simes Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Ja, selv om "enkelte" i praksis betyr JBlack, så synes jeg det var ganske merkelig selv. Jeg trodde det var kjent at lektorer i VGS er de i samfunnet som får alt for lite igjen for hva de gjør. De har en av samfunnets lengste utdannelser og de gjør en utrolig viktig jobb. Er skolen en konkurransedyktig arbeidsgiver i forhold til det private marked for f.eks realister med 6 års høyere utdanning slik det står til i dag? Kun for de som ikke bryr seg fullt så mye om hvor stor lønningsposen er. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 En ting jeg lurer på; vil alle lærer bli tatt ut til streik eller blir de som skal ta eksamen spart. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Nei, jeg mener at lønn BØR gis ut i fra kompetanse, og så vidt jeg kan se, så er en av grunnene til at de eventuellt streiker nettopp at denne ordningen faller bort... 6062908[/snapback] Bra, bra. Da er vi enige. 6063501[/snapback] Videre kommenterte jeg at jeg ettersom jeg anntok at vi var enige om dette punktet, syntes det var rart at enkelte her som gir til utrykk stor missnøye mot nåværende regjering etc. gjennom avatar etc. (en oppfatning jeg ikke deler, men det er en helt, heeelt annen diskusjon), ser ut til å mene at denne streiken er bare tull. 6063604[/snapback] Som sagt, jeg baserte meg på uttalelser om at de streiket for høyere lønn, og uttalelser om at lærere har dårlige arbeidskår. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Ja, selv om "enkelte" i praksis betyr JBlack, så synes jeg det var ganske merkelig selv. Jeg trodde det var kjent at lektorer i VGS er de i samfunnet som får alt for lite igjen for hva de gjør. De har en av samfunnets lengste utdannelser og de gjør en utrolig viktig jobb. Er skolen en konkurransedyktig arbeidsgiver i forhold til det private marked for f.eks realister med 6 års høyere utdanning slik det står til i dag? Kun for de som ikke bryr seg fullt så mye om hvor stor lønningsposen er. 6063963[/snapback] Absolutt sant. Personlig er det ikke lønningsposen som bekymrer meg mest, men jeg har en annen grunn til å overhode ikke ville gå inn i en lærerstilling på vgs. eller lavere nivå (i allfall ikke over lengre tid) - jeg ser for meg at det blir å forklare det samme greia år ut og år inn, uten å noensinne kunne fordype meg og ha kontakt med de nye, spennede delene av faget mitt. Samtidig ville jeg i såfall bli i spesiellt sterk grad utsatt for skiftende politiske vinder ("nei, i år skal vi privatisere alt!", "prosjektarbeid! rør alt sammen til en grønn, illeluktende gugge av halvfabrikate powerpoint-presentasjoner!", "sminke inn i naturfagen så blir kansje de (underforstått: dumme) jentene interessert i realfag!" etc.), og elendige budsjetter ("neinei, vi kan ikke utføre et kult eksperiment - det har vi ikke råd til", "Arbeidsplass til å rette de prøvene vi påla deg å rette på skolen? Hahahaha!", etc.). Og det er ikke fordi jeg synes det er kjedelig å undervise - det mener jeg ikke. Det er gøy - til en viss grad. Spesiellt når du skjønner at den du forklarer det til, faktisk forstår det. En ting jeg lurer på; vil alle lærer bli tatt ut til streik eller blir de som skal ta eksamen spart. 6064544[/snapback] Dersom alle medier sier "det blir kansje ikke eksamen" så er vel ikke det så veeldig sannsynlig at de sparer noen? Kjedelig for de som "slipper", de mister også masse verdifull repitisjon. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Fikk i dag vite av læreren at de haded blitt bedt om å sette standpunktkarakterene "tidligere" på grunn av streiken. Slik at vi ikke skulle komme opp i noen "kjedelige situasjoner". Så det ser jo ut som at det gjøres klart til streik. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Fikk i dag vite av læreren at de haded blitt bedt om å sette standpunktkarakterene "tidligere" på grunn av streiken. Slik at vi ikke skulle komme opp i noen "kjedelige situasjoner". Så det ser jo ut som at det gjøres klart til streik. 6075520[/snapback] Vil ikke det være streikebryteri? Lærerne på min skole har fått beskjed om at de ikke har lov å flytte karaktermøtet vekk fra streikeperioden, fordi det vil være streikebryteri hvis det blir streik. Den læreren jeg har mest på skolen er overbevist om at det blir streik. Han har skissert to løsninger for oss med tanke på karakterer. 1 - Terminkarakterene fra 1. termin blir det man søker med. Dette trodde han minst på, fordi da ville man ikke ha klagerett på karakterene. 2 - Terminkarakterene fra 1. tremin bli satt som standpunktkarakterer. Da vil man ha klagerett på karakterene. Både du og lærer vil mest sansynlig være enig hvis du klager på en karakter du har jobbet opp i løpet av 2. termin, da er det ingen sak å få rettet disse. Eksamen mente han at ikke kom til å bli gjennomført i det hele tatt for vår det, men dette kan være fordi rektor også er organisert sammen med lærerne (tror jeg). Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2006 "Den 16. mai vil Utdanningsforbundet legge fram en liste over hvilke områder i landet som kan bli rammet hvis det blir lærerstreik. " http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okono...ticle286199.ece Da vet vi det snart... Sluffy: Er nok ikke det, hvis de ikke gjør det vil et årskull med elever ikke komme videre og da har man en "katastrofe" som overgår det meste av streiker i landet hittil. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Er denne lista lagt ut enda? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Er denne lista lagt ut enda? 6113148[/snapback] Ikke som jeg har sett. Vi venter i spenning. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 De fikk nok for seg å flytte datoen Fredag 19. mai varsler Unio om hvor mange medlemmer de enkelte medlemsorganisasjoner tar ut i en eventuell streik i disse områdene. http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTempl...e____36431.aspx Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 ja, nå er det fredag. noen som har sett denne listen? jeg kunne drept for at det blir lærerstreik her Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Hadde du lest artikkelen hadde du sett at det står klokken 15 Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 så det nå ah, håper Eiker blir tatt ut i streik Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hva skjer med eksamen om min skole _ikke_ blir tatt ut i streik? Skriftlig eksamen skal jo rettes av lærere som kanskje er i streik, og muntlig eksamen skal ha en sensor. Kan vi risikere at enkelte på skolen må han muntlig, mens andre slipper, og at halve bunken med skriftlige besvarelser rettes, mens resten står urettet? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Eksamen rettes av sensorer, sensorer er ansatte av staten og ikke av kommunen og blir derretter ikke i streik. Om det er eksamen eller ikke avhenger om det er lærere på skolen til å sørge for at den kan avholde. F.eks vil det si at skriftlig kanskje kan avholdes, mens muntlig ikke kan avholdes. Vanskelig å si Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Slik jeg forstod det ville ikke lærere som var i streik opptre som sensorer, uansett hvem som stod for betalingen. Det var lærere som påstod streikebryting når det ble foreslått at lærere i streik skulle være sensor til skriftlig eksamen. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Ser ut som det blir dårlig med streik for min del. Alta, Fredrikstad, Tønsberg og Trondheim kan risikere å bli tatt ut. Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Fire kommuner/fylkeskommuner vil bli berørt dersom det blir streik fra onsdag morgen 24. mai i kommunesektoren. Det er Alta. Fredrikstad, Tønsberg og Trondheim.[/Qoute] faen i innerste helvete Endret 19. mai 2006 av Spazz Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Ser ut som det blir dårlig med streik for min del. Alta, Fredrikstad, Tønsberg og Trondheim kan risikere å bli tatt ut Link? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Samme nettsted som det alltid blir henvist til her. http://www.utdanningsforbundet.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå