Gå til innhold

TEST: Seks støysvake strømforsyninger


Anbefalte innlegg

I teorien skal ikke det ha noe særlig å si (ihvertfall ikke i friluft), hadde vært interessant å teste en dag...

Vet ikke hvordan det er i friluft, men i en PC er jeg ikke i tvil om at det er slik. Min Adda 120mm på 1000rpm bråkte så mye at jeg var nødt til å skru den ned, men mine Papst og Zalman 80mm-vifter kan jeg fint la kjøre på 13-1400rpm. Sjekk f.eks. hos Microplex så vil du se at 120mm-viftene har en god del høyere dB/rpm enn 80mm-viftene.

6049571[/snapback]

Jeg synes dette høres ganske fornuftig ut, rett og slett fordi 120mm-viftene har en større diameter. Dette fører til at luften passerer bladene med en større hastighet ytterst på viftebladene sammenlignet med hva den gjør på en 80mm vifte, forutsatt at begge kjører på samme turtall. Dette bør kunne forårsake mer støy.

 

En annen mulig støykilde er motoren i viften, siden en 120mm vifte i dette tilfellet vil måtte jobbe hardere for å opprettholde et gitt turtall som følge av økt luftmotstand. Men det pleier kanskje ikke å være slik at man hører selve motoren?

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I teorien skal ikke det ha noe særlig å si (ihvertfall ikke i friluft), hadde vært interessant å teste en dag...

Vet ikke hvordan det er i friluft, men i en PC er jeg ikke i tvil om at det er slik. Min Adda 120mm på 1000rpm bråkte så mye at jeg var nødt til å skru den ned, men mine Papst og Zalman 80mm-vifter kan jeg fint la kjøre på 13-1400rpm. Sjekk f.eks. hos Microplex så vil du se at 120mm-viftene har en god del høyere dB/rpm enn 80mm-viftene.

6049571[/snapback]

Jeg synes dette høres ganske fornuftig ut, rett og slett fordi 120mm-viftene har en større diameter. Dette fører til at luften passerer bladene med en større hastighet ytterst på viftebladene sammenlignet med hva den gjør på en 80mm vifte, forutsatt at begge kjører på samme turtall. Dette bør kunne forårsake mer støy.

 

En annen mulig støykilde er motoren i viften, siden en 120mm vifte i dette tilfellet vil måtte jobbe hardere for å opprettholde et gitt turtall som følge av økt luftmotstand. Men det pleier kanskje ikke å være slik at man hører selve motoren?

6050829[/snapback]

 

Hmm, det er jo et godt poeng, jeg faktisk ikke tenkte på i farta, iogmed at det skal være lufthastigheten som skaper turbulensstøyen så vil jo høyere lufthastighet skape mer lyd.

 

AtW

Lenke til kommentar
en dc motor skaper et magnetfelt, ikke lyd.

 

så nei, du hører ikke mtoren.

6050899[/snapback]

Alle mekanisk bevegelige, roterende og vibrerende ting lager lyd så lenge de ikke står i vakuum. Elektromotorer er (nesten uten unntak) basert på magnetisme, men det utelukker ikke at den lager lyd også. Motoren lager nok en viss del av støyen.

Lenke til kommentar
f.eks yate loon har f.eks en d12sl-12(12cm) og en d14sl-12(14cm)

de skal flytte like mye luft men 14cm versjonen kjører på 1000rpm istede for 1350 og bråker mindre!

6050868[/snapback]

Dette skyldes vel først og fremst at en større vifte vil flyttes mer luft ved samme turtall sammenlignet med en mindre vifte. Dersom en stor og en liten vifte skal flytte samme mengde luft, vil den store viften dermed måtte rotere noe saktere enn den lille.

 

Forskjellen i totalt areal på en 14cm- og en 12cm-vifte er jo ganske stor også: En 14cm-vifte har et areal på ca 153 kvadatcentimeter, mens sistnevnte har et areal på ca 113, altså er 14cm-viften 35% større rent arealmessig. For enkelthets skyld ser jeg her bort fra at en del av arealet utgjøres av motorenheten i midten samt at 12/14cm vel henviser til rammene rundt viftene, altså er selve viftene noe mindre. Men prosenttallet stemmer vel sånn noenlunde likevel vil jeg anta.

Lenke til kommentar

på min mist står det at den kan trekke 5.5A fra 230v nettet! det vil si

230X5.5=1265W :wow:

 

det er nok peakverdi men likevell!

 

edit:hvis vi går ut ifra 70% virkningsgrad er det en peak på 885W!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Hva er det der Watt-greiene bak strømforskyningen egentlig sier? Er det hvor mange Watt det trekker fra strømnettet? Eller hvor mange Watt det kan gi systemet (PC-en) ved full last?

6051183[/snapback]

Spesifikasjonen til strømforsyningen, f.eks 500W er det den kan levere av likespenning til PC'en.

 

Hvis det står f.eks 5,5A sikring på 230V-siden så er nok det sikringa som er så stor.

Lenke til kommentar
Hva er det der Watt-greiene bak strømforskyningen egentlig sier? Er det hvor mange Watt det trekker fra strømnettet? Eller hvor mange Watt det kan gi systemet (PC-en) ved full last?

6051183[/snapback]

På samme måte som en forsterker i hjemmekinoen din. Maksimal last over lengre tid som den kan videreformidle. Det kommer an på hva du har koblet til utgangene.

Bare på Forsterkeren din, vil forbruke komme an på klemmespenningen på forsterkeren din og lasten fra høytalerene dine. (Alle vet at der er 0W på utgangene når du ikke har noen høyttalere tilkoblet :p )

 

Trekker komponentene dine i PCen din 500W, vil den trekke 714,1W av strømnettet i huset ditt. (Virkningsgrad på 70%)

 

Trekker komponentene dine i PCen din (usansynlige) 100W, vil PCen din totalt trekke 143W av strømnettet i huset ditt. (Ved 70% virkningsgrad) :thumbup:

 

Brukte 70% Virkningsgrad på allt for å beregne det lettere. Dette til tross for at Virkningsgraden aldri er konstant i virkeligheten. Den vil bli høyere des mindre last du har. Har du 0 last på en strømforskyning, vil den operere med et "hvileforbruk" (for å bruke enkle ord) når den er i drift. :thumbup:

Endret av gjbuset
Lenke til kommentar
Trekker komponentene dine i PCen din 500W, vil den trekke 714,1W av strømnettet i huset ditt. (Virkningsgrad på 70%)

 

Trekker komponentene dine i PCen din (usansynlige) 100W, vil PCen din totalt trekke 143W av strømnettet i huset ditt. (Ved 70% virkningsgrad) :thumbup:

 

 

Hehe, nå vil jeg si 100 watt er en langt mer sannsynlig verdi for strømtrekk enn 500 watt i den sotre majoriteten med PCer da :)

 

AtW

Lenke til kommentar
står ikke noe om sikring, det står "ac input"...

6051243[/snapback]

Bare så synd at der er ikke noe fasitsvar på dette. Da alle leverandørene har hver sin metode å merke på. Men jeg ville tippe på at det er det totale maksforbruket fra strømnettet som står der. Om det er hva sikkringen din er på, så er det lavere maksforbruk. Komponentene skal tåle endel mer en hva sikkringen er på.

 

Les i specen til PSUen din :thumbup:

Lenke til kommentar
Trekker komponentene dine i PCen din 500W, vil den trekke 714,1W av strømnettet i huset ditt. (Virkningsgrad på 70%)

 

Trekker komponentene dine i PCen din (usansynlige) 100W, vil PCen din totalt trekke 143W av strømnettet i huset ditt. (Ved 70% virkningsgrad) :thumbup:

 

 

Hehe, nå vil jeg si 100 watt er en langt mer sannsynlig verdi for strømtrekk enn 500 watt i den sotre majoriteten med PCer da :)

 

AtW

6051306[/snapback]

 

Jojo.

Den gamle Thunderbirden min fra 2001 (1,4Ghz) med 1 WD 60Giga HD , 1 stk 3Com 3c905b-tx LAN, 1 stk CD-brenner, Gammelt skjermkort fra 1999, trekker 120W. Og det via TerminalService.

Med alle mulige slags lys, vifter, mobillladere, 8 HD, Doble skjermkort, 2 DVD-stasjoner, Scanner powera via USB, Ekstrerne disker, Blu-Ray brenner, HDDVD-brenner, fancy things, u name it. Så kan forbruket lett stige ganske så fort.

Der er sikkert noen som skal prøve seg på allt dette. :p

 

Men poenget var å vise eksempel på last og forbruk. ;)

Endret av gjbuset
Lenke til kommentar
Du antar jo her at en 500 Watt PSU kan bruke samme vifte på samme turtall på maks load, som en 300 watt på maks load, noe som er en meget tvilsom antagelse. Regnestykket ditt er unødvendig tungvint, det som teller er hvor mange watt med varme man får ut, og for støyen sin del, hvilket kjølingssystem som brukes for å få ut denne varmen.

 

AtW

6050169[/snapback]

Ja, jeg antar det, og det er med begrunnelsen i at alle vanlige produsenter vil dimensjonere og velge komponenter ut i fra hvor mye noe går i stykker eller blir dårligere. Hvis det er AKSEPTABELT med deltaT på 50 grader, skal du vedde på at ingen kommer til å bruke dyrere kjølekomponenter. En 300 W PSU har relativt bedre plass enn en 500 W PSU i boks med samme utvendige dimensjoner, så det er vanskeligere å få kjølt den ordentlig. Ergo er det en god nok antagelse, hvis du ikke går opp i klassen med overdimensjonerte løsninger, som ofte koster 2-3 ganger mer.

 

mar1us

Lenke til kommentar
Du antar jo her at en 500 Watt PSU kan bruke samme vifte på samme turtall på maks load, som en 300 watt på maks load, noe som er en meget tvilsom antagelse. Regnestykket ditt er unødvendig tungvint, det som teller er hvor mange watt med varme man får ut, og for støyen sin del, hvilket kjølingssystem som brukes for å få ut denne varmen.

 

AtW

6050169[/snapback]

Ja, jeg antar det, og det er med begrunnelsen i at alle vanlige produsenter vil dimensjonere og velge komponenter ut i fra hvor mye noe går i stykker eller blir dårligere. Hvis det er AKSEPTABELT med deltaT på 50 grader, skal du vedde på at ingen kommer til å bruke dyrere kjølekomponenter. En 300 W PSU har relativt bedre plass enn en 500 W PSU i boks med samme utvendige dimensjoner, så det er vanskeligere å få kjølt den ordentlig. Ergo er det en god nok antagelse, hvis du ikke går opp i klassen med overdimensjonerte løsninger, som ofte koster 2-3 ganger mer.

 

mar1us

6051406[/snapback]

 

I såfall ville jo alle strømforskyninger med noenlunde lik virkningsgrad og samme effekt bråke like mye, noe som er laaaangt fra tifellet, folk er villig til å betale for mindre støy, og variasjonen er stor.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du antar jo her at en 500 Watt PSU kan bruke samme vifte på samme turtall på maks load, som en 300 watt på maks load, noe som er en meget tvilsom antagelse. Regnestykket ditt er unødvendig tungvint, det som teller er hvor mange watt med varme man får ut, og for støyen sin del, hvilket kjølingssystem som brukes for å få ut denne varmen.

 

AtW

6050169[/snapback]

Ja, jeg antar det, og det er med begrunnelsen i at alle vanlige produsenter vil dimensjonere og velge komponenter ut i fra hvor mye noe går i stykker eller blir dårligere. Hvis det er AKSEPTABELT med deltaT på 50 grader, skal du vedde på at ingen kommer til å bruke dyrere kjølekomponenter. En 300 W PSU har relativt bedre plass enn en 500 W PSU i boks med samme utvendige dimensjoner, så det er vanskeligere å få kjølt den ordentlig. Ergo er det en god nok antagelse, hvis du ikke går opp i klassen med overdimensjonerte løsninger, som ofte koster 2-3 ganger mer.

 

mar1us

6051406[/snapback]

 

I såfall ville jo alle strømforskyninger med noenlunde lik virkningsgrad og samme effekt bråke like mye, noe som er laaaangt fra tifellet, folk er villig til å betale for mindre støy, og variasjonen er stor.

 

AtW

6051427[/snapback]

Variasjonen er ikke stor innad i merkene. Der får du ganske mye igjen for å velge riktig dimensjon, for alt er produsert etter samme betingelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...