Solid Edge Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 har bestemt meg for å innstallere Linux på denne PC'en men vet ikke ennå hvilken distribusjon jeg skal velge er det noen som har erfaringer med "alle" som kan si hvilke fordeler og ulemper de har osv.. ville vært toppers om jeg kunne få hjelp med om hvordan jeg går frem for å ordne slik at jeg for linux og windows.... Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Generelt svar på greie distroer: Ubuntu, Kubuntu, Mandriva, Fedora, Suse. Av disse er Ubuntu den som nok kommer med mest ferdige pakker, og pakkesystemet er helt greit. Bruker selv ubuntu, og det funker utmerket. Når skal det da sies at det ikke er rare forskjellen mellom disse, det går mest på litt utseende, da med tanke på hvilken vindusbehandler som er standard, og de ferdige pakkene, og support. Ubuntu er vel det greieste valget. De har hauger med pakker, ubuntuguides.org som forteller steg for steg en haug med kommandoer, og lettfattelig er det også. Hvis du ser på osdir.com kan du se forskjellen mellom de fleste distroene, hvordan de ser ut, install, osv. Der ser du blant annet forskjellen mellom ubuntu og kubuntu, hvor det da er utseendet som skiller, samt noen standardprogrammer. Hvis du ombestemmer deg seinere kan du uansett bytt utseende i begge to. Hvis du ikke gidder se på forskjellene, eller synes jeg skriver for masse her, så gå for ubuntu Har tidligere testet en haug med distroer, men har IKKE gått veldig i dybden på de fleste. Det er stort sett akkurat det samme uansett. Edit: Dual boot veit jeg desverre ikke så mye om, annet enn at du bør ha en fungerende windows installert først, og så installere linux. Andre veien blir kluss. Har hørt om flere med null peiling på linux som har fått det til, så tror ikke det er vanskelig. Endret 5. mai 2006 av dobbelmann Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Her er dem jeg syntes så mest interesant ut men hva er deres ulemper?: Linspire Mandrive (ubuntu)Kubuntu SUSE Endret 5. mai 2006 av Delta_progeny Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Linspire har jeg aldri prøvd, men meiner det koster. En kompis kjørte det ei stund, og følte seg veldig hjemme i det i forhold til windows. Han var midlertid snar å slette det. Meiner det er enkelt å installere programmer i Linspire, men tror ikke de har like mange pakker som de andre tilgjengelig for nedlasting. Mulig jeg tar feil her. Mandriva og Suse likner en hel del på hverandre, og er kjempeflotte distroer begge to. Den tid jeg holdt på å prøve distroer følte jeg at det var litt vanskeligere å bruke disse enn ubuntu, da jeg måtte lete mer før jeg fant svar på (alt) jeg den tid lurte på. Kjører vel Kde begge to. Klikk og pek installasjon, og virker kanskje litt mer "profft" fra starten. Kubuntu har et veldig ok utseende, men jeg var plaga med at den absolutt ikke ville godta su/root passordene mine, og mange steder fikk jeg ikke gått videre etter å ha gjort endringer. Nå er det en haug med folk som kjører den, så jeg er ikke i tvil om at det er kommet fix for lenge sia, men jeg følte at det ikke var helt "ferdig". Bruker Kde som standard. Denne har tekstbasert installasjon, noe enkelte ikke liker. Det er enkelt å installere, og er forbedret i 6.06 som skal komme i juni. Ubuntu ser vanvittig kjedelig ut, og brunfargen de har valgt til absolutt alt ser jo blodharry ut. Skift themes og bakgrunner fortere enn svint, så blir den med ett likere. Den er veldig "enkel" i og med at den bruker Gnome, og langt fra like "glorete" som kde, men mange liker begge deler, så det er en vanesak. Tekstbasert install som i kubuntu, men det blir vel også bedre i juni en gang. Men igjen, den er ikke vanskeligere av den grunn! Mange er også fornøyde med Mepis. Har ikke prøvd den, men har vært på nippet til å fjerne ubuntu, og så prøve den. Har ikke gjort det da jeg ikke vet hvordan det er med tilgjengelige pakker i håndtereren. Edit: hvis du ikke har prøvd særlig med linux før, og har bredbånd, bør du kanskje hente live-cd'ene til ubuntu og kubuntu, så ser du forskjellen i oppsett, menyer, osv før du bestemmer deg. Er bare å brenne plata og starte opp med. Den gjør ingenting med systemet ditt, og er bare ment som test. Endret 5. mai 2006 av dobbelmann Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jeg synest at Ubuntu er bra, siden den er forholdsvis liten, rask og praktisk. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Hva med SUSE syntes den så ganske bra ut?? Endret 5. mai 2006 av Delta_progeny Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvorfor i all verden er Fedora avskrevet? Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jeg nevnte Fedora over ihvertfall. Er ikke noe dårlig alternativ, og likner veldig på Mandriva og Suse. Er egentlig bare å lukke øya og flippe en mynt (med 3 sider??), og ta en av de Lenke til kommentar
laerda Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Alle distrorer jeg har testa, noe som innebærer alle som er nevnt i denne tråden, finner Windows automatisk (iallfall om du installerer Grub. Har aldri testa Lilo) og om den ikke skulle gjøre det, er det en meget smal sak å endre instillingene til oppstartslasteren etter installasjon. Jeg vil anbefale Suse og Ubuntu... Jeg liker begger to, og bruker Ubuntu som hoved-distro. Har du god tid en gang, ville jeg prøvd Gentoo. Mulighet for å lære mye, og alt forklares i installasjonshåndboken i enkle steg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå