Zomb Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jeg har bestemt meg for å bytte ut min nåværende Hydor L20 med noe annet. Helst en som ikke kan brukes som vibrator... (Som Hydor) Har sett litt på Eheim 1048 og Alphacool AP910. Jeg har i dag et Asetek sett med Cpu/Gpu/NB blokker og 2 stk Black ice pro 120mm radiatorer. Vurderer å montere en Polarflo TT cpu blokk jeg har liggende, og sette på 3/8 dels nippler på resten. Forslag til pumpe mottas med takk. Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Har sett litt på Eheim 1048 og Alphacool AP910. 6049643[/snapback] Dette er jo to veldig forskjellige pumper når det gjelder pris og, såvidt jeg vet, flow/mottrykk. Trenger du ikke høy flow holder det med en Eheim pumpe. Men hvis du har råd, så syns jeg heller du bør kjøpe MCP350 eller MCP655. Lenke til kommentar
Zomb Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Dette er jo to veldig forskjellige pumper når det gjelder pris og, såvidt jeg vet, flow/mottrykk. Trenger du ikke høy flow holder det med en Eheim pumpe. Men hvis du har råd, så syns jeg heller du bør kjøpe MCP350 eller MCP655. 6049841[/snapback] Det er akkurat der dere med kunnskap kommer inn. Jeg sliter med høy temperatur og støy, men aner ikke hva jeg trenger når det gjelder pumpe. Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Dette er jo to veldig forskjellige pumper når det gjelder pris og, såvidt jeg vet, flow/mottrykk. Trenger du ikke høy flow holder det med en Eheim pumpe. Men hvis du har råd, så syns jeg heller du bør kjøpe MCP350 eller MCP655. 6049841[/snapback] Det er akkurat der dere med kunnskap kommer inn. Jeg sliter med høy temperatur og støy, men aner ikke hva jeg trenger når det gjelder pumpe. 6049882[/snapback] Har ikke peiling på hvor mye flow vannblokkene dine trenger. Men pumpa som fulgte med settet er kanskje en god pekepinn.. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Tror ikke du vinner noe temperaturmessig på å bytte ut pumpa. Pumpe / flow har jo strengt tatt liten innflytelse på resultatet. Det er helst andre faktorer du bør sette fokus på, som vanntemperatur og motasje av CPU-blokka. Om vanntempen eksempelvis er 30grader, så vil du garantert tippe over 40-45grader på CPU, ved belastning av denne! Støyplagen kan reduseres på flere måter. Ikke sjelden hjelper det å isolere pumpa godt fra underlaget, dermed reduseres også vibrasjoner fra denne. Begge pumpene du tenker på er uansett gode alternativer. Vil nok holde en liiten knapp på MCP655, selv om den er noe dyrere. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Jeg monterte en MCP655 i går, og jeg er veldig fornøyd. Noe mye støy på full hastighet, men da pumper den til gjengjeld noe hinsides mye da . Det var uansett liten forskjell i temperaturer da jeg skrudde ned til laveste hastighet, bare en 2c ekstra ca. . Jeg likte også at den er veldig liten og lett å plassere. Mye mindre enn min gamle pumpe: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=J...VDC&mcat=14s267 Alt i alt veldig fornøyd, men jeg har bare prøvd den en knapp time enda, så jeg skal få testa mer i dag. Jeg må bare få fiksa en uheldig lekkasje på grafikkortet... Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Kan også anbefale MCP655. Som sagt tidligere begynner den å surre litt når du stiller den på max, men jeg ser ikke vits i å kjøre pumpa på denne hastigheten, da temperaturene er akkurat like gode på halv fart. På denne hastigheten er pumpa også tilnærmet lydløs. Anbefales:) Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Skrue, du syns ikke du undervurderer flow litt for mye nå pga. den testen din? Greit nok, I de fleste oppsettene vil det være snakk om et par grader, men med en blokk som f.eks. Swiftech Storm er det jo viktig at pumpa tåler nok mottrykk til dysene. Alt i alt veldig fornøyd, men jeg har bare prøvd den en knapp time enda, så jeg skal få testa mer i dag. Jeg må bare få fiksa en uheldig lekkasje på grafikkortet... 6050268[/snapback] Oi da, hva skjedde? Forresten så trodde jeg MCP655 var mye større enn den pumpe/tank greia fra AC, så liksom sånn ut på bildet. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Alt i alt veldig fornøyd, men jeg har bare prøvd den en knapp time enda, så jeg skal få testa mer i dag. Jeg må bare få fiksa en uheldig lekkasje på grafikkortet... 6050268[/snapback] Oi da, hva skjedde? Forresten så trodde jeg MCP655 var mye større enn den pumpe/tank greia fra AC, så liksom sånn ut på bildet. 6052167[/snapback] Nei, mcp655 er mye mindre . Jeg som slurva litt med niplene, så spruta det vann utover grafikkortet. Heldigvis funka det igjen etter det var tørka litt... EDIT: Jeg ble jo litt redd når plutselig skjermen ble svart Endret 6. mai 2006 av sablabra Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Skrue, du syns ikke du undervurderer flow litt for mye nå pga. den testen din? Greit nok, I de fleste oppsettene vil det være snakk om et par grader, men med en blokk som f.eks. Swiftech Storm er det jo viktig at pumpa tåler nok mottrykk til dysene. Nei, jeg undervurderer ikke dette på noen måte. Det er flere og "større" gutter enn meg som har kommet frem til samme resultat, og dermed tør jeg si at det er ganske godt hold i de resultatene jeg kom frem til. Uten dermed å underslå at en kraftigere pumpe vil gi bedre resultat. Greia er imidlertid at du må sørge for en ganske dramatisk økning i flow, før du får en forbedring av betydning. Jeg testet forøvrig også Storm-blokka under de samme forutsetninger. Du fikk vel med deg det? Du kan jo også sjekke noen resultater her: http://www.procooling.com/index.php?func=articles&disp=131 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Skrue, du syns ikke du undervurderer flow litt for mye nå pga. den testen din? Greit nok, I de fleste oppsettene vil det være snakk om et par grader, men med en blokk som f.eks. Swiftech Storm er det jo viktig at pumpa tåler nok mottrykk til dysene. Nei, jeg undervurderer ikke dette på noen måte. Det er flere og "større" gutter enn meg som har kommet frem til samme resultat, og dermed tør jeg si at det er ganske godt hold i de resultatene jeg kom frem til. Uten dermed å underslå at en kraftigere pumpe vil gi bedre resultat. Greia er imidlertid at du må sørge for en ganske dramatisk økning i flow, før du får en forbedring av betydning. Jeg testet forøvrig også Storm-blokka under de samme forutsetninger. Du fikk vel med deg det? 6052269[/snapback] Jeg merker størst forskjell i temperatur på blokk nr. 2, altså gpu-blokken i mitt tilfelle. Blokk nr.1, cpu-blokken, er det veldig liten forskjell på om jeg stiller ned flowen mye. Jeg har en apogee og mcw60, begge er veldig lite restriktive. Lenke til kommentar
Zomb Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Takker for mange bra svar. Hovedgrunnen til at jeg vil bytte pumpen min er at den er begynt å dure noe hinsides. Den begynner vel å bli slitt etterhvert. Den er isolert fra underlaget etter alle kunster, men bråker selv om jeg holder den i hånden i friluft. Cpu blokken er riktig montert, og jeg har prøvd med 3 forskjellige blokker. Ca samme resultat med alle. Alle er montert av og på mange ganger. Alle blokkene er planslipt, og siste desperate forsøk var å planslipe HS på cpu. Det siste reduserte temp med ca 2 grader ved max load. Et par spørsmål: Vet dere om det er bedre med 1 dobbel radiator enn 2 single? Kanskje det burde bli neste forsøk. Jeg bruker forresten Arctic Alumina Premium Ceramic pasta. Er den kanskje elendig? Noen som har testet Polarflo TT cpu blokk mot Asetek Antarctica? Endret 6. mai 2006 av Zomb Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hm, det høres jo ut til at du har gjort en grundig "research" mtp CPU-temp / montering av kjøleblokker. Men det kommer et par spørsmål trillende her: Hvordan leser du av CPU-temp? Hva er vanntemperaturen i systemet? Er maskinen ustabil når CPU-temp stiger? Overklokker du, eller kjører du standard v-core? Kan du gi svar på dette, så kan det hende jeg kan si noe om den faktiske CPU-tempen din. Lenke til kommentar
Zomb Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Hm, det høres jo ut til at du har gjort en grundig "research" mtp CPU-temp / montering av kjøleblokker.Men det kommer et par spørsmål trillende her: Hvordan leser du av CPU-temp? Hva er vanntemperaturen i systemet? Er maskinen ustabil når CPU-temp stiger? Overklokker du, eller kjører du standard v-core? Kan du gi svar på dette, så kan det hende jeg kan si noe om den faktiske CPU-tempen din. 6053516[/snapback] Her kommer svarene: Leser av Cpu-temp via hk sensorene. Monterte tidligere en ekstern tempføler bak hk etter råd fra deg. Den viste ca 7 grader lavere temp. Vanntempen er vel oppe i ca 33 grader på max. Begynner å tvile litt på den tempmåleren jeg bruker, og må vel skaffe meg en ekstra for å dobbelsjekke... Maskinen er ikke ustabil uansett temp, men i det temperaturen sier 60 grader slår den seg momentant av. Jeg kjører foreløpig standard vcore. Har til og med redusert den til 1,25 uten noe endring i temperaturene. Planen er å overklokke, og jeg har testet den opp til 2,6GHz foreløpig. (Slo seg av pga temp ved max load.) Nå er den original til jeg får kontroll på temperaturen... Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Har du lest av tempen inne i OS da? Mulig BIOS oppgir feil temp? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 33grader på vannet vil i normale tilfelle gi en CPU-temp et sted mellom 40 og 50grader. Altså 7 til 17grader høyere. Utifra vanntemperaturen tipper jeg at du har en romtemperatur på 25 til 26grader? Får du shut-down ved 33graders vanntemp? I så fall vil jo hk-sensorene registrere en CPU-temp som ligger hele 27grader over vanntemp! Det er i hvert fall 10grader for mye. Det kan på sett og vis harmonere om man tar fatt i (de kanskje mer riktige) verdiene du leser av på den eksterne føleren, og da ender vi opp med en CPU-temp som ligger ca 20grader over vanntemp, men selv det er jo i meste laget. Om du har mulighet for å sette shut-down temp høyere i BIOS, så ville jeg forsøkt det. Forslagsvis 70grader. En CPU tåler tross alt en temp som ligger en god del høyere enn (de lite sannsynlige) 60gradene, så risikoen er i mine øyne svært liten for at det skal skje noe galt. Vi kan jo langt på vei anta at den reelle CPU-tempen ligger en god del lavere enn hva sensoren på hk / i CPU registrerer, og dermed bør det være fritt fram for en endring av settpunktet for shut-down. Har du forsøkt å legge fingeren på siden av kjøleblokka, altså slik at den får kontakt med kobberet når maskinen jobber max? Er det nesten så du brenner deg, så er nok de 60gradene reelle. Egentlig tviler jeg sterkt på at du vil få problemer med å ta på kjøleblokka. Den vil nok kjennes varm, men antakelig langt fra ubehagelig å ta på. Utifra de mange monteringer og remonteringer av kjøleblokka du har gjennomført, kan jeg ikke tro annet enn at blokka har skikkelig kontakt med IHS, og at du bruker en passende mengde pasta. Dermed kan "fingertesten" være en ganske god pekepinn på at den innebygde sensoren gir feil verdier, om det viser seg at kjøleblokka er ok å ta på. Den termiske pastaen du bruker er helt ok, problemet ligger nok ikke der. Lenke til kommentar
Zomb Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Takker for gode svar. Jeg har en stor stue med store vinduer. Etter en lang dag med sol er romtemp ca 24,5. Normalt ca 22. "Fingertesten" på vannblokken tilsier rundt 40-45 grader tipper jeg. Det største problemet er at jeg ikke får justert shut-down temp. Jeg har et MSI K8N Diamond. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Ok, da bommet jeg ikke så voldsomt mtp romtemp. Resultatet av fingertesten tilsier jo langt på vei at avlesningen via den innebygde sensoren er gal. Har omtrent samme kortet som deg her, dvs har Platinumutgaven. Har sjekket BIOS, og riktig som du sier; Shut-down temp lar seg ikke justere høyere. Derimot kan du jo gjøre som jeg har gjort: Gå inn i menyen H/W Monitor, (i BIOS) og disable Smart CPU-fan Target. Da vil du aldri få shut-down på CPU-temp fra den kontrolleren. For fortsatt å overvåke CPU-temp, kan du jo i stedet kjøre MSI CoreCenter, og heller sette et alarmpunkt for shut-down der! Core-center finner du på CD´n som fulgte med hovedkortet, om du ikke allerede har installert det? Shut-down setting i CoreCenter kan jo varieres fra 0 til 100grader, så der kan du jo finne et alternativ? Du kan jo teste med forskjellige settings, slik at du ser og hører(!) at det fungerer. Det bør i alle fall være en løsning som kan funke. CoreCenter kan du jo legge i oppstarten, slik at det kjøres igang hver gang du starter maskinen. Og for å svare på radiatorspørsmålet ditt lenger oppe i tråden: Om du bytter ut 2x120 radiatorer med en på 1x240, så tror jeg neppe at du vil merke noen forskjell. Endret 6. mai 2006 av Skrue Lenke til kommentar
Zomb Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Sovnet du, zomb? 6059977[/snapback] Hehe Neida. Bare forferdelig mye å gjøre på søndager med unger og kjerring og andre "uromomenter". Har ikke fått tid til å teste annet enn at corecenter mener det ikke støtter mitt HK. Smart cpu-fan target har vært slått av hele tiden... Temp i bios er veldig lik den i win, så tror ikke det er noe gale der. En annen ting jeg har funnet ut er at det ikke er smart med 1 stk radiator montert i "taket" på kabinettet. Den trekker til seg ganske mye varme der oppe. Tror jeg bestiller meg en 240 radiator og monterer i bunn isteden. 2 radiatorer er noe herk å plassere uansett, inkl ekstra slangeføring osv. Kjører nå foreløpig min X2 3800 på 2,6 GHz med vcore på 1,25. Det får holde til jeg får kontroll på temperaturen... Ellers må jeg få takke for kloke og lærerike svar. Selv "gamle" klokkere kan lære noe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå