Gå til innhold

THERMALTAKE Silent, er den bra!?

Anbefalte innlegg

Har hatt pc'n min ca. 1 år, først nå har jeg begynnt å bruke den en del, og oppdager at vifta på cpu støyer en del. Og den går full guffe konstant. Kontaktet support for min Cybercom PC, og fikk info at støyproblemer var det på denne modellen, og at dette kunne utbedres med denne:

thermaltake silent 775

http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:...16;c:36231;r:pg

Noen som har erfaringer med denne eller andre løsninger på viftestøy på Cybercom pc(stasjonær)? Er det enkelt å bytte? Fjerne skruer, fjerne gammel pasta, legge på ny pasta, skru på ny...

Hvor kan jeg sjekke temp på de forskjellige utsatte enheter? Noen spesielle program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med Everest!

Fint om du kunne lenke til maskinen din/evt komponenter. Regner med du har socket 775.

Den kjøleren slår meg ikke som noe av det beste på markedet ville heller gått for

Arctic Cooling Freezer 7 Pro . Du slipper å ta ut hovedkortet og mener den er rimelig god! Jeg vet ikke om den vil passe i din maskin, men regner med det.

Review

Du kan kanskje også investere i viftestyring, stillegående kabinettvifter, kanskje bytte kjøler på skjermkortet om den bråker.

Lenke til kommentar

Tok en liten sjekk i kommentarene under artikkelen og det virker som maskinen skal skru ned hastigheten på viftene av seg selv (skal ikke bråke like mye hele tiden)om den ikke demper seg etter oppstart burde du snakke med support om det. evt prøve SpeedFan.

Ser ikke ut som du behøver å ta ut hovedkortet for å montere Thermaltaken.

Mente bare at det sikkert er greit å slippe det og anbefalte derfor en god kjøler med den forutsetningen.

Nesten sikker på at ACn vil gjøre jobben bedre enn Thermaltake.

Men jeg kan ikke si noe sikkert! Vanskelig å vurdere om kjøleren vil passe eller ikke på slike ferdigbygde PCr kanskje like greit å gå for den som ble anbefalt. AC trenger endel plass!

Du får se på plassen rundt cpu og vurdere selv ut fra opplysningene på hjemmesiden til AC!

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Kan du kort si hvordan jeg kan bruke speedfan, ser jeg har den lagt inn med versjon 4.24, men vet ikke hvordan jeg skal stille den.

Under readings står det til venstre fan1, fan2, fan3 og til høyre temp1 43C, temp2 62C, temp3: 128C, HD0:43, Temp1: 54

Under står det Speed 01 speed 02 speed 03 med 100%, endret denne, men den ble ikke lagret.....

Noen tips på hvordan jeg kan bruke Speedfan til å kontrollere viften?

Lenke til kommentar

Du har 3 vifter du kan bytte hastigheten på med speedfan. Dette er speed01-03, disse vil orginalt stå på 100% (Dvs 12V).

Når du skal ta ned hastigheten på viftene, er det viktig at du følger godt med! Jeg var så dum at jeg tok ned CPU vifta på laveste mulig hastighet før den stoppa og begynte å spille. Etter en stund var jeg i windows ved en tilfeldighet, og da var CPU temp på 96 grader. :blush: Så følg med på temp og finn det som gir det beste forholdet støy/temp.

CPU viften skal egentlig være så stille som mulig, men dette kommer veldig ann på resten av systemet ditt og viften. Både Intel og AMD har en "stille" funksjon. Denne gjør at viften stopper/skrur for å holde CPU under en bestemt temp.

Etter det jeg har erfart med CPU kjølere, så er det bare sockey 478 du slipper å ta ut HK for å bytte. Jeg har ikke sett på alle kjølere, men dem jeg har sett er dette et faktum.

Når det gjelde den Thermaltake viften du ser på, må jeg advare deg. Den støyer! 35dB er ganske mye, så JEG ville sett andre plasser etter kjøler. Jeg tror heller ikke den er noe særlig egentlig. Men det spørs jo veldig vilke temperaturer du leter etter, den klarer vel OK/middels temps. Men ingenting å skryte av eller være på varme lan med ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...