Erik J. Nilsen Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Strømforsyninger kommer i mange varianter. Vi har testet seks kraftige og støysvake modeller rettet mot entusiastene. Les mer Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Savner Hiper i testen, men ellers bra test. Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Skjønner ikke dette helt. Har selv 400Watt utgaven av ElanVital PSU'n. Og den har til dags dato ikke startet opp vifta for meg når den står i SSM. Og når ble et produkt dårligere fordi tilgjengeligheten ikke er topp? Er ikke dette mer en produktomtale av 6 forskjellige PSU. Så ikke noen tester av de... Endret 5. mai 2006 av Amriden Lenke til kommentar
skyline Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvorfor dere ikke har fått med en OCZ psu i testen er for meg helt uforståelig. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Og når ble et produkt dårligere fordi tilgjengeligheten ikke er topp? 6046417[/snapback] Vel, hvis et prudukt fjerner seg selv som et reelt valg fordi det ikke er å få tak i, må det vel kunne sies at det er et lite minus. Hjelper jo ikke om den hadde vært den soleklart beste til den laveste prisen dersom man ikke kan få tak i den. Lenke til kommentar
maximus Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Her burde så definitivt Raidmax Power Viking 630w ha vært med. Har en mistanke om at den banker alle disse og det til en pris av Kr 595,- (PS Data) Har denne selv og den oser av kvaliet og stabilitet. Er også utrolig stille. Endret 5. mai 2006 av maximus Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jeg savner også Hiper, men den er ikke akkurat 500W. Lenke til kommentar
jasco Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hiper Type-r 580 er en helvetes PSU. Den skulle vært med Lenke til kommentar
Juke Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Sitat fra artikkelen angående Elan Vital: Tilgjengeligheten kan derimot bli et problem, da ingen av butikkene i vår prisguide for tiden ser ut til å føre produktet. Elan Vital har visstnok skiftet ut både navnet og modellutvalget sitt, så modellen dere har testet her er dermed "avleggs" sånn sett. De nye modellene har samme funksjonalitet stort sett, men SSM har nå fått forkortelsen ASM (Advanced Silence Mode). Elan Vital heter nå NesteQ, og strømforsyningene er tilgjengelige her til lands. Jeg har 620W-utgaven selv, forøvrig. Offisiell hjemmeside til produsenten: http://www.nesteq.de/ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hadde likt å se seasonic her, men en veldig enkel og grei test Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 "En strømforsyning som jobber opp i mot 100 % belastning vil i tillegg trenge langt mer kjøling en det en 500 Watter som aldri overstiger 60 % av sitt fulle potensial. Mindre varme, betyr i de fleste tilfeller mindre støy." Nei, strømforskyninger har som regel høyere virkningsgrad på høyere load, å komme med en slik påstand i en test av PSU er ikke bra i mine øyne, det blir sågar "bekreftet" at det er feil i neste avsnitt: ATX12V 2.2-standarden sier at virkningsgraden skal være over 65 % ved lav last, 72 % ved normal last, og over 70 % ved høy last. Alt over dette er kun en bonus for strømregningen vår AtW Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Fin test, selv om det sikkert er mange flere strømforsyninger som burde vært med. Mist blir nok også mitt valg neste gang jeg kjøper ny pc, aldri mer thermaltake psu iallefall. Men den ganske så berømte 350Watt's Aopen (F/S) psu-en jeg har i dag viser ingen tegn til aldring så den blir nok ikke byttet ut med det første iallefall Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 For å svare på det kan vi sammenligne strømforsyningen vår med en fet bil. Selv om bilen kan kjøre i 200 kilometer i timen, vil det ikke si at man bør gjøre det over en lengre periode, da både slitasje og faren for totalt havari øker. Det samme gjelder for strømforsyninger. Levetiden til en komponent er nemlig ofte påvirket av dens belastning over tid. En 350 Watt strømforsyning vil med andre ord ligge mye nærmere sitt bristepunkt en det en 500 Watts enhet vil. ummm... ikke helt. Slitasjen avhenger mer av temperaturen enn av om man kjører PSU'en nær max-grensa, med andre ord, så lenge kjølinga er iorden i en høy-kvalitets 350W'er, så kan man kjøre den opp mot 100% hele tiden uten å få "slitasje skader" i nevneverdig grad. En strømforsyning som jobber opp i mot 100 % belastning vil i tillegg trenge langt mer kjøling en det en 500 Watter som aldri overstiger 60 % av sitt fulle potensial. Mindre varme, betyr i de fleste tilfeller mindre støy. Hvorfor sier du dette? "Mengden" kjøing som trengs, alltså hvor mye varme (Q) som skal fjernes har jo ikke noe med % belastning å gjøre, det har med hvor mye energi som omgjøres til varme.. Alltså, dersom du belaster PSU a) med 300W(100%) og PSU b) med 300W (60%) og alt annet er likt mellom de to PSU'ene, så vil de generere like mye varme, og "mengden" kjøing de begge vil trenge vil være identisk.. Faktisk, om alt annet er likt mellom de to, så vil den som kjører 100% trenge mindre kjøling fordi PSU'er er mer effektive (høyere rho) dess nærmere 100% last man kjører gjennom dem. Alltså den som kjører 100% vil skape mindre varme for å få ut sine 300W enn den som kjører 300W på 60%. Igjen om alle andre forhold er identiske mellom de to PSU'ene. Rett meg om jeg tar feil! Lenke til kommentar
Juke Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Link direkte til spesifikasjonene for NesteQ (tidligere Elan Vital) sin ASM-serie for den som måtte være interessert. Angående det med effektivitet og belastning: Jeg mener faktisk å ha lest i en omtale av en strømforsyning tidligere at effektivitetet i følge målingene de foretok der steg i takt med belastningen. Jeg skal komme tilbake med en link hvis jeg finner igjen omtalen hvor jeg leste dette, jeg tror det var på tomshardware. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 fin test, men dere bør definitivt få testa hiper 580 (og kanskje lillebroren 480), ocz og seasonic. et par billigmerker som raidmax er også noe jeg ville likt å se på testen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hadde vært litt interessant med litt mer detaljer om når viftene slår inn, Antec sin 500 watt er akkurat samme forskyning som 350 watt passiv, bare med vifte, er det slik at den stort sett aldri slår inn på en vanlig maskin da? Elan vital har jeg selv prøvd, men byttet den inn da viften startet ved moderat høy last på min mer eller mindre gjennomsnittlige maskin (x2 3800+ med 6600 GT), har nå en passiv antec 350. AtW Lenke til kommentar
Juke Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Link til målinger av effektivitet ved forskjellige belastninger hos Tomshardware. Ut fra disse målingene ser det ut til at dette fenomenet varierer litt fra modell til modell. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Alt i alt en bra artikkel! Ser flere savner diverse merker, men man kan ikke teste alt... dersom jeg skulle nevnt en som "burde" vært med, ville jeg sagt at Rolls Royc'en var glemt; Seasonic - et merke som er å finne i flere norske web-butikker. Lenke til kommentar
AOe Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 It's like t MIST 4 t win *t fjortis* Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Godt fornøyd med min Nexus 5000 iallefall. Eneste er at den støyer litt mer ved lav belastning enn Nexus 4000 som jeg hadde før, samt at den lager en snodig suselyd når man har SLI aktivert. Blir vel ny PSU når G80 kommer, da skal jeg prøve en MIST-variant (600.ish watt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå