Patz Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Har en server der jeg ønsker å slå sammen to HDDer (en 40gb og en 13gb), til en partisjon. Kortet har ikke støtte for RAID. Finnes det noen måter dette likevel kan ordnes på? Software? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Ok, fant ut av det i disk management (kjører Win2K). Finnes det noen måte å gjøre dette på der jeg slipper å formatere disken først? (For ikke å miste data på 40GB-disken). 40GBen er fulstappa, 13GBen er tom Lenke til kommentar
Werewolf85 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Ok, fant ut av det i disk management (kjører Win2K).Finnes det noen måte å gjøre dette på der jeg slipper å formatere disken først? (For ikke å miste data på 40GB-disken). 40GBen er fulstappa, 13GBen er tom 6048907[/snapback] Hva er det du vil gjøre egentlig? Ser ikke hvorfor RAID (Redudant Array of Independent Disks) skulle være løsningen for deg i dette tilfelle... For å lese mer om RAID ta en titt her. Mener at jeg har sett en tråd som tar opp det samme temaet her før, lurer på om det du ønsker er mulig å realisere ved hjelp av et skript og symbolske linker. Det er mulig å montere NTFS-partisjoner til mapper, slik at du kan montere disken på 13GB til en mappe. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Siden 40GB-disken er full, så ønsker jeg å "utvide" denne med ytterlige 13GB. Fant da denne guiden, og lurte da på om jeg kunne gjøre det på en måte der jeg slapp å formatere 40GB-disken. Lenke til kommentar
Werewolf85 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Siden 40GB-disken er full, så ønsker jeg å "utvide" denne med ytterlige 13GB.Fant da denne guiden, og lurte da på om jeg kunne gjøre det på en måte der jeg slapp å formatere 40GB-disken. 6049001[/snapback] Nei, vil jeg si, dessverre... etter hva jeg kjenner til kan man ikke bare utvide en partisjon med en annen disk. Så bare raskt over den artikkelen du linket til. Software RAID og Hardware RAID har etter hva jeg vet de samme funksjonene, men de er implementert på forskjellige måter. Du kommer til å miste all data hvis du du setter opp f.eks. et RAID-0 Array med 40GB disken og 13GB disken. Det andre er at du kommer til å sitte igjen med 26GB lagringskapasitet, siden det er en dårligste disken som råder. Skal du "utvide" 40GB disken så er vel den beste måten å gjøre dette på gjennom montering av NTFS-partisjon til en mappe. Mappen du monterer disken til må være tom etter hva meg bekjent. Som du kanskje ser så har diskene det oppereres med på siden du linket til identisk størrelse. Når man skal implementere RAID er like disker anbefalt, men ikke nødvendig, som sagt: Det er den dårligste disken som råder. Endret 5. mai 2006 av Werewolf85 Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Ok, hvordan setter jeg opp denne mappen? EDIT: Fant det ut: http://www.microsoft.com/windows2000/en/ad...ount_points.htm Endret 5. mai 2006 av Patz Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Du kan utvide en partisjon med en ny disk, hvis 40gb disken ikke er system disk, og den er satt opp som dynamic med NTFS. Nå er jeg ikke sikker på om dette kun er støttet i Win2003 eller om denne støtten ligger i WinXP også. Men i så fall vill du ha ett valg som heter spanned disk. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Det spørs om raid0 for disse diskene er en god ide. Disse diskene er sikkert gamle og noe ustabile, og ved raido 0 vil innholdet på begge diskene gå tapt om den ene ryker. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hvis man kjører ett Raid 0 oppsett og forventer at dette skal holde fordi det er nye disker, vil jeg si man er dum. Disker dør helt uventet, jeg har en disk på 12gb som har holdt i år å dag, mens ett par 80gb disker har dødd. Så moralen er vel at, hvis det er noe å beholde så har man backup uansett om disken er ny eller gammel. Lenke til kommentar
Werewolf85 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Er dette den nye posten for vranglære? Lær dere litt om RAID-0 før dere begynner å gi anbefalinger. Tatt fra http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_0 "...A RAID 0 can be created with disks of differing sizes, but the storage space added to the array by each disk is limited to the size of the smallest disk—for example, if a 120 GB disk is striped together with a 100 GB disk, the size of the array will be 200 GB. Although RAID 0 was not specified in the original RAID paper, an idealized implementation of RAID 0 would split I/O operations into equal-sized blocks and spread them evenly across two disks." I dette tilfelle er ikke RAID-0 løsningen. JBOD (Just a Bunch of Disks) ville fungert, hvis du hadde hatt en RAID-kontroller med støtte for dette. Har lest litt og det er fult mulig å sette sammen diskene ved hjelp av Windows Disk Manager. Dette er hva man kaller spanning drives, og diskene må da være dynamiske. Ulempen med dynamiske disker er at det bare er Windows som kan tolke partisjonstabellen. Windows 2003 Server, Windows XP Pro, og Windows 2000 støtter software JBOD, eller spanned drives. Er usikker på om du vil miste innholdet på diskene eller ikke, men jeg antar at det ikke vil skje. Er usikker på om det vil fungere å sette systemdisken sammen i en slikt spanned disks array/matrise. Endret 6. mai 2006 av Werewolf85 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Posten for vranglære? Kan ikke si jeg har postet noe som er vranglære?, men det kan jo være at kritikken ikke var myntet på meg? Forøvrig har jeg utvidet ett spanned disk set, uten å miste data som lå på den orginale disken. Lenke til kommentar
Werewolf85 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Posten for vranglære? Kan ikke si jeg har postet noe som er vranglære?, men det kan jo være at kritikken ikke var myntet på meg? Forøvrig har jeg utvidet ett spanned disk set, uten å miste data som lå på den orginale disken. 6051311[/snapback] Får bare unskylde, jeg som leste feil Er fullstendig enig med deg. Angående spanned disks: Inkluderte det settet du opprettet disken windows var installert på? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Det spanned disk settet jeg utvidet hadde ingenting med system disken å gjøre. Mener å ha lest i Windows Knowledge Base at dette ikke er mulig. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Synes ikke JBOD er noe å anbefale, kun ulemper med en slik løsning. Er dårlig ytelse, sikkerhet og inkompatibilitet med andre OS virkelig noe du vil akseptere for å slå sammen to disker? Endret 6. mai 2006 av arokh Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 JBOD er da Just a Bunch of Disks, noe som igjen vil tilsi at du kan sette dem om som standard Basic disker i Windows, akkurat som en vanlig harddisk på en vanlig kontroller. Så akkurat JBOD ser jeg egentlig ikke som noe problem. Men med engang man begynner med spanning av disker osv, det er da det blir morsomt. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Her er en enda bedre plan: brenn av ca. 400 kroner på en ny 80 GB disk, bruk 40 GB disken som systemdisk og bruk 13 GB disken som veggpynt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå