindre *host* ytelsestap *host* enn *host* GF4Ti4x00 *host* serien *host* og *host* bildekvaliteten *host* er *host* , *host* også *host* merket *host* av *host* hardware *host* reviewers *host* , *host* bedre *host* enn *host* GF4Ti4x00*host* med *host* 16xAF *host*. :razz:

 

_________________

AMD K75 700MHz

AOpen AK72

384MB PC133 @ CL2

Radeon8500 128MB Retail BBA 300/300

Pioneer DVD-15S

Philips CDRW1610A

 

[ Denne Melding var redigert av: ExcaliBuR på 2002-10-04 22:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 22:39, skrev ExcaliBuR:


*host* nei *host* mer *host* alltid *host* over *host* 40 *host* fps *host* med *host* 16xAF *host* pga. *host* 90 *host* graders *host* "regelen" *host* for *host* R200 *host*. *host* Og *host* det *host* er *host* mindre *host* ytelsestap *host* enn *host* GF4Ti4x00 *host* serien *host* og *host* bildekvaliteten *host* er *host* , *host* også *host* merket *host* av *host* hardware *host* reviewers *host* , *host* bedre *host* enn *host* GF4Ti4x00*host* med *host* 16xAF *host*. :razz:



 

Alltid over 40fps er vel en litt vågal påstand. Skulle likt å sett kortet ditt dra utendørs testen av UT2003 over 40fps i 1600x1200 med 64tap AF :smile:

 

90 graders "regelen" er mer en defekt som kommer av R200 sin dynamiske texture filtering. Det er den dynamiske texture filteringen til R200 som gir det lave ytelsetapen. Nettopp pga R200 ikke anisotropic filterer texturer i en vis vinkel så mener jeg at GF4 sin AF er overall penere. Men dog, AF på R200 er mye mer brukbart pga det lave ytelsetapet.

Uansett så mener jeg at FSAA er viktigere enn AF og her blir R8500 voldtatt av GF4Ti.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-10-05 00:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-05 00:33, skrev MistaPi:


Alltid over 40fps er vel en litt vågal påstand. Skulle likt å sett kortet ditt dra utendørs testen av UT2003 over 40fps i 1600x1200 med 64tap AF :smile:


90 graders "regelen" er mer en defekt som kommer av R200 sin dynamiske texture filtering. Det er den dynamiske texture filteringen til R200 som gir det lave ytelsetapen. Nettopp pga R200 ikke anisotropic filterer texturer i en vis vinkel så mener jeg at GF4 sin AF er overall penere. Men dog, AF på R200 er mye mer brukbart pga det lave ytelsetapet.

Uansett så mener jeg at FSAA er viktigere enn AF og her blir R8500 voldtatt av GF4Ti.




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-10-05 00:34 ]</font>


 

Sorry, min feil, glømte å nevne oppløsning... jeg personlig kjører 1024x768x32 med 16xAF og 4x FSAA, FSAA fordi systemet mitt er uansett tregt nok så skjermkortet blir ingen flaskehals. (@40FPS i MINE spill! :smile:)

 

Har på følelsen at vi har hatt denne diskusjonen før om AF og FSAA ytelse. Jeg inrømmer det gjerne at SmoothVision I var en dårlig idé, og at SuperSampling ikke slo heeeeeeeelt an. Du kommer inn på bildekvalitet når det gjelder AF, hva med å sammenlikne bildekvaliteten med SmoothVision og FSAA/Quinunx (Er det slik det staves?) Mange som mener/mente at SmoothVision gir/ga best bilde.

 

Når det gjelder AF ytelse, så er det mye mindre ytelsestap (I form av FPS eller %'er) på et R200 kort, enn på et GF4 kort. (Noe du selv nevnte når jeg tenker over det)

 

Har spilt en del hos min venn, som har et GF4Ti4600 (Asus V8440) kort, og kan ikke si at han kan skryte på seg skarpere AF enn det jeg kan få fram i spill i floating motion. FSAA er voldtekt, men trøkk inn SuperSampling på GF kortene og se om ikke de kryper ganske ille også da... (Ja, veit det teknisk sett ikke går, la oss alle maile nVidia for å be de om å lage et GF4Ti4x00 serie med SuperSampling...:lol:)

 

Edit: Ja, jeg edita...

_________________

AMD K75 700MHz

AOpen AK72

384MB PC133 @ CL2

Radeon8500 128MB Retail BBA 300/300

Pioneer DVD-15S

Philips CDRW1610A

 

[ Denne Melding var redigert av: ExcaliBuR på 2002-10-05 13:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-05 13:41, skrev ExcaliBuR:


Har på følelsen at vi har hatt denne diskusjonen før om AF og FSAA ytelse. Jeg inrømmer det gjerne at SmoothVision I var en dårlig idé, og at SuperSampling ikke slo heeeeeeeelt an. Du kommer inn på bildekvalitet når det gjelder AF, hva med å sammenlikne bildekvaliteten med SmoothVision og FSAA/Quinunx (Er det slik det staves?) Mange som mener/mente at SmoothVision gir/ga best bilde.


 

Ja det stemmer nok det. Kvalitetmessig er multi-sampling et skritt tilbake siden det ikke rører texture aliasing eller alpha effekter. Dette gjelder da også R9700 som også bruker multi-sampling. Men multi-sampling gjør FSAA mye mer brukbart.

 

Quote:


Har spilt en del hos min venn, som har et GF4Ti4600 (Asus V8440) kort, og kan ikke si at han kan skryte på seg skarpere AF enn det jeg kan få fram i spill i floating motion. FSAA er voldtekt, men trøkk inn SuperSampling på GF kortene og se om ikke de kryper ganske ille også da... (Ja, veit det teknisk sett ikke går, la oss alle maile nVidia for å be de om å lage et GF4Ti4x00 serie med SuperSampling...
:lol:
)



 

Teknisk sett er det fullt mulig. Super-samling er en ganske enkelt metode som går ut på å rendre bildet med flere pixler enn det som vises for så å blende pixlene isammen på sub-pixel nivå. Dette er mer en software ting. Faktisk bruker 4xS metoden til GF4Ti en blanding av multi-sampling og super-sampling. Desverre funker det kun under D3D.

Lenke til kommentar

Tilbake til Radeon korta

 

9000 støtter ikke dx9? trodde det liksom var hele pointet jeg?

 

hvis jeg førstes skal ha ett 8500le.. bør jeg da gå for 128mb? jeg har planer om og ikke bytte skjermkort på leeeeeenge, så derfor er det egentlig viktig at kortet kan funke bra fremover en stund også.

 

men etter hva jeg ser så koster 8500le omtrent like mye som ett gforce ti4200.... da er vel gforce4 ett bedre valg?

 

 

huff for ett rør

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-05 17:47, skrev TettSpaden:

Tilbake til Radeon korta


9000 støtter ikke dx9? trodde det liksom var hele pointet jeg?


 

Ja man skulle tro det etter modell betegnelsen å dømme. Men poenget med R9000 er et value kort med DX8.1 støtte.

 

Quote:


hvis jeg førstes skal ha ett 8500le.. bør jeg da gå for 128mb? jeg har planer om og ikke bytte skjermkort på leeeeeenge, så derfor er det egentlig viktig at kortet kan funke bra fremover en stund også.


men etter hva jeg ser så koster 8500le omtrent like mye som ett gforce ti4200.... da er vel gforce4 ett bedre valg?


huff for ett rør


 

Hvis du er ute etter et gfx kort som ikke koster skjorta og som skal holde en stund fremover, så vil jeg anbefale et GF4Ti4200 kort med 128MB minne.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-05 17:36, skrev MistaPi:

Teknisk sett er det fullt mulig. Super-samling er en ganske enkelt metode som går ut på å rendre bildet med flere pixler enn det som vises for så å blende pixlene isammen på sub-pixel nivå. Dette er mer en software ting. Faktisk bruker 4xS metoden til GF4Ti en blanding av multi-sampling og super-sampling. Desverre funker det kun under D3D.


 

Hmm... Da virker det heller som at det er CPU som gjør dette da, siden det går på driveren som du sier... Trudde dette var en GPU/VPU hardware instruction jeg. SÅ, da går det å gå fra SuperSampling til MultiSampling også da? hvorfor har så ATi ikke gjort dette med R200... siden det er mye mer effektivt og ytelsestapet med 64tap (som du kaller det =)) AF er såpass lite.

 

(Sorry, litt off-topic, men jeg lurer på dette)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 05:26, skrev ExcaliBuR:


Hmm... Da virker det heller som at det er CPU som gjør dette da, siden det går på driveren som du sier... Trudde dette var en GPU/VPU hardware instruction jeg. SÅ, da går det å gå fra SuperSampling til MultiSampling også da? hvorfor har så ATi ikke gjort dette med R200... siden det er mye mer effektivt og ytelsestapet med 64tap (som du kaller det =)) AF er såpass lite.


(Sorry, litt off-topic, men jeg lurer på dette)



 

Super-samling blir av noen kalt for software FSAA, men det blir litt feil siden det er uansett skjermkortet som rendrer de ekstra pixlene.

Multi-sampling er mer komplisert og krever at skjermkortet har støtte for det. Hver frame rendres med flere samples (derav navnet) som kombineres på sub-pixel nivå. Den viktigste forskjellen er at multi-samling ikke gir en fillrate hit siden hver sub-sample bruker samme texture data, men det øker minnetrafikken i like stor grad som super-sampling. Det er forsåvidt hovedgrunnen til at ytelsetapet med FSAA på R9700 er såpass lite på dagens spill - pga den høye minnebåndbredden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...