Gå til innhold

13K å bruke - Vurdering av min sammensetting

Anbefalte innlegg

Jeg kommer om så ikke alt for lang tid til å oppgradere pcen min og trenger tilbakemelding på valgene jeg har gjort av komponenter. Komponentene jeg hittil har tenkt til å kjøpe er disse:

- Abit AN8 32X

- AMD Athlon 64 X2 4200+

- MIST 600W

- OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB)

- XFX GeForce 7900 GTX 512 MB

- Zalman CNPS9500LED

Handlevognene kan ses her.

Er disse komponentene komatible med hverandre og er det ellers noen grunner for at dette ikke vil fungere? Hvilke av komponentene ville dere byttet ut om det var dere selv som skulle kjøpe dette oppsettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Point Of View GeForce 7900 GTX var den billigste utgaven av 7900 GTX jeg fant. Hva er egentlig forskjellen på XFX og POV når det kommer til 7900 GTX? Jeg har bare fått det for meg at XFX er kvalitet, og det betaler jeg gjerne 200 kr ekstra for. Men det er kanskje bare tull?

Er du forresten fornøyd med minnebrikkene du har? Jeg er usikker på kompabiliteten mellom OCZ-brikkene og Abit-kortet, så jeg vurderer annet minne jeg vet fungerer ilag med hovedkortet. Jeg har imidlertid veldig god erfaring med OCZ-minne, men jeg vet jo ikke om Abit-kortet liker brikkene jeg har valgt.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Er meget fornøyd med minnebrikkene (Patriot 3200LLk 2GB) men de er vel ganske vanskelig å oppdrive. Har ikke hatt noen stabilitets problemer på standard hastigheter.

Klokker greit, glimrende til spill.

Tror ikke det skal bli noen problemer med de OCZ brikkene.

Regner med du har lest omtalen med brikkene og Asus A8N-SLi. Mener å huske at det kortet var meget vanskelig når det kom til minne valg.

Jeg kan da ikke garantere at de fungerer godt, men da går de vel uansett rett i retur regner jeg med.

Har et ankepunkt ved hovedkortet når jeg tenker meg om og det er at du bør koble til en 4pin molex helt nederst på kortet noe som kan være vanskelig om du ikke har god lengde på kablene fra PSU.

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at Club3d-kortet koster nesten 500,- kr mindre enn xfx-kortet? Det må da være en grunn til prisforskjellen?

Jeg ser at kortet støtter en DVI digital oppløsning opp til 1900x1200; vil det si at kortet ikke vil klare å kjøre en skjerm med maks 1920x1200 i full oppløsning?

Har et ankepunkt ved hovedkortet når jeg tenker meg om og det er at du bør koble til en 4pin molex helt nederst på kortet noe som kan være vanskelig om du ikke har god lengde på kablene fra PSU.

6046735[/snapback]

Det tror jeg ikke blir et problem. Strømforsyningen jeg skal kjøpe har avtagbare kabler, så jeg får sikkert kjøpt en lang molex-kabel.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Jeg har nå fått svar fra netshop angående det jeg spør om over. 1920x1200 er maks av hva skjermkortet klarer, og det holder til mitt bruk. Hovedgrunnen til prisforskjellen er rett og slett at det er forskjellige produsenter. Spesifikasjonene er identiske.

Oppsettet mitt ser derfor slik ut:

- Abit AN8 32X

- AMD Athlon 64 X2 4200+

- MIST 500W

- OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB)

- Club3D GeForce 7900 GTX 512 MB

- Zalman CNPS9500LED

Link til prisguide er i første post.

Noen synspunkter på mitt endelige oppsett?

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Fint oppsett. Gode deler. men CPU vifte vil du kanskje bytte ut med en

Schythe Ninja

Og en Papst vifte

XFX kortet har nok bedre bundle (spill osv..) Dessuten er mange xfx kort som folk sier ferdig overklokket. Derfor er det mange som ser på xfx kort som ekstra gode, selv om de ikke alltid er det. Det mest lønnsomme for produsentene av grafikkort er å følge nvidias referansedesign, og når alle gjør det, blir det små forskjeller.

(Ett unntak er Gainward Bliss kort)

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Fabelaktig!

Jeg har vurdert å bytte ut minne med noe mer overklokkingsvennlig. Er det noen som har et forslag på et par overklokkingsvennlige 1024MB brikker? De bør være i samme prisklasse, altså i underkant av 2000 kr, og jeg er veldig glad i OCZ. Er imidlertid åpen for alle forslag.

Lenke til kommentar
Fint oppsett. Gode deler. men CPU vifte vil du kanskje bytte ut med en

Schythe Ninja

Og en Papst vifte

Den kjøleren var jo voldsomt stor! Jeg likte imidlertid muligheten for å bruke den passivt. Problemet med det er at den passive heat-pipe løsningen for kjøling av hovedkortet sannsynligvis er avhengig av cpu-viften for å holde seg på en noelunde fornuftig temperatur. Ellers så den meget bra ut.

Lenke til kommentar

De brikkene så jo meget bra ut, men de hadde dem ikke på netshop. Jeg hadde opprinnelig tenkt til å bestille alt fra netshop.

Er det noen som vet om noen av disse brikkene duger? Det vil sprenge budsjettet mitt med noen hundrelapper, men det hadde vært greit å ha muligheten til å overklokke.

Lenke til kommentar

Neida, jeg skal bygge selv. Uansett blir det faktisk billigere enn om jeg går for OCZ brikkene i det opprinnelige oppsettet.

Om jeg velger og ikke overklokke, vil de fortsatt fungere bra? Eller må man overklokke for at de skal komme til sitt ess?

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...