andm Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jeg har gått til innkjøp av et polariseringsfilter i dag, men trenger litt hjelp med å bruke det. Det passer ikke objektivet perfekt; det er litt for stort. Hvordan kan jeg teste ut virkningen? Gi meg gjerne tips til eksperimentering! Kameraet er Olympus C-765, hvis det skulle være av betydning. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Det er et sirkulært filter, og du har kjøpt riktig størrelse? I såfall er det ikke annet å gjøre enn å bytte det, de må gå an så lenge du har kvitteringen. I praksis skrur man filteret på objektivet, og deretter dreier du ringen på filteret rundt for å øke/forminske effekten. Du ser det veldig lett på refleksjoner i glass og blå himmel, pluss at fargene generellt blir kraftigere. Lenke til kommentar
andm Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Det var ingen som passet objektivet mitt. Derfor må jeg finne på en måte å tilpasse det selv. Noen tips? Hvor stor avstand fra linsen skal filteret være? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Det finnes en adapter for kameraet ditt, som gjør at du kan sette på filter med en standard-diameter. I gamle dager hadde jeg Olympus C730, og på denne het adapteren "CLA-4" og utgjorde en overgang til 55mm filter. Det fungerte ypperlig, og det beskyttet også objektivet på kameraet. Adapteret ligger som en hylse utenpå objektivet. Jeg tror det er en slik adapter du trenger, pluss at du bør bytte filteret med et som passer til adapteren. Det er nok eneste gode mulighet her. Husk å sjekke at du får en adapter som virkelig passer også - men jeg _tipper_ at min adapter også passer på ditt kamera. Edit: http://www.olympus.no/consumer/29_C-765_Ul...Accessories.htm Som du ser, er CLA-4 det du trenger... ...og som du ser av bildet, vil du trenge filter med diameter 55mm. Endret 5. mai 2006 av anderfo Lenke til kommentar
andm Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Ingen dårlig idé. Jeg har hørt om adapteret før, men har ikke funnet det til salgs. Jeg får kjøpe et og se hva jeg kan gjøre ... Lenke til kommentar
AK+ Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hei Ostekjeks. Hvilken diameter er det på polfilteret du kjøpte? NB! jeg har sendt deg en PM Lenke til kommentar
andm Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Ovenforstående bruker har solgt meg et adapter. Tusen takk! Nå må jeg eksperimentere litt, og jeg tar gjerne imot litt forslag. Jeg tok noen bilder i sted. Fjerne refleksjoner gikk glimrende, og fikk frem de virkelige fargene i naturen. Det så ut til at du har litt mindre enn 180 grader å leke med. Fortell meg nå, hvilke bruksområder har dette filteret? Vil jeg få nytte av det med mindre det er kraftig sol? Bortsett fra som objektivbeskyttelse, hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hei! Filteret fjerner i varierende grad polarisert lys. Dette er lys som har blitt reflektert fra en hvilken som helst overflate unntagen pusset metall(?) (dvs glass, vannflater, løv (!) etc.) og er mest effektivt når du bruker det 90grader av retningen til lyskilden (oftest sola). For å finne denne (hvis du vil se effekten godt) still deg med ryggen eller ansiktet rett mot solen og snu deg en kvart runde mot høyre eller venstre. Her vrir du filteret (foran linsa) til søkerbilde er mørkest. De lettest gjenkjennelige effektene er at du kan ta refleksjoner bort fra vinduer og vannflater, få dypere farger i himmel og vegetasjon (lyset herfra er ofte forurenset av "hvitt" lys fra sola reflektert i løv/gress etc eller partikler i lufta) etc. Dette er et effektfilter og ikke et beskyttelsesfilter da det stjeler flere blendertrinn med lys. Dette kan du også utnytte til å få lengre lukkertid eller større blender i kraftig lys. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Langeteig Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Sikkert tidenes dummeste spørsmål, men om en converter ikke har gjenger i front, kan en da montere polariseringsfilteret i mellom linse og converteren? på forhånd takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå