Gå til innhold

Lærerstreiken - Hva vil konsenkvensene bli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men tjener man 373.000 i året, så har man ikke grunnlag for å streike over dårlig lønn. Da tjener man bra.

6058229[/snapback]

Dummeste jeg har hørt, føler man at man ikke får lønn for strevet har man all grunn til å streike. Forøvrig har jeg tre lærere i familien, og jeg har med mine egne øyner sett hvordan de jobber så til de grader mer på overtid enn andre yrker.

Lenke til kommentar
Man må seg selv i forhold til resten av samfunnet også. At man er missfornøyd når man har det godt, er ikke god nok grunn til å streike.

Kanskje det du mangler er å se hvordan andre yrkesgrupper har det?

6058309[/snapback]

Det er jo nettopp det som er poenget. En industriarbeider som kom i jobb rett etter videregående og ikke jobber i nærheten av så mye som en lærer på fritid tjener nesten det samme.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg ikke igjenn i dine beskrivelser av læreryrket JBlack. Men greit nok, gidder ikke kverulere på det. Har hatt mine diskusjoner med lærere om at de har så flott en jobb.

Skaff heller noen lærere til denne tråden og la de fortelle hvordan det er.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner meg ikke igjenn i dine beskrivelser av læreryrket JBlack. Men greit nok, gidder ikke kverulere på det. Har hatt mine diskusjoner med lærere om at de har så flott en jobb.

Skaff heller noen lærere til denne tråden og la de fortelle hvordan det er.

6058425[/snapback]

Vel, jeg har tre veldig nærme familimedlemer som er lærere pluss en god venn, og jeg føler jeg kjenner miljøet og omstendighetene ganske godt.

Lenke til kommentar
Man må seg selv i forhold til resten av samfunnet også. At man er missfornøyd når man har det godt, er ikke god nok grunn til å streike.

Kanskje det du mangler er å se hvordan andre yrkesgrupper har det?

6058309[/snapback]

Det er jo nettopp det som er poenget. En industriarbeider som kom i jobb rett etter videregående og ikke jobber i nærheten av så mye som en lærer på fritid tjener nesten det samme.

6058380[/snapback]

Norske industriarbeidere er så vidt jeg vet de best betalte i verden. Dette har jeg kritisert i andre tråder. Bl.a har jeg kritisert det faktum at dette er med på å presse andre yrkesgrupper inn i en lønnspiral der man stadig presser lønnen høyere og høyere. Og det er streikeretten som desverre blir missbrukt til dette.

Mener forresten å huske at gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er på ca. 360.000. Men dette tar jeg fra hukommelsen, så ta det med en klype salt.

Poenget er uansett at å sammenligne seg med industriabeidere er etter min mening mot sin hensikt da det er en gruppe som også tjener veldig godt.

Ta heller en sammenligning med ingeniører.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det riktigere å sammenligne med industriarbeidere enn med ingeniører?

6058547[/snapback]

Det var ikke det jeg mente, jeg mente at per definesjon er ingengiør et yrke du kan få gjennom uttallige utdanninger, og det finnes ekstremt mange former for ingeniører.

Men ok, gjennomsnittslønn for en sivilingeniør privat sektor er 450 000, de har vel meg bekjent 5 års utdanning og jobber ikke noe særlig på fritiden.

Lenke til kommentar
Men tjener man 373.000 i året, så har man ikke grunnlag for å streike over dårlig lønn. Da tjener man bra.

6058229[/snapback]

De skal ikke streike over dårlig lønn, men over at kompetanselønn blir fjernet! En lektor som har ekstra fag og til sammen 7 års høyere skolegang skal da ikke ha minstelønn under 300k på lik linje med 4-års allmennlærere? Om de får bedre lønn enn dette er opp til den enkelte skoles rektor, men minstelønna bør virkelig fastsettes sentralt og bygge på kompetanse.

Edit: Det er heller ikke så rart at lærerlønna på SSB er ganske høy, ettersom "alle" lærere er oppimot 60 år og har full ansenitet, noe som er et par lønnstrinn.

Endret av simes
Lenke til kommentar

6058229[/snapback]

De skal ikke streike over dårlig lønn, men over at kompetanselønn blir fjernet! En lektor som har ekstra fag og til sammen 7 års høyere skolegang skal da ikke ha minstelønn under 300k på lik linje med 4-års allmennlærere? Om de får bedre lønn enn dette er opp til den enkelte skoles rektor, men minstelønna bør virkelig fastsettes sentralt og bygge på kompetanse.

Edit: Det er heller ikke så rart at lærerlønna på SSB er ganske høy, ettersom "alle" lærere er oppimot 60 år og har full ansenitet, noe som er et par lønnstrinn.

6059505[/snapback]

Hmm... Burde ikke alle de mer høyrevridde her mer eller mindre hjelpe til å stå streikevakt, dersom fjerning av kompetansetilegg er en av hovedgrunnene til streiken?

Lenke til kommentar

6058229[/snapback]

6059505[/snapback]

Hvis jeg husker rett av det mor fortalte meg så skulle de også streike fordi de 'skifter arbeidsgive', dvs at de nå må forhandle lønn med kommunen, ikke staten. Dette skulle vist gå utover de som bor i kommuner hvor økonomien allerede er stram nok som den er.

Correct me if im wrong.

Lenke til kommentar
Dette skulle vist gå utover de som bor i kommuner hvor økonomien allerede er stram nok som den er.

Correct me if im wrong.

6060114[/snapback]

Det vil si at man nå påfører kommunene ekstra utgifter også? Det er ikke vanskelig å gjøre seg populær med "kommunale løft" osv. når man får kostnader i fleng slengt etter kommunene samtidig.

Lenke til kommentar
Dette skulle vist gå utover de som bor i kommuner hvor økonomien allerede er stram nok som den er.

Correct me if im wrong.

6060114[/snapback]

Det vil si at man nå påfører kommunene ekstra utgifter også? Det er ikke vanskelig å gjøre seg populær med "kommunale løft" osv. når man får kostnader i fleng slengt etter kommunene samtidig.

6060283[/snapback]

Tror det var noe slikt, skal spørre henne i morgen.

Forresten håper jeg at det ikke blir streik fordi da vil jeg, i værste fall, ikke få noen eksamen eller noen standpunktkarakterer. Så da ble det et jævlig bortkasta halvår siden jul med slit om å forbedre karakterer..

Lenke til kommentar
Hmm... Burde ikke alle de mer høyrevridde her mer eller mindre hjelpe til å stå streikevakt, dersom fjerning av kompetansetilegg er en av hovedgrunnene til streiken?

6059843[/snapback]

Mener du at lønn ikke bør gis ut fra kompetanse?

Og for å svare på spørsmålet ditt: Det bør de, sammen med alle andre.

Lenke til kommentar

6059843[/snapback]

Mener du at lønn ikke bør gis ut fra kompetanse?

Og for å svare på spørsmålet ditt: Det bør de, sammen med alle andre.

6061260[/snapback]

Nei, jeg mener at lønn BØR gis ut i fra kompetanse, og så vidt jeg kan se, så er en av grunnene til at de eventuellt streiker nettopp at denne ordningen faller bort...

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener at lønn BØR gis ut i fra kompetanse, og så vidt jeg kan se, så er en av grunnene til at de eventuellt streiker nettopp at denne ordningen faller bort...

6062908[/snapback]

Bra, bra. Da er vi enige. :thumbup:

Lenke til kommentar

6062908[/snapback]

Bra, bra. Da er vi enige. :thumbup:

6063501[/snapback]

Videre kommenterte jeg at jeg ettersom jeg anntok at vi var enige om dette punktet, syntes det var rart at enkelte her som gir til utrykk stor missnøye mot nåværende regjering etc. gjennom avatar etc. (en oppfatning jeg ikke deler, men det er en helt, heeelt annen diskusjon), ser ut til å mene at denne streiken er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...