black_sheep Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvordan regner man ut bremselengde? Skjønner ikke den malen som står i teoriboka. Ganske blåst når det gjelder matte..! Veit at alt egentlig kommer an på bil, vær osv.. men kjekt å kunne/vite Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Bremselengden øker proposjonalt med kvaderatet av fartsøkningen Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Ok? Noe lettere forklart blir det ...? som jeg skrev er jeg ganske blåst:p 1 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Bremselengden øker proposjonalt med kvaderatet av fartsøkningen 6048471[/snapback] Så hvis jeg øker fra 80 km/h til 90 km/h, så øker bremselengden med 10 * 10 = 100 meter? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Den øker 3 ganger så mye i forhold til fartsøkningen, så den er ikke linær. Varier ekstremt mye grunnet, hvor slitt dekk er, type dekk underlag vær. Etc. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) s = v² / 2 * μ * g der s er bremselenden v er startfarten μ er friksjonstallet (mellom 0 og 1) g er gravitasjonsakkselerasjonen (konstant, 9,81m/s²) Endret 6. mai 2006 av jalejale Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 En enkel huskeregel er at dersom farten dobles, så firedobles bremselengden. 3 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist... x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene. Formel 1: TØRR ASFALT x*3 = y (x+x)/2 = z y+z= stopplengde i meter Formel 2: VÅT ASFALT x*3 = y x*x = z y+z= stopplengde i meter Formel 3: GLATT FØRE (vinter) x*3 = y x*x*2 = z y+z= stopplengde i meter Litt forklaring: Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser) Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h. Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen. Eksempler: TØRR ASFALT med en fart på 80km/h 8*3 = 24m (8*8)/2 = 32m 24m + 32m = 56meter er stoppelengden VÅT ASFALT med en fart på 80km/h 8*3 = 24m 8*8 = 64m 24m + 64m = 88meter er stoppelengden GLATT FØRE med en fart på 80km/h 8*3 = 24m 8*8*2 = 128m 24m + 128m = 152meter er stoppelengden håper dette var til hjelp, hilsen Jarle Endret 6. mai 2006 av jalejale 1 Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Takker. begynner å skjønne mer nå.. Lenke til kommentar
x-race Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Tenk deg dette da: Når farten øker til det dobbelte (2 ganger), øker bevegelsesenergien 4 ganger. Når farten blir 3 ganger så stor, blir bevegelsesenergien 9 ganger så stor. Som du forhåpentligvis skjønner så øker bevegelsesenergien i takt med med fartsøkningen ganget med seg selv: 2*2=4 3*3=9 4*4=16 Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist... x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene. Formel 1: TØRR ASFALT x*3 = y (x+x)/2 = z y+z= stopplengde i meter Formel 2: VÅT ASFALT x*3 = y x*x = z y+z= stopplengde i meter Formel 3: GLATT FØRE (vinter) x*3 = y x*x*2 = z y+z= stopplengde i meter Litt forklaring: Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser) Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h. Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen. Eksempler: TØRR ASFALT med en fart på 80km/h 8*3 = 24m (8*8)/2 = 32m 24m + 32m = 56meter er stoppelengden VÅT ASFALT med en fart på 80km/h 8*3 = 24m 8*8 = 64m 24m + 64m = 88meter er stoppelengden GLATT FØRE med en fart på 80km/h 8*3 = 24m 8*8*2 = 128m 24m + 128m = 152meter er stoppelengden håper dette var til hjelp, hilsen Jarle 6053379[/snapback] Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) sniiiiiiiiiiiip 6053379[/snapback] Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell. 6061444[/snapback] klart det, jeg postet en formel tidligere som tar med seg mye mer av alt som kan virke inn på et bremsene objekt... problemet ditt da er jo å regne ut denne μ (my) som er friksjonstallet. (μ = R/U i et kraftskjema) Men skal vi gå så i dybden, så må man nesten ha en test-lab, og jeg føler på meg at trådstarter ikke er en ingeniør som spør hvordan han skal få gjort jobben sin hos pirelli... de tre små formelene var bare for å vise og kanskje belyse forskjellene ved forkjellige føre/fart. edit: og som du ser så er ikke m (masse) inkludert i denne formelen. Det betyr (i teorien) at det ikke spiller noen rolle om man kjører bil på 10tonn eller 1tonn. Endret 8. mai 2006 av jalejale Lenke til kommentar
Cranie Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen. Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv.. Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde. 1 Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Er det ikke noe med at når du dobler farten så 4 dobler du bremselengden. ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen. Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv.. Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde. Fartsøkningen har samme benevning som farten, altså km/t eller m/s. Det blir helt feil å si at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Hvis farten multipliseres med a, multipliseres bremselengden med a^2. Det er ikke det samme som at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Gammel fart: X Gammel bremselengde: Y Ny fart: Z Hva er bremselengden blitt nå? Dette er vel aktuelt for de som skal ta teoriprøven, dette regner du enkelt ut: (Ny fart / gammel fart) * (ny fart / gammel fart) * gammel bremselengde = Ny bremselengde ((Z/X)^2)*Y = Ny bremselengde Dette kan man lage enkle regneregler av når den nye farten er enkel å dele på den gamle, dvs feks når man får en dobling i fart, da blir: ny fart / gammel fart = 2, og bremselengden blir 2 * 2 * gammel bremselengde = 4 ganger den gamle bremselengden Samme gjelder når man tredobler farten, da vil bremselengden bli 3*3*gammel bremselengde = 9 ganger den gamle bremselengden, siden ny fart / gammel fart blir 3. Håper det skulle være greit å regne med for de fleste =) Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Håper det skulle være greit å regne med for de fleste =) Jeg syns ikke matematikkdidaktikken din var særlig bra. Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hvordan ville dere finne bremselengden til en bil som kjører i 45km/t? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hvordan ville dere finne bremselengden til en bil som kjører i 45km/t? brukt formelen lengre oppe i tråden Lenke til kommentar
Sandra Marie Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Noen som vet hvordan man regner ut når bremselengden ved 30km/t er 10 meter, og hvor langt den da ved 90km/t blir? I boken står det kan bli eten blir, 30 meter, 60 meter, 90 menter eller 120 meter. Må velge en av dem.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå