Tullen007 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hei, jeg har lest litt på nettet om noen ting, men grunnet jeg suger i engelsk og er ny med php lurte jeg hva som er forskjellen på diverse ord med samme funksjon. Print -- echo require -- include Disse er de jeg kommer på og bruker mest. Jeg lurte også på om noen kunne gitt meg en god foklaring på GET POST og REQUEST. Jeg har funnet ut at GET viser informasjon i URL og POST gjør ikke. Eventuelt hva er best i forhold til sikkerhet. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Print -- echo print kan returnere en verdi, echo gjør ikke. Fra php4(5) har man gått bort fra echo og bruker bare print. Siden print kan returnere en verdi er den marginalt tregere enn echo. require -- include Include gir feilmelding hvis filen ikke finnes, require gjør ikke, men fortsetter skript som om ingenting har hendt. Edit Var visst omvendt. Altså, include bryr seg katten, require gjør ikke. Jeg lurte også på om noen kunne gitt meg en god foklaring på GET POST og REQUEST.Jeg har funnet ut at GET viser informasjon i URL og POST gjør ikke. Eventuelt hva er best i forhold til sikkerhet. 6045242[/snapback] REQUEST henter ut variabler fra både superglobale arrays post og get og cookie. Ved å bruke request trenger en ikke bry seg med overføringmetode. Man kan feks bruke et skjema som pr i dag bruker post-metode, men i morra bruker get-metode og ved å bruke request trenger en ikke endre skriptet for å fange opp endringer. Get-variabler sendes ved url, so far so good. URL'er kan endres. Dermed gir get-variabler mindre sikkerhet enn post (kan sammenlignes med å sende verdier over og under bordet, de over kan alle se, de under ser bare sender og mottaker). Aldri send sensitiv informasjon via get, aldri godta variabler som kommer med get uten bearbeiding Endret 5. mai 2006 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 dette er feil, post variable kan også endres. alle sikkerhetsaspekter som er basert på klientens oppførsel er likeverdige Lenke til kommentar
nthing Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 hvis du setter @ foran koden så hindrer du den i å print error.. feks. include("en-fil-som-ikke-finnes.php") or die("Filen finnes ikke!"); Den vil gi 2 error, den ene er den erroren fra include om at den ikke finner fila, den andre er fra die(); Derfor kan du skrive det slikt: @include("en-fil-som-ikke-finnes.php") or die("Filen finnes ikke!"); Da vil det bare komme en error fra die(); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå