Gå til innhold

Parkeringsbot, bevise hvem som kjørte..

Marvil

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet det finnes noen lignende tråder, men ikke med akkurat det ekstra jeg lurer på..

Fikk parkeringsbot idag, pga at jeg glemte tiden så lappen jeg hadde i ruta gikk ut med 4 minutter. Det fikk jo selvsagt parkeringsdama med seg før jeg gjorde det, og skrev ut bot. Lure meg sprang bort (satt like ved), og prøvde å bortforklare, men så lenge hun hadde skrevet noe på lappen var det ingen vei tilbake. Spurte om hun var seriøs (klart det er mulig å fjerne en bot fra systemet, det finnes rom for feil), og hun svarte ikke og gav meg lappen i hånda og gikk.

Så kommer det jeg lurer på;

Siden jeg fikk den i hånda, så står det "Levert fører". Hun har ikke fått noe bekreftelse på at jeg faktisk kjørte bilen. Så, siden bilen ikke er registrert på meg, men på slekt som bor 5 timer unna og kan bevise å ikke ha vært i området, så skal det jo kunne være mulighet for å prøve seg på å sende klage. Da sitter jo parkeringsselskapet med bevisbyrden, og så lenge eier kan bevise at han ikke kjørte, så har jo de et problem.

Men trikset er siden det står "Levert fører", har dem en sterkere sak ellerno da..? De vet forøvrig ikke at jeg kjørte bilen, jeg fikk bare boten i hånda før hun reiste.

Noen som har noen erfaringer..?

Og poster ala "skjerp deg og betal", "ta konsekvensene", osv, kan droppes, da jeg har nada interesse av dem.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovverket skiller mellom offentlig og privat parkeringsvirksomhet.

Offentlige gir gebyr til eier av bilen, uavhengig av hvem som har kjørt den. Private kan bare gi gebyr til fører av bilen. Hvis fetteren din kan sannsynliggjøre at han ikke har kjørt, og det er et privat selskap, så er mulighetene gode til å slippe unna.

Forliksrådet er første instans (etter klage). Hvis du tror at din historie er mer overbevisende enn parkeringsbetjentens, så bør du vurdere å ikke betale.

Lenke til kommentar

Det går nok til forliksrådet hvis dere avviser at dere har feilparkert, og parkeringsselskapet mener at de har en god sak.

Men det er jo ikke du som blir innkalt til forliksrådet, det er fetteren din. Jeg syns ikke 500 kroner er stort nok til å be fetteren gå i forliksrådet. Blir ikke så veldig god timelønn.

Ikke betal hvis dere har tenkt å klage.

Lenke til kommentar

Nei regner med det blir jævli dårlig timesbetaling om jeg skal begynne å sende inn klage og hele pakka, så blir vel til å betale den.

Greit nok, tiden var gått ut, men i helvette for en holdning, og å lyve meg rett i fleisen syns jeg lite om. Og når det er snakk om 4 minutter, avhengig av hvilken klokke det er snakk om (min var 2 minutter over), så er det fan meg lov å vise litt skjønn.

Lenke til kommentar

Da sender du bare inn en klage å nevner at klokken din (som du tilfeldigvis sjekket opp mot p- automaten når du henta billett) bare viste to min. over parkeringstiden.

Kan jo bare sende et brev, iværstefall får du jo nei.

Dessuten er det jo et spørmsål om fetteren din kan få en plikt til å si at du kjørte siden det ikke regnes som nær familie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...