Gå til innhold

Eiendomsfotografering - Prisnivå?


Anbefalte innlegg

Men "PM Wanna-be'en" Excellence, mener jeg burde la megleren ordne dette. For de kan ta slike bilder.

 

Synd at trådvekker velger å søle til sin del av denne tråden med slike substansløse slengbemerkninger.

 

Det kan virke slik at for enkelte av medlemmene som frekventerer dette forumet, er det enklere å ta mannen enn ballen når de møter motsigelser, særlig hvis de konfronteres med ytringer fra nyere medlemmer med liten tilstedeværelse her. Jeg har sett eksempler på det gjentatte ganger, forsåvidt også på andre tilsvarende forum; men ved direkte opplevelse av det selv, valgte jeg før nyttår å avstå fra videre engasjement her, etter å ha gitt noen bidrag i enkelte tråder i julen som var.

 

Jeg registrerte under min amputerte fartstid her mange holdninger som var meg helt fremmed, tiltider logikk som ikke holdt vann, tiltider anmasende kverulering samt et nivå som jevnt over virket ganske lavt, uheldigvis, atskillig lavere enn jeg hadde sett meg fore.

 

Så ved å skrive ytterligere et par innlegg i helgen som var, og påfølgende erfare hvordan enkelte medlemmer, dog ikke alle, -langt ifra, responderer, blir bare det inntrykket nå i så måte forsterket.

 

Vel, tilbake til selve saken; Jeg mener det er vesentlig å skille ulike aktører i eiendomsbransjen fra hverandre, der som alle andre steder kan standarden være tildels meget variabel, selvsagt. Det har nok også ikke så rent lite å gjøre med hvor en befinner seg i landet, eller verden for den saks skyld; og bedriftskulturen hos de ulike eiendomsmeglerene er dessuten ulik, gjerne også avhengig av hvilket sjikt av markedet de har spesialisert seg innenfor, akkurat det burde være almen viten.

 

De som driver seriøst i en moderne kontekst har generelt egne fagfolk til fotoarbeidet, ihvertfall slik jeg vet, men i motsetning til det som hevdes i enkelte innlegg her driver ikke fotografene i utgangspunket og styler eiendommer, dog finnes det sikkerlig eksempler i denne vide verden på det også, men det er vel heller unntaket enn regelen, ihvertfall slik jeg har skjønt og erfart det.

 

Det er selvsagt også mange grader av såkalt interiørstyling, fra enkel rydding, like enkel ommøblering til langt mer innfløkte initiativer som kan inkludere svært mye, inkludert leie av møbler og andre interiørdetaljer samt dekor med mer. Som regel leies det inn eller ansettes egne interiørstylister til det arbeidet, og det er gjerne i praksis snakk om et samarbeid ute i felten, de meget ulike fagretningene seg i mellom. Fotografering som fag og interiørrelaterte kunnskaper kan vel generelt sies å være to temmelig adskilte felt.

 

Jeg har forstått det slik at etterhvert som eiendombransjen har blitt mer modernisert har nevnte arbeidsfordeling blitt standarden det siktes mot, men at det finnes enkeltaktører i bransjen som ikke ser/ignorerer mer eller mindre bevisst nødvendigheten av gode bilder i prospekt og annonser, betviler jeg ikke; isåfall kan det virke som om det dreier seg om en slags kompetansesvikt, da effekten og nødvendigheten av gode eller mest mulige ideelle fotografier i markedsføring av en eiendom burde være ubestridt, særlig i dagens reklame og medieverden.

 

Egentlig er det en smule absurd at en vinkling som dette, en slik som kan beskues i nesten all helhet i denne tråden og til tider virker nærmest å initiere en stigmatisering av yrkesfotografer, kommer opp på et forum som fronter seg som fotorelatert. Enkelte innlegg her virker i så måte særlig søkt, og det er nesten så en kunne tenke at deler av diskusjonen foregikk på et forum tilegnet noe helt annet en fotografering, eller kanskje ikke.

 

Det er mulig et hvilket som helst annet forum ville fronte en større ydmykhet overfor fotografering som et vanskelig og ikke minst også sjangeravhengig fagfelt, og de som har valgt å vie sitt yrkesliv innenfor sjangeren arkitektur/interiør fotografering ville slippe å bli gitt et heller ugreit slags stempel: Ikke vet jeg, og det vil neppe finnes noe svar på det noe sted, samtidig føler jeg å ha brukt mer enn tilstreklig med tid på denne tråden; det virker videre som trådvekker dessverre lar gode råd og vink fra meg og andre her prelle av som vanndråper på nykjernet smør, i så stor grad at vedkommende tilogmed begir seg inn på å være usaklig og tildels kompromitterende, som påpekt innledningsvis, og jeg har store vanskeligheter med å se nødvendigheten av nettopp det, virkelig.

 

Uansett håper jeg andre som leser denne tråden kan ha nytte av opplysningene jeg har bidratt med; alle de som måtte være i den villfarelse at arkitektur, interiør eller såkalt eiendomsfotografering er et nærmest simpelt felt, hvem som helst i besittelse av ulike varianter av billedopptaksutstyr samt tilbehør kan begi seg inn på med bravur, har nok noe å lære i sakens anledning: Det ville være svært beklagelig dersom en slik påstand anses som kontroversiell av noen på dette forumet, men dessverre ville det heller ikke overaske meg om så var tilfelle, og likeledes er det da svært lite et arme medlem kan gjøre for å endre på det, annet enn ved å dele noen av sine kunnskaper og erfaringer; -men slikt virker ikke alltid å være særlig elsket på et forum som dette.

 

Det skal helst være kortfattet, tilbakelent og kult, gjerne ispedd en dose tegneserie-aktige fjes i ulike utrykk, men slikt er liksom ikke helt stilen min, jeg kan ikke hjelpe for det. Så får det heller virke for noen som jeg er en angivelig slags ”Wanna-be”, hva nå det enn skal mene i denne konteksten; men jeg tror jeg i sin tid redegjorde og utgreide for at så ikke er tilfelle, og videre har jeg ingen behov for eller ønske om å repetere den leksen på ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig et hvilket som helst annet forum ville fronte en større ydmykhet overfor fotografering som et vanskelig og ikke minst også sjangeravhengig fagfelt, og de som har valgt å vie sitt yrkesliv innenfor sjangeren arkitektur/interiør fotografering ville slippe å bli gitt et heller ugreit slags stempel
For å være helt ærlig, så tror jeg det er svært mange av meglerne som enten tar bildene selv, eller så holder fotografene deres svært laber kvalitet. Har sett mye på boligannonser i det siste, og det er ikke fortreffelig syn for bilder som er det første som slår meg. Selvfølgelig er det unntak, men det er langt fra regelen. Det er helt sikkert andre tilstander i noen av de større byene, men der jeg har sett på boliger er det ikke mye å skryte av fotografteknisk. Har forøvrig ikke sett på boliger i Oslo, så jeg aner ikke hvordan det er der. Uansett vil jeg si at generaliseringen du trekker i andre retningen - at de som tar bilder av boliger til eiendomsmeglerne er lidenskapelig interessert i jobben sin og leverer bilder som er mye bedre enn Hvermannsen er direkte mismisende. Det er slett ingen selvfølge, og jeg tror heller ikke det er en hovedregel. Det virker i hvert fall ikke sånn - og da har ikke yrkesgruppen livets rett etter min mening, dersom de ikke klarer å levere bilder som reelt sett er så mye bedre enn det folk selv kan levere.
Lenke til kommentar
...samt et nivå som jevnt over virket ganske lavt, uheldigvis, atskillig lavere enn jeg hadde sett meg fore.
Janteloven er desverre ikke død — i alle fall ikke her, og på Vestlandet!

 

Hvilket bilde heller?
Det heller ikke, men linjene på objekter som i utg.punktet er rette gir et slikt inntrykk p.g.a. perspektivtegning.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...