Gå til innhold

TEST: Seks støysvake strømforsyninger

Anbefalte innlegg

Du antar jo her at en 500 Watt PSU kan bruke samme vifte på samme turtall på maks load, som en 300 watt på maks load, noe som er en meget tvilsom antagelse. Regnestykket ditt er unødvendig tungvint, det som teller er hvor mange watt med varme man får ut, og for støyen sin del, hvilket kjølingssystem som brukes for å få ut denne varmen.

AtW

6050169[/snapback]

Ja, jeg antar det, og det er med begrunnelsen i at alle vanlige produsenter vil dimensjonere og velge komponenter ut i fra hvor mye noe går i stykker eller blir dårligere. Hvis det er AKSEPTABELT med deltaT på 50 grader, skal du vedde på at ingen kommer til å bruke dyrere kjølekomponenter. En 300 W PSU har relativt bedre plass enn en 500 W PSU i boks med samme utvendige dimensjoner, så det er vanskeligere å få kjølt den ordentlig. Ergo er det en god nok antagelse, hvis du ikke går opp i klassen med overdimensjonerte løsninger, som ofte koster 2-3 ganger mer.

mar1us

6051406[/snapback]

I såfall ville jo alle strømforskyninger med noenlunde lik virkningsgrad og samme effekt bråke like mye, noe som er laaaangt fra tifellet, folk er villig til å betale for mindre støy, og variasjonen er stor.

AtW

6051427[/snapback]

Variasjonen er ikke stor innad i merkene. Der får du ganske mye igjen for å velge riktig dimensjon, for alt er produsert etter samme betingelser.

6051663[/snapback]

Innad i merkene så er ikke forskjellen like stor nei, men den er i høyeste grad tilstedet.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva tror du er forskjellen på en MIST 500W og en MIST 600W? De har byttet ut transistorene med noen som tåler en klasse høyere strøm. Virkningsgradstallene ligger i et litt annet område, og maxeffekten er litt høyere. De gidder nok ikke ha forskjellige kjøleribber og vifter når layout er helt lik. Så da sparer vi på å kjøpe 500 W uten å få noe dårligere produkt, det blir litt stillere i arbeidsområdet, og den er mer egnet til bruken som ligger under 500 W hvis den gjør det.

Lenke til kommentar
Så hva tror du er forskjellen på en MIST 500W og en MIST 600W? De har byttet ut transistorene med noen som tåler en klasse høyere strøm. Virkningsgradstallene ligger i et litt annet område, og maxeffekten er litt høyere. De gidder nok ikke ha forskjellige kjøleribber og vifter når layout er helt lik. Så da sparer vi på å kjøpe 500 W uten å få noe dårligere produkt, det blir litt stillere i arbeidsområdet, og den er mer egnet til bruken som ligger under 500 W hvis den gjør det.

6051708[/snapback]

Nei det tror jeg neppe, men det er jo akkurat det som er poenget mitt, at man kan se på hvordan kjølingen er lagt opp, og virkningsgraden. At man ikke trenger noe særlig mer.

AtW

Lenke til kommentar
Du antar jo her at en 500 Watt PSU kan bruke samme vifte på samme turtall på maks load, som en 300 watt på maks load, noe som er en meget tvilsom antagelse. Regnestykket ditt er unødvendig tungvint, det som teller er hvor mange watt med varme man får ut, og for støyen sin del, hvilket kjølingssystem som brukes for å få ut denne varmen.

AtW

6050169[/snapback]

Ja, jeg antar det, og det er med begrunnelsen i at alle vanlige produsenter vil dimensjonere og velge komponenter ut i fra hvor mye noe går i stykker eller blir dårligere. Hvis det er AKSEPTABELT med deltaT på 50 grader, skal du vedde på at ingen kommer til å bruke dyrere kjølekomponenter. En 300 W PSU har relativt bedre plass enn en 500 W PSU i boks med samme utvendige dimensjoner, så det er vanskeligere å få kjølt den ordentlig. Ergo er det en god nok antagelse, hvis du ikke går opp i klassen med overdimensjonerte løsninger, som ofte koster 2-3 ganger mer.

mar1us

6051406[/snapback]

Nei, det er så langt ifra en god antakelse. Det er veldig vanlig at PSUer som er spesifisert for høyere effekt også spinner viftene raskere ved full belastning.

Litt forenklet: En PSU som er høyere spesifisert trenger mer kjøling. Dette oppnås med større/bedre kjøleribber, høyere viftehastighet eller en kombinasjon.

Det er også en kjent sak at de kraftigste PSUene i en serie ofte støyer mer ved typisk belastning enn en litt lavere modell. Bare spør hos SPCR.

Lenke til kommentar
På samme måte som en forsterker i hjemmekinoen din. Maksimal last over lengre tid som den kan videreformidle. Det kommer an på hva du har koblet til utgangene.

Bare på Forsterkeren din, vil forbruke komme an på klemmespenningen på forsterkeren din og lasten fra høytalerene dine. (Alle vet at der er 0W på utgangene når du ikke har noen høyttalere tilkoblet :p )

Trekker komponentene dine i PCen din 500W, vil den trekke 714,1W av strømnettet i huset ditt. (Virkningsgrad på 70%)

Trekker komponentene dine i PCen din (usansynlige) 100W, vil PCen din totalt trekke 143W av strømnettet i huset ditt. (Ved 70% virkningsgrad) :thumbup:

Brukte 70% Virkningsgrad på allt for å beregne det lettere. Dette til tross for at Virkningsgraden aldri er konstant i virkeligheten. Den vil bli høyere des mindre last du har. Har du 0 last på en strømforskyning, vil den operere med et "hvileforbruk" (for å bruke enkle ord) når den er i drift.)

6051285[/snapback]

Takk for at du klargjorde dette, på en fin måte.

Min PC trekker totalt rundt 160-170 Watt fra strømnettet ved normal bruk. Dvs at jeg ved en virkningsgrad på 70% kunne dimensjonert strømforskyningen etter et normalforbruk på ~120 Watt med andre ord. Jeg har 2 eldre skjermkort, en overklokket X2 3800+ CPU, 6 harddisker og 2 DVD-drev. Er det dagens SLI skjermkort som gjør at folk trenger så kraftige strømforskyninger?

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Er det dagens SLI skjermkort som gjør at folk trenger så kraftige strømforskyninger?

Det og at mange ikke har peiling og tror de trenger det.

Hvis en ikke har SLI, veldig mange disker eller noe annet ekstremt trenger en rett og slett ikke mer enn 300 - 350 W.

Men jeg er jo skyldig i å kjøpe overdimensjonert selv. Jeg er opptatt av maksimal stabilitet og liker å ha veldig stor sikkerhetsmargin.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
jeg har mist 500w men ikke pga de 500wattene men pga kvaliteten og stillheten! hadde klart meg i lange baner med fsp 350watteren min!

6052254[/snapback]

Javel, men det finnes billigere enheter som gir tilsvarende kvalitet og stillhet. Mist 500W er for svært kraftige systemer som også bør være stille.

Lenke til kommentar
Ja, det er litt dumt at Seasonic S12 ikke var med i denne omtalen med tanke på at den gjorde det så utrolig bra i omtalen på silentpcreview.

6056429[/snapback]

Når det allerede finnes en test av den som mange synes å ha lest så kanskje hardware.no ikke så behovet for å ha med den :)

Lenke til kommentar

Men SilentPCReview tester jo ikke Mist'en. Det er jo disse to som skal være de beste, siden HW kårer Mist til mester og SPCR velger Seasonic'en. Disse to mot hverandre hadde klarnet opp mye for meg ihvertfall. Skuffet over at HW.no ikke tok med denne. Det var faktisk første tanken min når jeg så overskrifta, at jeg endelig skulle se en norsk side uttale seg om Seasonic, men neida. :nei:

Lenke til kommentar
Men SilentPCReview tester jo ikke Mist'en. Det er jo disse to som skal være de beste, siden HW kårer Mist til mester og SPCR velger Seasonic'en. Disse to mot hverandre hadde klarnet opp mye for meg ihvertfall. Skuffet over at HW.no ikke tok med denne. Det var faktisk første tanken min når jeg så overskrifta, at jeg endelig skulle se en norsk side uttale seg om Seasonic, men neida. :nei:

6059106[/snapback]

Da hadde jeg heller sett SPCR testet MISTen (desverre har hw.no dårlig med lydtestingsutstyr) , SPCR er kanskje blant de bste testerene av PSU av noen hardwaresider jeg har sett, de er relativt korte og konsise, og tar med seg det meste som er relevant for den gjengse bruker.

AtW

Lenke til kommentar
Da hadde jeg heller sett SPCR testet MISTen (desverre har hw.no dårlig med lydtestingsutstyr) , SPCR er kanskje blant de bste testerene av PSU av noen hardwaresider jeg har sett, de er relativt korte og konsise, og tar med seg det meste som er relevant for den gjengse bruker.

6059533[/snapback]

Hehe, ja det er jo en besnærende tanke. :cool: Men det er vel med SPCR som med HW, at det er dustete å teste noe som man må over dammen for å få tak i. Det er jo først nå i det siste at Seasonic har begynt å bli tilgjengelig her i landet, og da først er det jo aktuelt med en test av dem på en norsk side. Men det er vel en stund til vi kommer til å se Mist der borte, og før det skjer, tror jeg ikke SPCR er interessert i å teste en. :(

Lenke til kommentar

En ting, har Hiper Type-R 580w selv og den er lydløs.

Har hørt om veldig mange som har returnert denne pga støy.

Så noen bråker mens andre er dønn stille.

Har og lest et sted at den sorte versionen kommer med en type vifter mens den røde og blå versionen kommer med andre typer vifter som er enda mere stillegående.

Fin psu uansett.

Lenke til kommentar
En ting, har Hiper Type-R 580w selv og den er lydløs.

Har hørt om veldig mange som har returnert denne pga støy.

Så noen bråker mens andre er dønn stille.

6076290[/snapback]

eller så er noen ikke fullt så følsomme for støy! ;)

Lenke til kommentar

En liten NB! til de personene som har skrevet artikkelen:

I konklusjonen på artikkelen så kan det være lurt å legge ut linker til de forskjellige produktene som knytter de opp til prisguiden hardware.no har.

Dette gjør det enda lettere for leseren av testen å se på de forskjellige produktene og kanskje leseren gjør et valg å kjøpe produktet også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...