Gå til innhold

hvordan instalerer jeg drivere og program i Linux

Anbefalte innlegg

jeg er grønnsak på linux, men har hivd meg på og skal prøve.

har instalert UBUNTUpå laptopen min, og trenger nå HJELP!! :w00t:

jer eier ikke anelse på hva jeg gjør, hvoran jeg skal gjøre det, eller hvor man gjør det. :w00t:

med andre ord. newbie, thats me. trenger det inn med teskje!

har fått nettverk til å virke via kabel, så nå vil jeg ha det til å virke via trådløs usb adapter. (har en topcom skyr@cer wireless usb stick 54 mbps V2)

og har prøvd å søke litt på nettet om dete, men skjønner det egentlig ikke :-(

dette er vel det mest relevante treffet jeg fant (i mine øyne) http://www.experts-exchange.com/Networking...Q_21822476.html

så hvis jeg kan får skikkelig steg for steg forklaring på dete, så kanskje ballen kan rulle litt for meg og... :hmm::blush:

problem 2: :blush:

i media playeren her (totem) så får jeg ikke spilt film, pga manglende codek.

hvordan legger jeg inn det, hvor finner jeg det, og hvordan vet jeg hva jeg skal ha?

samme problem med mp3 avspilling!.

har sikkert mange andre ting som kommer opp som jeg ikke vil skjønne noe av, men det får jeg ta etter hvert.

må jo begyne et sted.

håper noen kan hjelpe meg litt, og gi litt gode forklaringer til en som ikke er "helt med" ende :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ubuntuversjon er det du kjører? Dapper drake beta 2 eller breezy?

mener at det bare skal være å åpne en terminal og deretter skrive modprobe ZD1201 for å få opp kortet i dapper, men usikker på om breezy inkluderer denne driveren.

Angående codecs; begge disse finner du den på ubuntuforums.org

breezy: ta en titt på automatix,

dapper: se i dapper-seksjonen, og søk på "multimedia y'all"

Lenke til kommentar

mener at det bare skal være å åpne en terminal og deretter skrive modprobe ZD1201 for å få opp kortet i dapper, men usikker på om breezy inkluderer denne driveren.

Angående codecs; begge disse  finner du den på ubuntuforums.org

6048668[/snapback]

takk for kjapt svr :-)

hvordan ser jeg om det er dapper drake eller breezy?

var en distribusjon en kompis av meg gav meg på en cd.... står bare vers 5.10 der.

prøvde med treminal og modprobe, og fikk dette til "svar"

roger@ubuntu:~$ modprobe zd1201

WARNING: Error inserting firmware_class (/lib/modules/2.6.12-9-386/kernel/drivers/base/firmware_class.ko): Operation not permitted

FATAL: Error inserting zd1201 (/lib/modules/2.6.12-9-386/kernel/drivers/usb/net/zd1201.ko): Operation not permitted

roger@ubuntu:~$

men.. jeg bør vel laste neddenne driveren...?

og legge den hvor? eller hvordan foregår det?

Endret av Bomboo
Lenke til kommentar

Angående codecs; begge disse  finner du den på ubuntuforums.org

6048668[/snapback]

takk for kjapt svr :-)

hvordan ser jeg om det er dapper drake eller breezy?

var en distribusjon en kompis av meg gav meg på en cd.... står bare vers 5.10 der.

prøvde med treminal og modprobe, og fikk dette til "svar"

roger@ubuntu:~$ modprobe zd1201

WARNING: Error inserting firmware_class (/lib/modules/2.6.12-9-386/kernel/drivers/base/firmware_class.ko): Operation not permitted

FATAL: Error inserting zd1201 (/lib/modules/2.6.12-9-386/kernel/drivers/usb/net/zd1201.ko): Operation not permitted

roger@ubuntu:~$

men.. jeg bør vel laste neddenne driveren...?

og legge den hvor? eller hvordan foregår det?

6048694[/snapback]

5.10 er breezy ja, dapper har ikke kommet ut på trykte cder enda, da den er i beta. Driveren ser ut til å være inkludert i breezy, bare ikke "aktivert". For å aktivere den skriver du

"modprobe zd1201" i terminalen, men du må ha administrator-rettigheter. Dette får du ved å skrive sudo forran, så kommandoen blir slik:

sudo modprobe zd1201

passordet er passordet til første bruker som blei laga på systemet, sansynligvis den du er logga inn med nå. Etter du har skrevet den kommandoen og plassert inn usb-dongelen, kan du konfigurere den i system->administration->networking eller tilsvarende.

Om dette funka, må du legge til zd1201 i slutten av modules-fila for at du skal slippe å skrive inn kommandoen overfor hver gang du logger inn.

sudo gedit /etc/modules.conf

Lenke til kommentar

Siden det "ikke skjedde noe" er modulen(driveren) lastet som den skal :--)

Jeg kjenner ikke Ubuntu så godt, kan det hende han må legge inn wlan-stæsj?

Du kan legge inn programmer med "Synaptic". Du finner det i menyen ;-)

Endret av comicz
Lenke til kommentar
Siden det "ikke skjedde noe" er modulen(driveren) lastet som den skal :--)

Jeg kjenner ikke Ubuntu så godt, kan det hende han må legge inn wlan-stæsj?

Du kan legge inn programmer med "Synaptic". Du finner det i menyen ;-)

6049295[/snapback]

hva slags wlan stæsj er det du tenker på?

fortsat ikke funnet usb sticken da :-(

håper det finns en løsning på dette :hmm:

o gen annen ting... audio (mp3) og video codeks. funker heller ikke.

har som sagt innstalert automatix, og har lagt inn xmms nå, og vil bruke den til mp3 og annenaudio.

men mangler codeks står det :-(

hjelp!!

Endret av Bomboo
Lenke til kommentar
Siden det er V2 av den topcom-sticken, er jeg rimelig sikker på at det er et SiS-chipset i den, som ikke er støttet. Du kan prøve windowsdriverne i ndiswrapper, men jeg hadde ikke noe hell med de da jeg var stuck med et slikt kort selv.

6060995[/snapback]

kjører du ubuntu?

ndiswrapper... hva er egentlig det, og hva gjøre jeg for å få fet til å kjøre? (som sagt... helt grønnsak :blush: )

så egentlig bare å kjøpe ny stick da?

noe å anbefale som er støttet? må være usb stick da jeg ikke har pcmcia ingang. :ermm:

Lenke til kommentar

kjører du ubuntu?

ndiswrapper...  hva er egentlig det, og hva gjøre jeg for å få fet til å kjøre?  (som sagt... helt grønnsak :blush: )

Vennligst søk på forumet, eller på wiki.ubuntu.com, der vil du finne guider som tar deg fra start til slutt.

noe å anbefale som er støttet? må være usb stick da jeg ikke har pcmcia ingang. :ermm:

6061633[/snapback]

laptop? Kommer den ikke innebygd med et nettverkskort?

Lenke til kommentar
laptop? Kommer den ikke innebygd med et nettverkskort?

Finnes mange laptoper som ikke har trådløst nettverkskort. Min har ikke det.

Finnes nok mange som funker med ndiswrapper, men om du vil ha en med native linux-driver blir det nok verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...