Gå til innhold

Lydkort til bærbar og stasjonær -> receiver

Anbefalte innlegg

Har en bærbar og en stasjonær pc som jeg ønsker å koble til receiveren med digital overføring.

Den stasjonære er en gammel pc med gammelt lydkort, og brukes som musikkdatabase.

1. Jeg lurer på om det holder å kjøpe et "drittkort" til den stasjonære, da jeg skal bruke digital overføring til receiveren. Receiveren er ganske så brukbar.

2. Samt at jeg kjøper et usb lydkort til den bærbare da det er mye billigere enn pcmcia. Ingenting å si på usb lydkort? overføringen er rask nok til at lyden ikke blir dårligere på noe vis?

3. Hva er egentlig spdif i forhold til optisk, coaxial?

4. Den stasjonære står godt og vel 10-14meter med kabel-trekk unna receiveren. så her er vel optisk best i forhold til pris?

På forhånd takk, håper noen kan ta seg tid til å svare på spørsmålene :)

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du bruker digital eller optisk inngang på receiveren din trenger du ikke noe super lydkort, annet enn at det må støtte den lydoppløsningen du ønsker å bruke (24bit 96KHz). Dette er fordi elektronikken i lydkortet ikke trenger å analogisere lydsignalet, men bare sender det videre slik det er og lar forsterkeren ta seg av finarbeidet.

Så lenge musikken overføres digitalt har ikke kablingen noe å si, men det virker i ditt tilfelle logisk med optisk overføring rett inn til receiveren.

SPDIF er en protokoll som brukes ved digital lydoverføring og bruker enten optisk eller coaxial kabling, altså er den ikke et alternativ til de to andre. Fordelen med optisk kabling i forhold til coaxial er at den optiske er 100% immun mot elektrisk/magnetisk og annen støy, i forhold til coax som kan påvirkes av magnetisk stråling. Dette har igjen ikke noe å si, så lenge signalet er digitalt. Optiske signaler svekkes også mye mindre over større avstander.

Selv om du kjører med coax skal det veldig mye til for at du får problemer. Lydkvaliteten er den samme, og det eneste som kan gi problemer er ekstreme støykilder som gjør at de elektriske signalene ikke kommer fram. Dette er likevel lite sannsynlig.

Kablingen har altså ingenting å si før signalet blir analogt, altså mellom f.eks cd-spiller og receiver, samt ut til høyttalerene. Kjøp den totalpakken som blir billigst.

Lenke til kommentar

Okej. Dette høres kurrant ut ja. Må takk for bryet :cool:

Edit:

Forsterkeren står oppgitt med:

D/A Converter 192 kHZ/24-Bit

A/D Converter 96 kHz/24-Bit (2-channel)

Vil dette si at jeg bør velge et lydkort med 192 KHz oppløsning da? eller går det med 96? Vil jeg merke nevneverdige forskjeller på 96/192 lydkort?

Jeg tenkte ikke å legge så mye penger i dette, men vil uansett ha det optimalt.

Edit igjen: Finner ingen billige Creativekort med digital lydutgang. Er det bare jeg som er helt grønn til å lete.

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar

Tilater meg en bump.

Forsterkeren står oppgitt med:

D/A Converter 192 kHZ/24-Bit

A/D Converter 96 kHz/24-Bit (2-channel)

Vil dette si at jeg bør velge et lydkort med 192 KHz oppløsning da? eller går det med 96? Vil jeg merke nevneverdige forskjeller på 96/192 lydkort?

Ingen?

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe et kort med 24bit/44100hz spesifikajsoner. 192khz samplingsrate er unødvendig for lyd, og støttes vanligvis ikke gjennom spdif (RME er unntaket). 96000hz samplingsrate blir bare bedre hvis du har et high-end lydkort, på billige kort låter 96000hz stort sett værre enn 44100 / 48000hz. Se denne posten for nærmere forklaring:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=572114&hl=

Hvis du skal lytte på musikk kodet på vanlig måte, er det dessuten omtrent utelukkende 16bit/44100hz det går i.

Hvis du vil lese litt teori om emnet, kan du se på denne siden:

http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf

Og til slutt et billig lydkort med spdif (optisk):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753&view=detailed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...