Gå til innhold

Eiendomsfotografering - Prisnivå?


Anbefalte innlegg

Antakelig langt mer enn de nevnte 500-800kr. Hvis man leverer bilder til avis er det snakk om et par tusen kr, og jeg ville tro det var mer til bruken her. Legg inn spòrsmàl i denne kategorien pà foto.no:

http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesDi...nHier.cgi?kat=9

 

 

Jeg brukte Pentax K20D med DA 12-24/4 på test bildene mine.

Med redigering prøvde jeg å få rommet lyst og fint, samtidig som vinduene ikke var overeksponert. Tok 2 bilder og fikset i PS. Jeg synes overeksponerte vinduer er irriterende :thumbdown:

 

Det ene testbildet:

 

 

Skal prøve det med å få kameraet i dørhåndtak høyde. Takk for tipset.

 

Edit: Skal ta nye bilder og da skal lysene være AV!

Nå får jeg gjort lite med vinduene, men er jo ikke umulig å fikse litt på fargene. Delen av bildet som var hvitest var forøvrig litt for gult i utgangspunktet.

 

post-36083-1236532938_thumb.jpg

 

Langt fra perfekt, men litt mindre rødfarge til venstre i bildet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg får fatt i råfila kan jeg sikkert få det enda bedre, men cluet er bare å jobbe selektivt med forskjellige fargenivåer i bildet.

 

Perfekt får du det så godt som alltid. For eksempel er det ofte et helvete å prøve å undertrykke fargestikk i innendørsbilder tatt med blits. I alle fall uten gells og slikt. Det er mulig, men litt tidkrevende. Dette var lettere enn de fleste blitsbilder jeg har brukt.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke aktiv her lengre, men ble allikevel sterkt fristet til å komme med følgende tilføyelse til denne tråden, i all beskjedenhet.

 

Generelt er det veldig lett å tenke at en kan gjøre ulike ting bedre og kanskje billigere selv. Men jeg tror mange har erfart at det en ikke har rutine på og utstyr til, hva det så enn måtte være, kan være vanskelig, tidkrevende og gi seg ikast med. Frustrerende kan det vel også være når ikke resultatet blir like godt som en kanskje hadde forventet. Det er som kjent også noe som heter å spare seg til fant, men uansett tror jeg man burde vokte seg vel for å undervurdere profesjonelle aktørers rutine og begavelse. Det er mange meget seriøse og talentfulle fotografer som bedriver arkitektur og eiendomsfotografering. Det som kan se enkelt ut på et bilde er kanskje heller komplekst og sammensatt, og baserer seg på både teft for faget og mangeårig kompetanseoppbygging.

 

Det er dessverre nok av selvutnevnte verdensmestere rundt om kring med relativt nyervervet digitalt systemkamera med ulikt tilbehør som tror deres kompetanse og utstyr nærmest er tiltrekkelig til all verden av fotografiske oppdrag, men så er nok faktisk dessverre ikke tilfelle.

 

Så jeg vil i beste mening anbefale trådvekkeren og lytte til erfarne eiendomsmeglere å la yrkesspesialiserte aktører ta seg av fotograferingen, enn hvor kjær vedkommende måtte ha sin hobby, enn hvor gjerne vedkommende måtte ønske å ta oppdraget selv, så viser eksempelbildene at en yrkesaktør vil kunne ha mer å hente ut av eiendommens, interiørets potensial; -det klarer ihvertfall jeg selv å se, om så med et halvt øye:

 

I disse trange tider er det også helt vesentlig å ha marginene på sin side i eiendomsmarkedet, og oppdragssummen som er nevnt er som peanøtter å regne i en større helhet; sluttsummen er den som teller, og det er vel ønskelig for en hver å ikke ende der en sparer på skillingen men lar daleren fyke eller gå.

 

Uansett, -til lykke og hell med salget, men la for all del mer drevne aktører ta seg av fotograferingen, det vil såvisst kunne lønne seg i det lange løp. Aktiviteter tilknyttet eiendomsalg, relativt store verdier, er helst ingen arena for amorøse tilbøyeligheter, også innenfor sjangeren fotografi. Da er det langt heller hardbarkede realiteter som gjelder, og da egner det seg langt mer med profesjonelle som kjenner taktene, men sist og ikke minst, nyansene. Fotografering er og blir en abnormt kompleks øvelse, og ydmykhet er ofte den aller beste tilnærming til faget, da det kanskje er lettere da å vurdere hvor ens egne evner og trening eventuelt kommer til kort.

 

Det som videre kan være å anbefale er å engasjere enn interiørstylist som kan hente ut ytterligere muligheter i eiendommen, eventuelt kan slike være behjelpelige med å leie inn noen mer smakfulle møbler/detaljer som ytterligere kan gi gunst hva angår leilighetens/ bo-arealets attraktivitet.

 

Håper mine betraktninger kommer trådvekker eller andre til nytte, -det er meget ærlige, oppriktige ytringer levert i aller beste tanke, - til lykke, den det måtte gjelde.

Lenke til kommentar
Ville dere ha kjøpt leilighet med HDR kjøkken eller ett blått kjøkken?
Jeg ville vel i utg.punktet dessverre ha kjøpt det blå kjøkkenet. Det er forøvrig flere småting på dine bilder som subtilt heller i negativ retning for min opplevelse av rommet;

 

• Hele rommet heller (nå ser jeg på det første bildet ditt).

• Miljøet i / følelsen av rommet er sterilt og totalt upersonlig.

• Den litt varme fargebalansen gir assosiasjoner av misfarging/skitt.

• Utemiljøet tilfører ikke rommet noe positivt — for min del.

 

Det er godt mulig jeg ikke hadde tenkt så mye over disse tingene om jeg bare så ditt bilde, men når jeg sammenligner, er det blå kjøkkenet litt mer tiltalende for min del.

 

Men, du har i alle fall en tilsynelatende ren sensor i kameraet. 8o)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig ville jeg heller brukt all denne tiden som går testing på å jobbe... Du ender sannsynligvis i pluss hvis du betaler en for å gjøre jobben for deg, istede for å drive med testing å masse HDR redigering osv...

 

personlig syntes jeg ikke hdr bildene dine tilførte noe særlig ekstra...

 

Føler også at utemiljøet forstyrrer...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Jeg er egentlig ikke aktiv her lengre, men ble allikevel sterkt fristet til å komme med følgende tilføyelse til denne tråden, i all beskjedenhet.

 

Takk for det.

 

For å være helt ærlig ville jeg heller brukt all denne tiden som går testing på å jobbe...

 

Forstår ikke den. Jobbe med hva? Mener du å bruke tiden på jobben min? Der jeg "henger" for å få en inntekt til å finansiere fritiden min? Ho ho... morroklumpen :p

 

personlig syntes jeg ikke hdr bildene dine tilførte noe særlig ekstra...

 

Føler også at utemiljøet forstyrrer...

 

Men det var morro å teste ut diverse ting og tang.

 

Hva med ett "vanlig" bilde. Kun en eksponering.

 

 

Jeg ville vel i utg.punktet dessverre ha kjøpt det blå kjøkkenet. Det er forøvrig flere småting på dine bilder som subtilt heller i negativ retning for min opplevelse av rommet;

 

• Hele rommet heller (nå ser jeg på det første bildet ditt).

• Miljøet i / følelsen av rommet er sterilt og totalt upersonlig.

• Den litt varme fargebalansen gir assosiasjoner av misfarging/skitt.

• Utemiljøet tilfører ikke rommet noe positivt — for min del.

 

Hvilket bilde heller? Det første kjøkken bildet? Eller det første i den posten jeg har totalt fie bilder.

Sterilt og upersonlig er vanlig når man ser slike bilder.

Enig om misfargingen.

Jeg synes det er finere å se utemiljøet enn å se ett utbrent vindu. Men du har rett, det tilfører ikke noe, dårlig årstid for utsiktens del.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
personlig syntes jeg ikke hdr bildene dine tilførte noe særlig ekstra...

 

Føler også at utemiljøet forstyrrer...

 

Men det var morro å teste ut diverse ting og tang.

 

Hva med ett "vanlig" bilde. Kun en eksponering.

 

Jeg får vel svare som en mann:

 

Som Auto sier så ser hdr bildene nesten litt skitne (i vegger og slikt), det bildet du legger ut her (som sikkert var får å kødde med meg :D ) har penere vegger og tak, men klart lyset fra vinduene er mildt sagt ødeleggende ;)

Jeg mente ikke at hdr var feil, men likte ikke helt resultatene dine.

 

Hva med å ta mange bilder fra sammen sted, med veldig liten variasjon? kanskje det blir penere da??

 

Vel nå kommer ihvertfall søndagsinntekten til å ryke :p

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Det er det som er problemet med HDR inne. Spesielt på hvite vegger. Det ser skittent ut og at det ser litt rart ut. Men man må prøve litt. Regner med jeg bruker vanlige bilder.

Det bildet jeg la ut siste er ett av eksponeringene jeg brukte til HDR bildet.

 

 

Men "PM Wanna-be'en" Excellence, mener jeg burde la megleren ordne dette. For de kan ta slike bilder. Det er bare å ta en titt på finn.no og se på bildene som er der. Mange gode og mange dårlige. Det er surt å betale 1500kr. på bilder som kanskje er dårligere enn dine egne?

 

Nå har jeg brukt litt tid på HDR eksperimentering og litt tid i Photoshop, har lært en del nytt og oppfrisket noe.

Jeg har brukt tid på å se på bilder av hus og leiligheter på finn.no og prøvd å ta slike bilder selv. Der har jeg også lært noe.

 

Skal vi la fotografer ta seg av fotograferingen p.g.a. de er bedre, eller skal vi* få lov å utvikle oss ved prøving og feiling?

 

*ferske og ikke så ferske hobby/amatørfotografer.

 

 

Liten edit...

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Det er surt å betale 1500kr. på bilder som kanskje er dårligere enn dine egne?

 

Nå har jeg brukt litt tid på HDR eksperimentering og litt tid i Photoshop, har lært en del nytt og oppfrisket noe.

Jeg har brukt tid på å se på bilder av hus og leiligheter på finn.no og prøvd å ta slike bilder selv. Der har jeg også lært noe.

 

Skal vi la fotografer ta seg av fotograferingen p.g.a. de er bedre, eller skal vi* få lov å utvikle oss ved prøving og feiling?

 

*ferske og ikke så ferske hobby/amatørfotografer.

 

 

Liten edit...

Bra at du lærer nye ting innen foto, men kan hende at det koster mer enn det smaker å ta alle bildene som skal brukes selv...

Lenke til kommentar

Dette var et interessant tema og jeg vet litt mer nå om eiendomsfotografering enn jeg visste da jeg startet å lese.

 

Det som forbauser meg litt hvor stor vekt mange legger på bildekvaliteten. Ikke det at den skal undervurderes og det er selvsagt bra med gode bilder, men hvor viktig er dette for valg av leilighet? Sist jeg solgte (noen år siden nå) dukket megler opp med et digitalt kompaktkamera og knipset noen bilder som ble brukt i annonsen. Jeg kunne sikkert fått med flere/bedre bilder hvis jeg hadde ønsket, men tenkte ikke over det.

 

For meg er bildene i annonsen kun et første inntrykk og bestemmer om jeg skal gidde å gå på visning eller ikke. Og da er det ikke ryddige rom jeg ser etter, men om bad og kjøkken ser ut til å trenge renovasjon, om utemiljøet virker OK osv. Mulig andre ser det helt annerledes, kommentarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...