Miki Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hva er den store forskjellen mellom asp og php? Er det praktisk sett bare det at asp tilhører microsoft, og at brukeren da må ha microsoft som programvare? Jeg ønsker å lære meg et serverspråk etter hvert, og lurer på hva som er mest funksjonelt å begynne med. Takker for evt. svar... Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Ingen av delene, gå for RoR. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) ASP og PHP inneholder mange likheter. Er du flink i PHP skal det ikke mye til for å lære seg syntaksen til ASP og vice versa. For å utvikle ASP må du f.eks. bruke Microsoft's egne server, IIS6, i motsetning til PHP, hvor du kan bruke servere som også fungerer på andre OS enn Windows, for eksempel: http://www.php.net/downloads.php I hovedsak er PHP basert på open source, i motsetning til ASP, men begge språkene tilbyr mye av det samme. De som tar i bruk de utviklede løsningene kan benytte et hvilket som helst OS, enten det er ASP eller PHP det er snakk om. Endret 19. mai 2006 av Slettet+8745264 Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Ingen av delene, gå for RoR. 6047244[/snapback] Dette er ganske tull. Jeg ser ingen grunn til å velge noe annet enn de språkene som har blitt "standard". Her stiller du ganske fritt ut ifra hva du ønsker å "knytte deg til" eller ikke. PHP kjøres hovedsaklig på linux-servere og er gratis. God dokumentasjon finnes på php.net. Skal du lære deg noe annet ville jeg anbefalt ASP.NET i stedet for asp/vbscript. Dette er litt mer "avansert" og krever da Windows-servere. Dokumentasjonen er også god her, på msdn.microsoft.com + utallige forum. Jeg mener valget står mellom disse to, og at vi snakker bare en smakssak. Jeg vet mange begynner med php, for det er litt mindre å gape over med en gang. Jeg selv utvikler i begge språkene, og min prioritering er som følger: php for mindre prosjekter og enkle jobber, ASP.NET for større og mer komplekse systemer. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Du kan jo sammenligen to skript som gjør akkurat det samme (HTML koden er identisk). Først ASP Skript i aksjon: http://home.saivert.com:380/default.asp Kildekoden til skriptet: http://home.saivert.com:380/default.asp?showsource=1 Så PHP Skript i aksjon: http://home.saivert.com:380/index.php Kildekoden til skriptet: http://home.saivert.com:380/index.php?showsource=1 Så kan du jo sjekke hva du har mest lyst til å jobbe med. Kan kjapt si at begge skriptene lager en index side med linker til alle undermapper og filer, den har også en teller for hvor mange ganger siden har blitt lastet ned. Lenke til kommentar
roac Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Hvis noen skal lære seg å lage webløsninger i dag så er vel neppe ASP veien å gå uansett, men ASP.NET kan være et fornuftig valg, og da gjerne i versjon 2.0. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Hvis noen skal lære seg å lage webløsninger i dag så er vel neppe ASP veien å gå uansett, men ASP.NET kan være et fornuftig valg, og da gjerne i versjon 2.0. 6189028[/snapback] Hva legger du til grunn for en slik uttalelse? Greit nok at en god del ting er blitt enklere i .net, men classic asp gjør absolutt nytten sin fremdeles. Nå har jeg ikke sett på grunnlaget for eksempler ol. for asp.net i det siste, men det burde begynne å komme en god del rundt omkring, uansett er det ofte lettere å finne eksempler i et språk som har hatt en del fler år på baken Lenke til kommentar
roac Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Hva legger du til grunn for en slik uttalelse? Greit nok at en god del ting er blitt enklere i .net, men classic asp gjør absolutt nytten sin fremdeles.Nå har jeg ikke sett på grunnlaget for eksempler ol. for asp.net i det siste, men det burde begynne å komme en god del rundt omkring, uansett er det ofte lettere å finne eksempler i et språk som har hatt en del fler år på baken 6315194[/snapback] Tja, kanskje nettopp det at ASP.NET har ca fire år på baken allerede nå, så det å lære forgjengeren er kanskje ikke å være helt up to date. ASP er en utdøende rase, og skal man lære seg noe nytt er det så definitivt en fordel å lære seg noe som kommer til å være i bruk fremover. Det er nå stadig flere som velger å skru av støtten for ASP og kun tillate ASP.NET, av sikkerhetsmessige årsaker. I Windows Server 2003 (og Longhorn) må man eksplisitt skru på støtten for ASP eller ASP.NET, og i bedrifter som tenker seriøst på sikkerhet så skal du ha en god grunn for å åpne for ASP i tillegg til ASP.NET. Så, konklusjonen min blir at ASP.NET for alle praktiske formål har tatt over for ASP, jeg hører svært få (om noen) forespørsler etter ASP løsninger, men ASP.NET er i skuddet. ASP.NET 2.0 har en del ekstra funksjonalitet i forhold til ASP.NET 1.1, så jeg selv hadde gått for 2.0 hvis jeg skulle lære meg noe fra bunnen av. Dokum entasjon finnes dert nok av både for ASP, ASP.NET 1.1 og ASP.NET 2.0, så det bør ikke være noe problem uansett. (Jeg sikter da både til onlineressurser og bøker). Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Har heller ikke hørt om mange (ikke noen faktisk) som ønsker å bruke ASP i dag. Men ASP.NET er veldig i vinden om dagen. Og det er forståelig etter mitt syn. Ingen tvil om at utviklerne blir *mye* mer produktive med ASP.NET kontra f.eks. tradisjonell ASP og PHP. Ikke fordi PHP er dårlig, men ASP.NET er så ufattelig mye mer enn et språk. PHP kombinert med andre teknologier kan helt sikkert være konkurransedyktige. Men ASP.NET er som sagt ikke noe språk slik som PHP, men heller en samling webutviklingsverktøy basert på .NET-platformen. Derfor kan du bruke et hvilket som helst .NET-språk, som f.eks. C#, VB.NET, Python, Perl, C++/CLI m.fl. når du utvikler med ASP.NET. Og ja; du har .NET Framework tilgjengelig... Så det blir litt feil å sammenligne etter min mening. ASP.NET mot språket PHP blir nok litt rått parti. Lenke til kommentar
backup Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 "Jeg ønsker å lære meg et serverspråk etter hvert, og lurer på hva som er mest funksjonelt å begynne med". Helt klart, å sammeligne asp.net mot php, det er som å sammenligne russisk kaviar mot rema-1000 kaviar. Så ønsker du å gå rett på det beste med en gang, da velger du asp.net. I så fall må du kjøre IIS og .Net Framework på utvilkingsmaskina (pc'en på gutterommet), men dette er ikke noe problem hvis du har winXP Pro. Så må du ha et utviklingsverktøy, og da kan du for eksempel bruke Visual Web Developer Express Editon (gratis fra MS). Vil du så eventuelt sette websidene du lager ut på ekstern server, da må du bruke en server som støtter asp.net, men dette koster gjerne mer eller mindre flesk, fordi dem mange gratisservere i den grad dem støtter server-side-språk, støtter som regel bare php. Så skal du ha alt gratis og dessuten sette dem lagede websider ut på ekstern server, da er det nok, vil jeg tro, mest funksjonelt å begynne med php, men ellers er nok det smarteste å gå for asp.net. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Skal du lære deg noe annet ville jeg anbefalt ASP.NET i stedet for asp/vbscript. Dette er litt mer "avansert" og krever da Windows-servere. Jeg har ikke testet det selv, men ASP.NET skal fint kunne kjøres ved hjelp av MONO.NET på f.eks. Linux, så du trenger ikke dyre Windows-server lisenser hvis det kun er til hobbybruk. Hadde dog ikke tatt sjansen på å bruke det for viktige applikasjoner da jeg har hørt at ikke hele .Net rammeverket er implementert i MONO. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har ikke testet det selv, men ASP.NET skal fint kunne kjøres ved hjelp av MONO.NET på f.eks. Linux, så du trenger ikke dyre Windows-server lisenser hvis det kun er til hobbybruk. Hadde dog ikke tatt sjansen på å bruke det for viktige applikasjoner da jeg har hørt at ikke hele .Net rammeverket er implementert i MONO. 6921114[/snapback] dette er fult mulig, men det er ikke full støtte for alle pakkene i .NET.. så hvis du lager noe i asp.net som funker fra på IIS er det en viss mulighet for at det ikke fungerer like smertefritt under Linux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå