Gå til innhold

En av Microsofts nyeste kunder

Anbefalte innlegg

Jaja, dette er vel dagen jorden går under? Himmelen brenner opp og helvete fryser over eller noe sånt?

Ja, dagen kom da jeg endelig gikk inn i rekken av X360-eiere.

Tror ikke det er mange som hadde forventet å se meg kjøpe denne maskina, er vel nok av de her som kjenner meg igjen etter diverse verbale sleivspark rettet mot både Microsoft, selve maskinen og kjøpere av den.

Det siste førte til at jeg fikk en ferie fra forumet, en tredagers som ble opphevet i dag. Jeg tenkte jeg skulle bruke tiden litt mer eller mindre ufornuftig og kjøpte X360 (premium, sammen med FNR3 og PGR3) nesten på trass, bare for å overbevise meg sjæl om at jeg har hatt rett hele tiden, at det er en møkkamaskin.

Vel, hehe, så langt så bra (eller dårlig?), jeg må bare si at det første som overrasket meg var at den fungerte med en gang alt var koblet opp, den startet faktisk, og på min 40" HDTV så menyene bra ut, testet både 720p og 1080i men bestemte meg for 720p da jeg følte at FNR3 gikk litt kjappere i den modusen, mulig det er bare placebo-effekt, det kan sikkert noen andre her bekrefte/avkrefte.

Testet PGR3 først, blei vel ganske skuffa over at det manglet AA (eller hadde veldig lite av det, har også lest om det, og folk sier man merker det klart best på en HDTV, da en regular CRT blir så blurry uansett, hehe), men tenkte at det var tilgivelig siden det var en av de første titlene, jeg ble heller ikke spesielt imponert over grafikken utenom på bilene, spesielt trær så ganske elendig ut, veldig sprite-aktig.

Over til FNR3, for en drøm, for det første digger jeg boksing og her satt grafikken som et skudd (slag?), ikke noe å klage på for min del, hvis jeg ikke skal pirke da.

Etter å ha hentet omtrent samtlige demoer fra Marketplace er jeg ihvertfall overbevist om at grafisk så er konsollen bra nok for min del, og når jeg leser på IGN at MotoGP (etter hands-on test) overgår alle andre titler på maskina så høres fremtiden lovende ut.

Har spilt på maskinen i tre dager, den har enda ikke hatt noen problemer, hverken frysing eller overoppheting, men tiden vil vise, hehe. Jeg forventer vel å få problemer før eller siden og blir ekstremt overrasket om jeg ikke får det. Kanskje litt skuffa, hehe, for da har jeg tatt veldig feil.

Hva annet ville jeg si... Jo, nei... Kommer vel mer siden, hehe. Jo, nå er jeg ganske klar over at det er mye jeg har sagt tidligere som kan bli brukt mot meg, så, vær så god, take your time, nå har dere sjansen :p Ellers, så er det vel ikke så mye poeng i denne posten, annet enn å gi X360-fansen noe å godte seg over, endelig har jeg falt i fella.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, allerede skaffet meg Gold Live, det burde jeg egentlig nevnt, at jeg syns online spilling fungerer bra og med lite lag, hvertfall i de to titlene jeg har prøvd.

GRAW kommer, definitivt, imponert over demoen.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Det er da fint at folk prøver konsollen før de ytrer seg om den. Burken trenger ikke være fanden sjøl i forkledning selv om du ikke er overbegeistret for selskapet som har laget den :)

Edit: er det forresten noen som kan gi et svar på forskjellen mellom 720p og 1080i - ikke rent tekniske detaljer, men om det egentlig blir noen forskjell på spillene? Kjører selv 1080i, og merker ikke særlig forskjell i 720p, men tenker at det kanskje er forskjellig fra spill til spill.. eller?

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar

1080i har høyere oppløsning enn 720p (1920x1080 vs 1280x720), MEN bildet er interlaced, dvs at det er delt opp i halvbilder (fields). 720p er progressive, dvs at det sendes hele bilder hver gang.

Førstnevnte har ca dobbel oppløsning, men sender bare halve bildet - så CPU-messig burde det ikke være store forskjellen.

Fra Wikipedia - der det påstås at 1080i gir ørlite dårligere bilde enn 720p.

Subjectively increased vertical resolution. The perceived vertical resolution of an interlaced image is usually equivalent to multiplying the active lines by about 0.6. This explains, for example, why HDTV standards such as 1080i (1920x1080, interlaced) in most cases deliver a quality equal to or slightly poorer than that of 720p (1280x720, progressive), despite containing far more lines of resolution.

http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan

Lenke til kommentar
Vel, hehe, så langt så bra (eller dårlig?), jeg må bare si at det første som overrasket meg var at den fungerte med en gang alt var koblet opp, den startet faktisk, og på min 40" HDTV så menyene bra ut, testet både 720p og 1080i men bestemte meg for 720p da jeg følte at FNR3 gikk litt kjappere i den modusen, mulig det er bare placebo-effekt, det kan sikkert noen andre her bekrefte/avkrefte.

Hei,

velkommen i gjengen. Håper du fortsetter å være fornøyd.

720p har jeg vanskelig for å tro skulle vise seg som noe raskere enn 1080i egentlig. For antall polygoner, og textures/minne osv... blir det samme for 360 og tegne opp og flytte rundt. Det eneste er vel at det scales opp til 1920x1080i i for så å bli sendt til HDTV'n din. De aller aller fleste HDTV'er i Norge i dag har oppløsning (1280x720),1280x768 eller 1366x768 (evt 1024x768 hvis du har plasma <50 tommer) - hvilket vil si at når TV'n din får 1080i så må plutselig TV'n din scale det hele tilbake igjen - hvilket blir et unnødvendig steg. Ergo - ha den på 720p som nå fordi det er det TV'n din liker best.

PGR3 - har ikke spilt det på en stund. Jeg liker bilkjøringa i det, men på en HDTV blir manglende AA ganske så merkbart.

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Gratulerer, og velkommen til Live. Synes det er bra du klarte å se gjennom tidligere overbevisninger.

Lenke til kommentar

Hei,

velkommen i gjengen. Håper du fortsetter å være fornøyd.

720p har jeg vanskelig for å tro skulle vise seg som noe raskere enn 1080i egentlig. For antall polygoner, og textures/minne osv... blir det samme for 360 og tegne opp og flytte rundt. Det eneste er vel at det scales opp til 1920x1080i i for så å bli sendt til HDTV'n din. De aller aller fleste HDTV'er i Norge i dag har oppløsning (1280x720),1280x768 eller 1366x768 (evt 1024x768 hvis du har plasma <50 tommer) - hvilket vil si at når TV'n din får 1080i så må plutselig TV'n din scale det hele tilbake igjen - hvilket blir et unnødvendig steg. Ergo - ha den på 720p som nå fordi det er det TV'n din liker best.

PGR3 - har ikke spilt det på en stund. Jeg liker bilkjøringa i det, men på en HDTV blir manglende AA ganske så merkbart.

Dr Peedee

6049019[/snapback]

Det kommer jo på en måte "mer" info med progressive scan med tanke på at man får f.eks "60" hele bilder istedet for "60" halve ;)

Endret av PeserN
Lenke til kommentar

Men konklusjonen er vel at på TV'er med native 1366x768 (noe de fleste HDTV'er på dagens norske marked har) så ser 720p best ut p.g.a. skaleringen, det blir skalering på både 720p og 1080i, men mer på 1080i da 720p er nærmere native-oppløsning på TV'en, right?

Sånn jeg ser det ihvertfall.

BTW: Har det mer og mer gøy med X360, Live-spilling, Marketplace, klassiske arkade-spill, streaming av video og musikk fra PC'en. Faktisk så var jeg ganske lei av spilling, trodde jeg ihvertfall, ingenting som fenget lenger, gledet meg til mye, men når jeg først fikk det var det ikke det helt store og de fleste spill ble bare spilt i noen få timer, ikke det engang alltid, og slik har det vært en lang stund.

X360 har klart noe bortimot det umulige tror jeg, spesielt når det gjelder meg, å vekke spillegleden min til live, den er som født på ny. Jeg har gått fra å være en hardcore PC-only spiller til å bli en X360-elskende freak, helomvending. Har ikke giddi å rørt PC'en til spilling engang etter jeg fikk meg boxen.

Noe større kompliment enn det jeg nettopp har gitt nå, tror jeg ikke det er mulig for meg å gi.

Og når det gjelder maskinens stabilitet, håper jeg nå at mine mistanker er feil, at den er av bedre kvalitet enn jeg tidligere har trodd og at tilfellene vi har hørt om begrenser seg til noen få eksemplarer (få prosent), for jeg har *ikke* lyst til å bli uten maskina nå.

- Hilsen en som er veldig glad for at han ga denne "drittmaskina" en sjanse, om enn på trass for å bevise for seg selv at den er bare driten :p

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...