Blaz3r Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 vil hovedkorta som har am2 sokkel og ddr2 minne også støtte ddr1 minne brikker? blir jo mye å kjøpe på en gang hvis man også må kjøpe ddr2 minne i tillegg til nytt hk og am2 cpu. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 AM2 vil kun støtte DDR2, og ikke DDR(1). Minnekontrolleren i Athlon64/Opteron-prosessorene fra AMD (socket 754, 939, 940 og AM2) sitter i selve prosessoren, og minnetrafikken går dermed gjennom CPU-sokkelen. Siden DDR(1) og DDR2 bruker ulikt antall pinner, er det ikke riktig antall pinner mellom prosessoren og minnet til å kunne bruke både DDR(1) og DDR2. Minnekontrolleren i AM2 blir også kun beregnet på å bruke DDR2. Men vi må også legge til at den eneste grunnen til å oppgradere til AM2 i nærmeste fremtid er pga DDR2-støtten. Hvis du vil bruke DDR(1) kan du like godt holde deg til s939 en god stund til siden AM2 og s939 yter omtrent likt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 I utgangspunktet vil ikke DDR(1) gå på AM2, men det finnes vel noen dyre omformere. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) I utgangspunktet vil ikke DDR(1) gå på AM2, men det finnes vel noen dyre omformere. 6048891[/snapback] Har vi sett dette tidligere på DDR-/DDR2-minne?Da blir nemlig hele poenget med å kjøpe AM2 borte. Endret 7. mai 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Tror at "omformere" aldri vil komme på markedet. Med en slik greie vil minnet bli treigere... Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Tror at "omformere" aldri vil komme på markedet. Med en slik greie vil minnet bli treigere... 6055359[/snapback] Jo, slike "omformere" finnes. Du kan lese om dem her! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Intel hadde for mange år siden en brikke som var overgang mellom SDR-minne og RD-minne. Denne ga riktignok elendig ytelse på grunn av økt latency, dårlig kompatibilitet og økt pris på hovedkortene som hadde den. Overgangen var en kriseløsning for å gi kompatibilitet mellom SDR-minne og det nyeste brikkesettet deres på grunn av veldig høye priser på RD-minne. Noen lignende løsning har jeg ikke sett i ettertid. Siden du har sokkel 939 fra før (?) så vil jeg bare anbefale å ikke kjøpe ny sokkel, men du kan gjerne kjøpe nytt hovedkort for å få støtte for PCI-express og ny prosessor (f.eks en dobbeltkjerne) Edit: OK, det finnes overgang mellom DDR og DDR2 ser jeg. Men det er noe jeg ikke skjønner: I profilen til Blaz3r står det at han har Nforce 3 Ultra brikkesett (som kun leveres med AGP-port) og geforce 7800GTX (som kun leveres med PCI-express port). Kan du oppklare dette mysteriet for oss? Endret 7. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
ThEdOoM Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Hvor mange tusen lapper tipper dere denne AM2'en kommer til og koste? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Hvor mange tusen lapper tipper dere denne AM2'en kommer til og koste?6055532[/snapback] Hvilken AM2? (Bare sokkelen, en av prosessorene eller hvovedkortene?) Hvilke lapper er du mener man trenger flere tusen av? Endret 7. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg er på en måte i samme situasjon, det blir fordyrt å kjøpe alt på en gang, og lurte på om det går å bruke DDR1 på AM2, nå ser jeg at det ikke går. Jeg skal kjøpe/oppgradere om høsten, har 2GB med god minne fra OCZ, er det vits for meg å selge den og heller gå for AM2 eller blir det lite vits og jeg kan bare kjøpe meg 939? Jeg skjønner nå at ytelsesøkning blir ikke betydelig, men hvor fort kommer 939 til å dø ut? Hva anbefaler dere for meg å gjøre? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 prostoman: Det ser ut som du har bra ytelse på systemet ditt i dag. (Athlon64 på 2,5GHz, 2GiB minne, gefoece 7800GS) Hvis det er nytt grafikkort du har lyst på så er det mest logisk å kjøpe nytt hovedkort med støtte for sokkel 754 og PCI-express sammen med nytt skjermkort. Hvis du ønsker ny prosessor så vil jeg anbefale dobbeltkjerne og dermed nytt hovedkort. F.eks et med sokkel 939 (siden du da kan fortsette å bruke minnet ditt). Men hvis du synes systemet yter bra som det er så ville jeg ventet med en oppgradering til du synes det yter for dårlig. Det er en rekke spennende ting som kommer i løpet av 2. halvår i år så det kan lønne seg å vente på det før man bestemmer seg. For å nevne noe: Skjermkort med Direct X10, Intels "Conroe", Windows Vista, PhysX samt ATI og Nvidias svar på det. Lenke til kommentar
lando calrissian Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Kan man bruke en AMD socket 939 CPU på et M2 hovedkort? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Tror at "omformere" aldri vil komme på markedet. Med en slik greie vil minnet bli treigere... 6055359[/snapback] Jo, slike "omformere" finnes. Du kan lese om dem her! 6055515[/snapback] Jeg tipper at det er mulig på akkurat det kortet pga. at brikkesettet støtter både DDR(1) og DDR2 (det finnes også slotter for det på kortet). Minnekontrolleren i prosessorene på AM2 vil kun støtte DDR2, og det blir derfor enda vanskeligere på AM2. Jeg tror det aldri kommer til AM2. Kan man bruke en AMD socket 939 CPU på et M2 hovedkort? 6057262[/snapback] Nei. Socket 939 har for få pinner, og pinnene er plassert annerledes. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 I utgangspunktet vil ikke DDR(1) gå på AM2, men det finnes vel noen dyre omformere. Hilsen, efikkan. 6048891[/snapback] jau, men da kan man like godt kjøpe ddr2 brikker Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 takk for svar. tror jeg heller kjøper meg 939 cpu. enten x2 4200 eller 4400. har lyst på 2 mb cache, men vet ikke om prisen forsvarer ytelses forskjellen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) har lyst på 2 mb cache, men vet ikke om prisen forsvarer ytelses forskjellen.6061194[/snapback] Test av forskjellige størrelser på L2 cachen. Håper denne linken hjelper deg til å få oversikt over ytelseforskjellen. (NB. Hver kjerne har dedikert 1MiB så det vil bli sammenlignbart med enkeltkjernene med 1MiB L2) Prisene har du sikkert oversikt over fra før Endret 8. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 takk for den linken. mer L2 cache forsvarer prisen syns jeg, spess i spill. får se når ferie pengene kommer hva jeg har råd til gleder meg til å bytte ut gammle 3200+ cpuen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hvis du skal overklokke kan jeg anbefale Opteron 165 fremfor 4400+. Forskjellene er at den er bedre testet og dermed overklokker bedre. Du sparer en tusenlapp på å velge den mot å godta ulempen med lavere maksimal multiplier. (Noe som ofte ikke er noen ulempe likevel når man skal overklokke mye på FSB) Forøvrig synes jeg det er litt rart at du synes mer L2 cache forsvarer prisen i spill. Ytelsen i spill med 1MiB L2 cache er i gjennomsnitt 5,5% høyere, mens prisforskjellen mellom 4200+ og 4400+ er hele 30%. Altså 30% høyere pris -> 5,5% mer ytelse. Til sammenligning koster 4200+ ca 27% mer enn 3800+ og yter rundt 9-10% bedre siden ytelsen skalerer nesten lineært med klokkefrevkensen. Altså nesten dobbelt så stort ytelsehopp for en mindre prisdifferanse. Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 hm opteron ja. er det noen tekniske forskjeller på opteron og x2 cpuene ? Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 er jo også litt kjipt å kjøpe opteron 1.8 ghz så er jeg maks uheldig og får ikke klokka no særlig..da har jeg dreti på draget siden 1.8 ghz er altfor lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå