Gå til innhold

Lærerstreiken - Hva vil konsenkvensene bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er med i Elevorganisasjonen og det er vel slik at eleven må få fri eller skal arbeide selvstendig.

Når det gjelder eksamen heter det seg at disse skal gå som normalt -> men muntlig krever jo en sensor(streiker) og skriftlig krever at noen retter den(streiker) så dette kan bli litt vanskelig!

 

Og standpunkt karakterer skal jo begynne å bli gjort klart i disse tider så det tror jeg ikke er noe problem!!

 

Håper litt på streik jeg da, fri er helt OK :dribble:

Lenke til kommentar

det jeg syns er dårlig er at det bare er noen skoler som streiker. min skole skal ikke streike. og det blir utrolig dritt å dra på skolen hvis det har seg slik at det blir streik. blir ikke noe energi i meg da for å si det sånn. syns det rett og slett er dårlig. hvor blir det av likestillingen som norge er så opptatt av?

Lenke til kommentar
Jeg er med i Elevorganisasjonen og det er vel slik at eleven må få fri eller skal arbeide selvstendig.

Når det gjelder eksamen heter det seg at disse skal gå som normalt -> men muntlig krever jo en sensor(streiker) og skriftlig krever at noen retter den(streiker) så dette kan bli litt vanskelig!

 

Og standpunkt karakterer skal jo begynne å bli gjort klart i disse tider så det tror jeg ikke er noe problem!!

 

Håper litt på streik jeg da, fri er helt OK :dribble:

6137505[/snapback]

Som lærern min sa, Hvis skoln jeg går på streiker, så vil muntlig eksamen hos oss ikke bli noe av. Siden sensor da blir leid inn fra en annen skole, og den dagen eksamen er så jobber han for den skolen han skal være sensor for, og da er han i streik da.

Slik sa ivertfall læreren vår at det kom til å bli hvis vi ble tatt ut i streik.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at Bergen er en del av neste pulje, og da er det vel rimelig å anta at skolen jeg går på, som har rundt 300 lærere og 1400 elever å holde styr på, blir tatt ut. Tungt skyts, og så videre.

 

Med mindre streiken varer i 3 uker, kommer fremdeles den viktige eksamenen min til å bli gjennomført.

Trekkfagene er en annen historie, men de er av liten betydning for de fleste.

Således er det meg knekkende likegyldig om det blir streik eller ikke, til tross for at jeg støtter saken til lærerene. Forslaget som KS har lagt frem (som noen av lærerne våre var så vennlige å forklare i detalj), er på mange måter fullstendig latterlig, og en smule hårreisende. Det burde vel være et mål å trekke til seg potensielt gode lærerkrefter for fremtiden, heller enn å skremme dem bort med elendige vilkår.

Lenke til kommentar

ofstad: Hvor mange elever her inne er _ikke_ med i EO? EO vet ikke mer om dette enn alle andre.

 

Zealuu: Årstad? Jeg tror de venter med å ta ut en så stor skole. De vi ikke risikere for masse med en gang, da kan de bli påtvunget megling, og ende opp med et annet utfall enn de ønsker. Har større tro på en skole som min da, få lærere og 300 elever. Det viser godt igjen i mediene, uten at det går utover for mange uskyldige.

Lenke til kommentar

Årstad, ja.

 

I følge lærerene ved skolen pleier Årstad å bli tatt ut tidlig i streiksammenheng, nettopp fordi den er såpass stor. Nå vet jeg ikke om det stemmer i dette tilfellet, hvor det virker som om de har planlagt en streik som skal vare lenger enn i en dag eller fire.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Årstad, ja.

 

I følge lærerene ved skolen pleier Årstad å bli tatt ut tidlig i streiksammenheng, nettopp fordi den er såpass stor. Nå vet jeg ikke om det stemmer i dette tilfellet, hvor det virker som om de har planlagt en streik som skal vare lenger enn i en dag eller fire.

6141165[/snapback]

I følge en lærer på min skole (som sikkert ikke vet stort mer enn oss), satset de på å virkelig streike i år, og at streiken kunne bli langvarig. Da mente hun at de først tok ut skoler på størrelse med den jeg går på, hvis de startet med de største skolene kunne politikerne mene at det gikk utover for mange, evt. at de gikk for fort fram, og tvinge på dem mekling.

 

Dette er vel uansett noe vi bare får vente og se, vi vet jo tross alt fint lite.

Lenke til kommentar

hvor stor er sjansen for at det faktisk blir streik? altså tror noen kommer til å hoppe inn og få en ordning på dette. altså når såpass mange blir sittende uten eksamen. noen som ahr makt til det vil vel ta til fornuft og gjøre noe? søsteren min går i ungdomskolen og det skal bli streik der hvis det skjer noe. med hva med vitnemålet? altså noen må vel gjøre noe da?

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar
det jeg syns er dårlig er at det bare er noen skoler som streiker. min skole skal ikke streike. og det blir utrolig dritt å dra på skolen hvis det har seg slik at det blir streik. blir ikke noe energi i meg da for å si det sånn. syns det rett og slett er dårlig. hvor blir det av likestillingen som norge er så opptatt av?

6140075[/snapback]

Sett mange slike uttalelser som dette fra folk som er skuffet over at skolen deres ikke er tatt ut til streik. Jeg anbefaler å sette seg litt inn i hvordan en streik fungerer. Man tar ikke ut samtlige skoler med en gang fordi da vil staten gripe inn med tvungen lønnsnemd.

Lenke til kommentar
Zealuu: Årstad? Jeg tror de venter med å ta ut en så stor skole. De vi ikke risikere for masse med en gang, da kan de bli påtvunget megling, og ende opp med et annet utfall enn de ønsker. Har større tro på en skole som min da, få lærere og 300 elever. Det viser godt igjen i mediene, uten at det går utover for mange uskyldige.

6141061[/snapback]

Akkurat det håper jeg også, og sentrumsskolene er jo veldig synlige. Så nå satser jeg på at BHG blir tatt ut i neste runde. Når vil det bli forresten? Sånn ca...

Lenke til kommentar
Og det er lærerene som blir ansatt som sensorer som retter eksamenene. Så i praksis betyr det at man kan gjennomføre skriftlig eksamen, men man kan ikke rette den og man får dermed heller ikke karakter på den.

6135711[/snapback]

 

Feil. Avtalen de som skal rette eksamen har er utenforstående all skole og læring, og dermed vil rettingen gå som normalt.

 

 

Da er det klart (90% sikkert) at det blir streik i morra, men eksamen blir avlagt uansett. Da standpunktkaraktermøtet er satt til 8. juni er det fortsatt uvisst hvorvidt vi får standpunktkarakterer eller ei. Spennende å se utviklingen på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...