Gå til innhold

Eiendomsfotografering - Prisnivå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at kunden (huseieren) må ut med 1500 eller mer, og da er det en pakke som inkluderer et knippe foto + 2-3 panoramabilde (360-graders visning). Fotografen får mellom 600 og 1200 ferdig redigert og satt sammen, etter hvor stort prosjektet er. Dette er for freelancing for firmaer som har spesialisert seg på slikt. Regner med at en god del av påslaget havnet hos fotofirmaet, og eventuelt en liten bit til megleren (men de tar jo så stor del av kaka allerede..)

Det er sikkert litt variasjon i prisene også, men du skal være rimelig effektiv for å konkurrere i det markedet...

Lenke til kommentar

Har også hørt at en full eiendomspakke med 360 grader er rundt 2500,- ferdig med enkeltbilder og montering, når det gjelder filming så snakket jeg med en idag som sa at prisene nå er rundt 1050 + moms + leie av utstyr pr. time. Men jeg tror nok ikke meglere kjører for den når det gjelder foto.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg vekker en gammel tråd.

 

Megleren min skal ha 1500kr. for å leie inn "profesjonell" fotograf til å ta bilder av leiligheten min. Jeg sa at jeg kunne gjøre det selv og at jeg hadde ca. det samme utstyret som en fotograf har. Men nei, hun insisterte på at jeg må ha "profesjonell" fotograf.

Jeg har spart på salgsannonsen fra den gang jeg kjøpte leiligheten, profesjonelt kan man ikke kalle det. Så jeg kjørte noen test bilder igår og mine bilder ble mye bedre, lysere og med rett hvitbalanse.

 

Noen her som har erfaring med å ta bilder av boliger? Noen tips?

Lenke til kommentar

Bytt megler,hvemsomhelst kan komme med egne bilder. :mad:

 

Bruk stativ,ca15mm (FF),så liten blender som mulig,god belysning(blits som lyser rett fram).

Høyden bør være ca dørhåndtak,og bildene bør rettes i etterbehandlingen.

 

Også bør du jo få greie på skalering.

 

Lykke til! :thumbup:

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar

Jeg brukte Pentax K20D med DA 12-24/4 på test bildene mine.

Med redigering prøvde jeg å få rommet lyst og fint, samtidig som vinduene ikke var overeksponert. Tok 2 bilder og fikset i PS. Jeg synes overeksponerte vinduer er irriterende :thumbdown:

 

Det ene testbildet:

 

 

Skal prøve det med å få kameraet i dørhåndtak høyde. Takk for tipset.

 

Edit: Skal ta nye bilder og da skal lysene være AV!

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Bare et lite innspill.

 

Tenk mye på detaljer når du fotograferer til prospektet. Finn de vinkler som får frem mest av leiligheten. Både størrelse og følelse.

 

For å ta dette bildet som et utganspunkt ville jeg minimum tatt bort teppe i soffa, Rot under bordet, bordlampen bak soffaen og ku-teppe. Som også nevnt hadde jeg tatt bilde når det er litt mindre lys ute, eller benyttet HDR. Vask vinduene på peisen og fyr opp.

Følelsen av rommet er heller ikke så godt, så jeg hadde forsøkt andre vinkler. Eventuelt ommøblert litt for å få frem det beste av rommet.

 

Nå skjønner jeg at dette bare er testbilde, men dette som en tankeretter..

 

Husk også at de som ser på bildene dine er mer opptatt av hva bilde sier/viser, en den tekniske overlegenheten.

Lenke til kommentar

Det stemmer det C-angel sier,kunden er ikke så opptatt av om det er for mye lys inn fra vinduer feks.

Pass på at de ikke blir for gule,innelys har ofte den effekten.

En liten kommentar til bildet:Litt fugleperspektiv,kom deg litt lavere.

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar

Nå har jeg justert stativet slik at det er i høyde med dør håndtakene.

 

Prøvde med HDR på test bildet av kjøkkenet. Synd det er så dårlig vær ute, får ikke med utsikten fra kjøkkenvinduet.

 

 

Test nr.2

 

Diverse ting skal fjernes før de endelige bildene blir tatt. Teppene på sofan tilhører bikkja.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Å bruke HDR til bolig/interiør bilder er ikke lett. Mye justeringer og det tar tid.

Jeg satser på to utvalgte bilder av kjøkkenet. De er greie nok, trur jeg?

 

 

Min HDR versjon

 

 

Tatt av megler/fotograf, før jeg kjøpte leiligheten.

 

 

Min HDR versjon

 

 

Tatt av megler/fotograf, før jeg kjøpte leiligheten.

 

 

Edit: Gjorde om på størrelsen og overskapene så meget skitten ut. Litt masking og levels ordna den saken.

 

Ville dere ha kjøpt leilighet med HDR kjøkken eller ett blått kjøkken?

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...