Miki Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hva er den store forskjellen mellom php og asp? Er det praktisk sett bare det at asp tilhører microsoft, og at brukeren da må ha microsoft som programvare? Jeg ønsker å lære meg et serverspråk etter hvert, og lurer på hva som er mest funksjonelt å begynne med. Takker for evt. svar... Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Personlig mener jeg du burde velge php. Kommer vel ikke på noe annet enn at det er lett og lære (lærer nå ) Har aldri prøvd asp. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Både asp og php er like enkle å begynne med, hvordan det er på avansert nivå vet jeg ikke. Jeg ville valgt php fordi det virker som (jeg orker ikke lete opp statistikk) det er flere servere med det som standard (er sikkert fint mulig å få asp der også men) Om du har en venn eller noen du snakker mye med som kan en av delene, vil jeg anbefale deg å lære det han vet om, for da kan du alltids plage han med spørsmål Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Det er ikke akkurat en flaskehals at 90% av alle servere er linux-basert og dermed uten asp.net-støtte. For med sikkert et par milliarder servere så er det fortsatt vanvittig mange windows-servere. Uansett så syns jeg personlig at PHP-manualen er en del enklere å forstå enn MSDN, som er manuelen til .net rammeverket på et vis. Skal du begynne med .net så vil jeg anbefale deg å bruke Visual basic, eller ihvertfall forstå hvordan du gjør om fra VB til C# for de fleste søkeresultater gir deg tutorials i VB. Var ihvertfall sånn når jeg jeg lærte meg C#.net og det irriterte meg grusomt. Og det er vel eneste forskjellene som er nevneverdige å ta med egentlig. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Jobber til vanlig med php da det er helt gratis, samt at det kan innstalleres på alle systemer. Bruker det for å forenkle alt mulig rart og gjøre sider mer oversiktlig ved å bruke modulbasert (include) koding, koble til databaser, samt skrive nyttige og mindre nyttige verktøy. Brukes vanligvis mot MySQL, men nå for tiden jobber jeg faktisk med et IIS-basert hvor jeg kobler php til en Access-database gjennom ODBC. Helt smertefritt så fort serveren var konfigurert riktig. Har også assistert folk med asp-systemer, og jeg må innrømme at ASP ser ut til å ha enkelte lysglimt, men det kan nok virke litt komplisert til å begynne med. Skal sies at jeg aldri har skrevet større funksjoner i ASP Lenke til kommentar
genstian Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Har lært meg basicen i begge. Valget falt på å fortsette med PHP. Syntes personlig det var enklest og at PHP manualen var så mye enklere enn MSDN. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Jeg syns php er et møkkaspråk, spesielt når man begynner å skal gjøre seriøse ting ut av det. Men helt greit for nerder på gutterommet(er stort sett bare slike på dette forumet). php har bra dokumentasjon, god tilgjengelighet, greit med artikkler men sinnsvakt med synsing, lett å få ting på plass. Men syntax er ikke stabil mellom "major builds", og det gjøres store endringer i funksjoner for ofte. Det er også mye usikkerhet rundt det å kode med sikkerhet i fokus. Finnes også lite med gode utviklingsverktøy. Det er koding i notepad (eller en teksteditor med syntax highligthning) og debug med echo $var. Har ikke hatt mulighet for å titte på asp på lenge, men det er et bedre språk og system. Ikke problem å finne mulighet for hosting av asp. Tviler også sterkt på at det er noe særlig vanskeligere enn php. Finns jo bøttevis av skript og tutorials selv på asp. Asp kunnskap er også mer attraktivt i jobbsammenheng. De fleste søker etter asp/c# eller java folk. Lite php. Kjenner folk innen større konsulentfirmaer som lager ymse systemer, og de er lite begeistret for php. Endret 6. mai 2006 av DarkSlayer Lenke til kommentar
Miki Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Jobber til vanlig med php da det er helt gratis, samt at det kan innstalleres på alle systemer. Betyr det at det koster penger å jobbe med ASP..? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Betyr det at det koster penger å jobbe med ASP..? 6055587[/snapback] Njaa, spørs hvordan du ser det da... VS.NET koster jo penger(ikke express edition). Vet ikke om det koster noe for selve aspsystemet eller ikke, men det kjøres jo som oftest på¨windowsmaskiner - noe som ikke er like billig som UNIX/Linux. Endret 7. mai 2006 av luser32 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 90% av alle servere er linux-basert Dokumentasjon takk! Dette stemmer uansett ikke. Det er heller motsatt. Windows har langt større andel enn Linux. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg syns php er et møkkaspråk, spesielt når man begynner å skal gjøre seriøse ting ut av det. Men helt greit for nerder på gutterommet(er stort sett bare slike på dette forumet). 6054148[/snapback] Vil ikke akkurat si møkkaspråk, men mer latmannsspråk og alt for lav terskel for å lage noe aka. mange skjønner ikke hva de driver med.php har bra dokumentasjon, god tilgjengelighet, greit med artikkler men sinnsvakt med synsing, lett å få ting på plass.Men syntax er ikke stabil mellom "major builds", og det gjøres store endringer i funksjoner for ofte. Det er også mye usikkerhet rundt det å kode med sikkerhet i fokus. Finnes også lite med gode utviklingsverktøy. Det er koding i notepad (eller en teksteditor med syntax highligthning) og debug med echo $var. 6054148[/snapback] Og hva er det du forventer deg? Klikk-og-dra IDE? Neidu, det finnes faktisk verktøy som funker mer enn bra nok. Den desisert beste må sies å være Zend Studio. Debug kan f.eks gjøres en smule mer avansert enn bare echo $var.Har ikke hatt mulighet for å titte på asp på lenge, men det er et bedre språk og system. Ikke problem å finne mulighet for hosting av asp. Tviler også sterkt på at det er noe særlig vanskeligere enn php. Finns jo bøttevis av skript og tutorials selv på asp. 6054148[/snapback] Hvordan kan du si et ASP er et bedre språk uten å begrunne det? Når det kommer til ytelse må man vel raskt kunne konstantere at PHP har et overtak både rent eksekveringsmessig og når det kommer til minnebruk. Viktig punkt for større systemer ... Ja, og som kjent krever jo ASP i utgangspunktet IIS og der er jo sikkerheten så som så til tider (som alle andre produkter fra M$). Hmm ... og da har jeg ikke nevnt at ASP mangler en del ting som PHP har. Ting som MD5, ftp og mail er inkludert i PHP noe man kan se langt etter i ASP. Som sagt, en begrunnelse for hvorfor ASP er bedre hadde gjort seg ... Asp kunnskap er også mer attraktivt i jobbsammenheng. De fleste søker etter asp/c# eller java folk. Lite php. Kjenner folk innen større konsulentfirmaer som lager ymse systemer, og de er lite begeistret for php. 6054148[/snapback] Igjen, hvorfor? Det er ikke bare å si at "Nei, jeg liker ikke PHP fordi det suger". Jeg vil gjerne vite hvorfor? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Nei, kommer jo ann på. Selv liker jeg PHP over ASP rett og slett fordi jeg alltid har programmert i PHP. Dette blir nesten som en AMD vs Intel-diskusjon - alle har sin favoritt. ASP relaterer til meg som et ms-dominert miljø, og dermed var valget enkelt da jeg skulle velge. Når det er sagt så kan en ikke si store aktører ikke bruker php. Oslo Kommune skiftet portal fra ASP til PHP. Dette inkluderer alle bydeler og etater, noe som er en ekstrem side. Jeg jobber selv i kommunen, og programmerer bla. HMS, tiltaks og ticketsystemer, alt i PHP. (hms ble også nå nylig omprogrammert fra ASP til PHP). Så for å oppsummere må du nesten velge ut i fra hva du ønsker. Jeg personlig tror det alt i alt blir til en beslutning mellom å holde et ms-dominert eller et fritt miljø, og selv om det er mange i dag som ønsker ASP, så er PHP på dørkarmen og på vei til å ta over for mange ASP-prosjekter. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 De fleste proffe prosjekter er kodet i PHP eller perl. IPB (Og alt annet fra invision) phpBB (Verden mest brukte?) VBulletin Mambo Joomela PHP/Post-Nuke WEP WordPress (Blog) PHPshop osCommerce (Veldig ofte brukt webshop) phpGroupWare MyBB PHP MediaWiki (wikipedia) PHPwiki Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Kan vel nevne at php er noe av det mest brukte også. Se på hotscripts.com fks, nesten alt som ligger der er php. Vil også nevne at nesten alle programmer, script og prosjekter jeg har sett er kodet i php. Om noen på en jobb foretrekker og jobbe med asp er vel deres sak. (Er vel det samme vis det ikke skal ut av kontorets fire hjørner alikevel.) uten at jeg har lest noe mer om .NET programmer så il jeg vel si at det også er noe plundrete og laste ned programmer som hjelper maskinen med og støtte dette. (Gjelder ikke asp tror jeg) Ellers lykke til videre uansett hva du velger. (og det skader aldrig og kunne litt av alt heller) Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Kan vel nevne at php er noe av det mest brukte også.Se på hotscripts.com fks, nesten alt som ligger der er php. ..og 10 av 10 katter bruker tunga for å vaske seg i rumpa. Jeg støtter kommentaren om at php er et møkkaspråk. Kan vel kalle det en _veldig_ nedstrippet versjon av Perl. Hjelper ikke hvor mange som bruker det.. Greit nok, det funker for templating og simple hjemmesider, men du vil absolutt ikke lage noe med et visst omfang i php. ASP (non- .NET, har ikke kikket på .NET) er vel like ille, og har i tillegg helt grusom syntaks. Jeg vil anbefale et skikkelig språk, Ruby, eller kanskje Python hvis du er litt sær, som i tillegg kan brukes til annet enn web. Jeg tror Ruby on Rails har vært verdens mest hypede web-rammeverk et år eller to nå, og med god grunn. Har riktignok en noe høyere inngangsterskel, da du bør forstå MVC-arkitektur og ORM, men les dokumentasjonen på nettet, eller helst http://www.pragmaticprogrammer.com/title/rails/, så kommer du raskt i gang. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Kan vel nevne at php er noe av det mest brukte også.Se på hotscripts.com fks, nesten alt som ligger der er php. ..og 10 av 10 katter bruker tunga for å vaske seg i rumpa. Jeg støtter kommentaren om at php er et møkkaspråk. Kan vel kalle det en _veldig_ nedstrippet versjon av Perl. Hjelper ikke hvor mange som bruker det.. Greit nok, det funker for templating og simple hjemmesider, men du vil absolutt ikke lage noe med et visst omfang i php. ASP (non- .NET, har ikke kikket på .NET) er vel like ille, og har i tillegg helt grusom syntaks. Jeg vil anbefale et skikkelig språk, Ruby, eller kanskje Python hvis du er litt sær, som i tillegg kan brukes til annet enn web. Jeg tror Ruby on Rails har vært verdens mest hypede web-rammeverk et år eller to nå, og med god grunn. Har riktignok en noe høyere inngangsterskel, da du bør forstå MVC-arkitektur og ORM, men les dokumentasjonen på nettet, eller helst http://www.pragmaticprogrammer.com/title/rails/, så kommer du raskt i gang. 6064584[/snapback] Første som nevnte Python Kan forhåndsvis godt PHP, Python og C++. Nå har jeg overhodet ikke sett på ASP, da prosjektene jeg har holdt på vanligvis har havnet ut på linux/unix platformen. Python er ett fint språk, også til web, gjennom mod_python. Ruby går vel også ann. Lenke til kommentar
salah Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg har aldri satt meg inn i ASP, men programmerer mye og avansert PHP til daglig. PHP er fin å bruke til mindre prosjekter, men koden blir fort rotete og du må kommentere og jobbe mye med å holde orden på det, ellers kan ting fort bli så rotete at du ikke orker mer av det. Dessuten er manualen god og språket i seg selv er lett å lære. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg har aldri satt meg inn i ASP, men programmerer mye og avansert PHP til daglig. PHP er fin å bruke til mindre prosjekter, men koden blir fort rotete og du må kommentere og jobbe mye med å holde orden på det, ellers kan ting fort bli så rotete at du ikke orker mer av det. Dessuten er manualen god og språket i seg selv er lett å lære. 6073790[/snapback] Det gjelder vell stort sett de fleste programmeringsspråk. Manualen er svert god, og der er gode template engines ute (tinybutstrong) Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 90% av alle servere er linux-basert Dokumentasjon takk! Dette stemmer uansett ikke. Det er heller motsatt. Windows har langt større andel enn Linux. 6055697[/snapback] Ditto. Fei for din egen dør. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Greit nok, det funker for templating og simple hjemmesider, men du vil absolutt ikke lage noe med et visst omfang i php. kan du utdype et visst omfang litt? Hvis jeg skal tolke så tenker jeg nettsteder av litt størrelse, til eksempelvis bedrifter. Men kommer ikke IPB (Og alt annet fra invision)phpBB (Verden mest brukte?) VBulletin Mambo Joomela PHP/Post-Nuke WEP WordPress (Blog) PHPshop osCommerce (Veldig ofte brukt webshop) phpGroupWare MyBB PHP MediaWiki (wikipedia) PHPwiki i gruppen visst omfang eller har jeg misforstått deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå