Gå til innhold

Er norske webshopkunder tilbakestående?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Christian86: Tanken var om alle webshoper hadde gjort. Så kunne folk blitt tvunget til å kjøpe fra utlandet og miste loven.

Ser for meg at produkter kjøpt hvor det ikke står klart spesifisert hva en får vil være under loven. Så når det står f.eks LCD skjerm med opp til 5 pixelfeil går dette utenfor loven. At hardware ikke skal kunne sendes tilbake uten god grunn og vist vilje til å løse problemet fra kjøper sin side osv. At ferdig satt sammen maskiner f.eks ikke har lov til å bli returnert da hardwaren her er testet og fungerer mot hverandre. Hovedopenget er at slik den er nå ikke fungerer og vi som ikke misbruker loven er lei av å betale for de som gjør det.

En løsning er jo at bedriften nekter å selge til andre en bedrifter, og tipser alle de som vil kjøpe av de om å starte personligfirma hvis de vil. Da kan en kjøre bedre priser siden loven blir satt til side.

Endret av magnus
Lenke til kommentar
Christian86: Tanken var om alle webshoper hadde gjort. Så kunne folk blitt tvunget til å kjøpe fra utlandet og miste loven.

Ser for meg at produkter kjøpt hvor det ikke står klart spesifisert hva en får vil være under loven. Så når det står f.eks LCD skjerm med opp til 5 pixelfeil går dette utenfor loven. At hardware ikke skal kunne sendes tilbake uten god grunn og vist vilje til å løse problemet fra kjøper sin side osv. At ferdig satt sammen maskiner f.eks ikke har lov til å bli returnert da hardwaren her er testet og fungerer mot hverandre. Hovedopenget er at slik den er nå ikke fungerer og vi som ikke misbruker loven er lei av å betale for de som gjør det.

En løsning er jo at bedriften nekter å selge til andre en bedrifter, og tipser alle de som vil kjøpe av de om å starte personligfirma hvis de vil. Da kan en kjøre bedre priser siden loven blir satt til side.

6058302[/snapback]

1) ingen vil la 4,5 millioner potensielle kunder seile sin egen sjø.

2) ingen blir tvunget til å dra til utlandet. Det gir DI,Datakjeden,Elkjøp etc bedre kundegrunnlag fordi folk kjøper fra dem. Hva i alle dager! får deg til å tro at folk vil ta bryderiet med å kjøpe fra utlandet?

3) du vil miste forbrukerkjøpsloven også du?

Lenke til kommentar
Det er ikke noe som heter angrerettloven. Du har IKKE angrerett på noen som helst produkter. Du har 14 dagers returrett ved kjøp på postordre, nettbutikk eller liknende. Elkjøp gir deg 30 dagers begrenset returrett. That's it.

6058253[/snapback]

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...angrerettloven&

6058294[/snapback]

Ok, det heter angrerettloven. :) Men det som står der stemmer med det jeg nettopp sa. "Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven)."

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg kjøper alt datautstyret mitt utenfor denne loven så for meg blir det ingen forandring. Er over et år siden jeg sist kjøpte noe som jeg kunne returnere på den måte. Har heller aldri noe behov for det. Fungerer ikke varen har en uansett krav på ny og når jeg kjøper velger jeg varer etter kvalitet og service produsenten har lagt seg på og krever ikke at en skjerm til 2k skal kunne stille med null "feil". Da velger jeg heller fra produsenter som gir meg garanti mot dette.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper alt datautstyret mitt utenfor denne loven så for meg blir det ingen forandring.  Er over et år siden jeg sist kjøpte noe som jeg kunne returnere på den måte. Har heller aldri noe behov for det. Fungerer ikke varen har en uansett krav på ny og når jeg kjøper velger jeg varer etter kvalitet og service produsenten har lagt seg på og krever ikke at en skjerm til 2k skal kunne stille med null "feil". Da velger jeg heller fra produsenter som gir meg garanti mot dette.

6058357[/snapback]

vel; jeg foretrekker å kjøpe med forbrukerkjøpsloven i bakhodet, hvilket betyr at jeg er nødt å kjøpe som forbruker. Dermed er situasjonen din ubrukelig for deg.

Lenke til kommentar

Har nå slettet, "fort og gæli", en del poster som ikke bidro særlig positivt til diskusjonen, samt kommentarer rundt dette.

Ber om at diskusjonen nå holdes seriøs, at vi diskuterer TEMA, og stopper å trekke personer inn i diskusjonen - da dette har ingenting med saken å gjøre.

Diskusjon rundt dette tas til MEG, på pm.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Krav om retur rett er grunnen til at jeg ikke selger til privatkunder, vi som selger taper enormt penger på dette. Idiotisk regel.

6057510[/snapback]

Så enormt mye kan det vel ikke være? Hvorfor selges det i det hele tatt fra web istedet for butikk om det er så "enorme tap" på angrefisten? Prisene i norge er også ganske lave på datautstyr. Jeg nekter ikke på at det koster, men er det så enormt?

AtW

Lenke til kommentar

vi er heldige som har lover som beskytter oss så godt som de gjør. det er dog bra at det kommer avklarende vedtak/dommer som sier oss hvor grensen går.

eks1 er reparasjon vs ny vare dersom kostnaden overstiger et gitt forholdstall.. http://www.forbrukertvistutvalget.no/index2.asp?ArtId=55

eks2 er at ftu har sagt at 1 pixelfeil ikke kan regnes som mangel. har du 2 derimot burde du kunne få det til, da utvalget kom til denne konklusjonen under tvil.. :)

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20050050

angrefristen er nok ikke beregnet for misbrukere, men man må regne med at noen benytter seg av muligheten likevel. loven er der, så da er butikken nødt til å godta dette uansett om det medfører tap.

et gammelt romersk rettsutsagn sier abusum non tollit usum. i disse tilfellene er nok problemstillingen omvendt :)

MrM

Lenke til kommentar
Krav om retur rett er grunnen til at jeg ikke selger til privatkunder, vi som selger taper enormt penger på dette. Idiotisk regel.

6057510[/snapback]

Så enormt mye kan det vel ikke være? Hvorfor selges det i det hele tatt fra web istedet for butikk om det er så "enorme tap" på angrefisten? Prisene i norge er også ganske lave på datautstyr. Jeg nekter ikke på at det koster, men er det så enormt?

AtW

6059513[/snapback]

Om noen returnerer et produkt på angrefrist vil det bli sett på som brukt, dermed synker prisen på produktet med minst 10%, om alle gjør dette ender vi opp med å tape massevis av penger, spesielt oss som driver "mindre", altså ikke Komplett.no størrelse :)

Hadde nesten vært intresant å høre hvor mye de taper på retur, har en følelse at det er en ganske uhygglig sum.

Lenke til kommentar

6057510[/snapback]

AtW

6059513[/snapback]

Om noen returnerer et produkt på angrefrist vil det bli sett på som brukt, dermed synker prisen på produktet med minst 10%, om alle gjør dette ender vi opp med å tape massevis av penger, spesielt oss som driver "mindre", altså ikke Komplett.no størrelse :)

Hadde nesten vært intresant å høre hvor mye de taper på retur, har en følelse at det er en ganske uhygglig sum.

6060545[/snapback]

At man taper på et produkt som blir returnert er jo greit nok, men det er tydligvis fortsatt gode nok penger i databransjen til at man kan selge varer ganske billig, og til at det er billigere å selge fra web enn butikk (der man ikke har denne retten).

De mindre butikkene har vel ikke en større prosent returer enn feks komplett?

AtW

Lenke til kommentar

Tror det heller har med holdningene til enkelte selgere/bedrifter. Det er litt betenkelig at enkelte hater en slik lov som er ment å beskytte kunden og pøver å finne på fikse ting for å omgå den, mens andre, mer serviceinnstilte bedrifter, oppretter lignende vilkår helt frivillig, selv om de ikke er lov-pålagt å gjøre det.

Lenke til kommentar

Tror det er de små forretningen som taper mest på denne ordningen. Se på Elkljøp kjeden, de opprettet "30 dagers åpent kjøp" uten å behøve det. De tjener på denne servicen. Riktignok har ikke Lefdal med samme eier samme ordning.

En liten bedrift(enkeltmanns bedrift etc) er mye mer sårbar ved slik retur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Javel? Og hvorfor er da en garanti mot pixel-feil relativt lite kostbart? Hvorfor kan noen tilby null-feil-garanti på sitt merke uten at de er mye dyrere enn resten?

AtW

6053012[/snapback]

Noe av grunnen er kanskje at ansvaret for å kontrollere at skjermen er feilfri er skjøvet over på forbruker.

Lenke til kommentar
Javel? Og hvorfor er da en garanti mot pixel-feil relativt lite kostbart? Hvorfor kan noen tilby null-feil-garanti på sitt merke uten at de er mye dyrere enn resten?

AtW

6053012[/snapback]

Noe av grunnen er kanskje at ansvaret for å kontrollere at skjermen er feilfri er skjøvet over på forbruker.

6064468[/snapback]

Er det billigere så hadde de jo skjøvet det over på forbruker selv om pixelfeil hadde vært "ulovlig" også. Man risikerer jo å få produkter med feil uansett hva man kjøper, og kontorllen er således delvis overlatt til forbruker.

AtW

Lenke til kommentar

Vil også nevne at kundes bruk av angrerett og kostnader forbundet med dette Mest sannsynlig (burde) taes med i budsjettet til webshoppen. Dette for at man lettere skal kunne pulvirisere tapene sine.

Lenke til kommentar

6057510[/snapback]

AtW

6059513[/snapback]

6060545[/snapback]

At man taper på et produkt som blir returnert er jo greit nok, men det er tydligvis fortsatt gode nok penger i databransjen til at man kan selge varer ganske billig, og til at det er billigere å selge fra web enn butikk (der man ikke har denne retten).

De mindre butikkene har vel ikke en større prosent returer enn feks komplett?

AtW

6060867[/snapback]

Men om vi skal holde oss konkuransedyktige med Komplett.no må vi holde prisene lave , og våre innkjøpspriser er høyere enn komplett.no sine f.eks. da vi ikke kjøper inn 2000 skjermkort hovedkort og ram i samme slengen, hehe. Dermed taper vi mer.

Lenke til kommentar

Men om vi skal holde oss konkuransedyktige med Komplett.no må vi holde prisene lave , og våre innkjøpspriser er høyere enn komplett.no sine f.eks. da vi ikke kjøper inn 2000 skjermkort hovedkort og ram i samme slengen, hehe. Dermed taper vi mer.

6067074[/snapback]

Høyere innkjøpspriser fører vel heller til at dere tjener mindre per produkt, om prisen for en retur er vel den samme uansett? (arbeid for å behandle den, porto, og verditap)? At små bedrifter kanskje er mer sårbare og utsatt er jo greit nok, men det hadde vel vært tilfelle uansett?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...