Christian86 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 . Og ja; det å sende tilbake fordi det er en død pixel på skjermen er bare dum oppførsel. For noe tull! Jeg mener kunden alltid har rett: Dersom skjermen har feil (en f.eks. en pixel er død) er det en selvfølge at skjermen skal erstattes med en feilfri vare. 6050148[/snapback] da er vi uenig, så enkelt blir det. Det er hull i hodet å si at en piksel er død og liv. Det utgjør ikke noe kjøpsrettslig mangel. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Alle vet jo at de fleste skjermer er dekka av ISO-X standarden som bla dekker opp til flere pixelfeil på skjermer. Når du sender inn en skjerm tilbake på angrerett pga det, er det nesten som å si til narvesen om at de reklamerte for gevinst på 1.000.000kr på flax lodd, men det var det ikke på din... Det er en mangel som er godkjent av ISO, som du igjen godkjenner når du faktisk kjøper den... 6048459[/snapback] Jeg ville iallfall aldri funnet meg i en eneste pixelfeil. Den ene gangen jeg ble utsatt for det, fikk jeg NEC til å bytte skjermen på stedet dagen etter. Det virket ikke som om det var noe problem for dem, og det gjorde at jeg svært gjerne kjøper en NEC skjerm igjen. Denne ISO standarden er noe som er laget av produsentene og ISO, og er ikke noe man nødvendigvis godtar ved kjøp dersom det ikke er opplyst om det. Hvis man finner pixelfeil på en skjerm kjøpt i en norsk nettbutikk er det ganske enkelt å bruke angrefristen for å levere den tilbake, så dermed er dette i praksis ikke noe problem. Og det synes jeg viser at det norske lovverket fungerer utmerket. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 da er vi uenig, så enkelt blir det. Det er hull i hodet å si at en piksel er død og liv. Det utgjør ikke noe kjøpsrettslig mangel. 6050150[/snapback] Kanskje ta deg en tur til optikeren da Det går ikke an å gjøre noe fornuftig dersom man har en lysende prikk midt på skjermen uansett hva man jobber med.. En helt svart og død pixel er derimot ikke et like stort problem, iallfall ikke dersom man har en 15" med 1920*1200 oppløsning. Men ellers tror jeg ikke jeg ville godtatt det heller. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) da er vi uenig, så enkelt blir det. Det er hull i hodet å si at en piksel er død og liv. Det utgjør ikke noe kjøpsrettslig mangel. 6050150[/snapback] Hvorfor utgjør ikke pixelfeil en kjøpsrettslig mangel? Edit: Jeg ser nå at forbrukertvistutvalget i sin uendelige visdom i en sak fra 2005 har kommet til at pixelfeil (én død pixel) ikke utgjorde en mangel. Endret 6. mai 2006 av M-BS Lenke til kommentar
qwert Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hvorfor utgjør ikke pixelfeil en kjøpsrettslig mangel?Fordi det er en del a spesifikasjonene på det produktet man kjøper. I.e. det er *normalt*. Alle som ikke aksepterer dette bør kjøpe skjermer med utvidede garantier mot pikselfeil, eller skjermer godkjent mot ISO 13406-2 Class I. Disse er selvsagt dyrere enn 'vanlige' skjermer siden det er en naturlig del av produksjonsprosessen for LCDer at det kan forekomme transistorfeil (som vises som pixelfiel). Folk som utnytter angreretten til å få noe *mere* enn det de har betalt for (minnebrikker som overklokker bra, feilfrie LCD-paneler osv.) driver opp prisen for alle andre. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Jeg handler mye på impuls, og desverre bruker jeg ikke angreretten, det er dyrt det - men veldig gøy. Forstår godt hvorfor det er angrerett på post salg - ikke alle som kan begrense seg - selv etter mastercard regning har kommet. (er det derfor denne er 45dager? og angrerett 14 ). Men angrerett er til å brukes når du får noe piss i posten, og ikke gidder å reklamere på en 2 timers gammel vare. Hvis jeg hadde fått en vare som var defekt (der under definerer jeg pixelfeil) ryger den rett i retur - men dette har ikke skjedd enda, da jeg ikke kjøper så mange skjermer og har vært heldig med min NEC edit: flere produsenter har vel pixel garanti? mener jeg har sett det Endret 6. mai 2006 av JoKr Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Fordi det er en del a spesifikasjonene på det produktet man kjøper. I.e. det er *normalt*. Alle som ikke aksepterer dette bør kjøpe skjermer med utvidede garantier mot pikselfeil, eller skjermer godkjent mot ISO 13406-2 Class I. Disse er selvsagt dyrere enn 'vanlige' skjermer siden det er en naturlig del av produksjonsprosessen for LCDer at det kan forekomme transistorfeil (som vises som pixelfiel). Folk som utnytter angreretten til å få noe *mere* enn det de har betalt for (minnebrikker som overklokker bra, feilfrie LCD-paneler osv.) driver opp prisen for alle andre. 6050261[/snapback] Jeg tror de færreste som kjøper lcd-skjerm, er klar over at de må akseptere at deler av skjermen ikke viser bilde. Dette strider med common-sense, ettersom hele vitsen med en skjerm er å vise bilde. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet, om jeg brukte angreretten på en skjerm med pixelfeil. Eksempelet ditt med minnebrikkene er noe helt annet. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Jeg tror de færreste som kjøper lcd-skjerm, er klar over at de må akseptere at deler av skjermen ikke viser bilde. Dette strider med common-sense, ettersom hele vitsen med en skjerm er å vise bilde. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet, om jeg brukte angreretten på en skjerm med pixelfeil. Eksempelet ditt med minnebrikkene er noe helt annet.Tja. De fleste websjappene og alle produsentene er ganske flinke til å eksplisitt nevne dette, skjønt jeg er enig i at det i mange tilfelle kunne være klarere. Det er haugevis av produkter i forskjellige markeder som har de samme egenskapene i det at de ikke nødvendigvis er feilfrie men fortsatt funksjonelle, og man kan betale ekstra for garantert feilfri vare: Flatskjermer, Parkett, glasstøy, trykketjenester... Hvis selger ikke oppfyller sin informasjonsplikt eller gir feilaktige opplysninger om produktet er det selvsagt bare å angre i vei. Jeg kritiserer bare de som bevisst utnytter angreretten til å få noe de ikke er villig til å betale for. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Det finnes _meget_ klare regler for når pixelfeil er en feil på varen. Den er ferdigdiskutert i hundrevis av tråder i forumet. Men nå må dere ikke blande angrefrist med reklamasjon! Angrefrist går ikke på "feil på vare", det går på at varen ikke er som dine forventninger tilsa. Eller som ordet tilsier, du angret på kjøpet. Er du derimot en som angrer på alt som innebærer litt penger burde du avstå fra å kjøpe noe fra webbutikker. Om det er feil, dårlig ytelse osv får være det samme. Men på ren feil er det garanti, reklamasjon som gjelder. Du trenger heller _ikke_ oppgi årsak på angrefrist bruk. Derimot er det meget viktig at du ikke missbruker denne ordningen. Jeg har aldri brukt angrefrist på 13 år og den ene gangen jeg ville bruke den var butikken konkurs. Personlig ser jeg at alle som helt klart missbruker angrefrist ordningen gjentatte ganger svartelistes hos forhandlerne, da missbruk i stor stil kan gå ut over ærlige kjøpere ved at de får problemer når de faktisk trenger ordningen. Endret 6. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
qwert Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Jeg har aldri brukt angrefrist på 13 årGodt gjort, tatt i betraktning at det ikke har vært lovfestet angrerett ved fjernsalg lengre enn siden 1. Mai 2001. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Jeg har fortsatt ikke brukt den på 13 år, om den fantes eller ei Poenget var vel enkelt at jeg har handlet datadeler siden de første nettbutikkene kom på banen og aldri hatt behov for ordningen, selv om jeg har vært i nærheten av å benytte den har jeg aldri synes at årsaken har vært tungtveiende nok. Man må ta litt ansvar selv også. Før ordningen kom på banen ordnet jeg i kun 1 tilfelle en retur på et skjermkort for å bytte til et annet. Det foregikk på telefon med selger. Årsaken til byttet var feil i informasjonen jeg hadde mottatt ved kjøpet. PS! Og nå skal du si at det ikke fantes nettbutikker for 13 år siden? Det blir for mye av det gode Endret 6. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Skjønner ikke helt hvorfor trådstarter hisser seg opp, det skjer ikke alt for sjeldent at butikken ikke gir tilstrekkelig informasjon om varen for ditt bruk (og det er ikke så rart), så kjøper du den, men den oppfyller ikke dine krav, og du sender den inn igjen, det er en god mulighet. AtW Lenke til kommentar
qwert Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 PS! Og nå skal du si at det ikke fantes nettbutikker for 13 år siden? Det blir for mye av det gode Nei, websjapper fantes nok, skjønt ikke akkurat i den form vi har i dag. Handlet selv på nett i 1994. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Tror nok de fleste her må huske at dette er en lov bare for oss her på forumet som kjøper rådyre datadeler, men for å hindre griske postordrefirmaer fra å selge deg råtne billige ting. Ta for eksempel kataloger som "Norgeskatalogen" som kommer i postkassa her av og til. Masse utrolige gode tilbud dersom i mange tilfeller er ren løgn. Det er sånt loven skal beskytte oss mot, ikke at dere her på forumet skal få dere en fin ny LCD skjerm før hvert LAN og så sende den tilbake fordi den "ikke var god nok". Derfor er loven god å ha, for å beskytte de som ikke nødvendigvis er eksperter på sitt felt og kan lese seg til masse informasjon og tester om varen de skal kjøpe før de kjøper den. For oss her er den bare et gode som mange desverre misbruker, for andre har den kanskje vært en god redning? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) qwert: Samme her, hvilken butikk? Wraith: Har du i det hele tatt lest det jeg har sagt? Eller ignorerer du med vilje? Noen av utsagnene dine er litt vel langt ute på spissen. Endret 6. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 PS! Og nå skal du si at det ikke fantes nettbutikker for 13 år siden? Det blir for mye av det gode Nei, websjapper fantes nok, skjønt ikke akkurat i den form vi har i dag. Handlet selv på nett i 1994. 6050645[/snapback] Hva var det man kunne handle på nettet i 1994 ? Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Alle som ikke aksepterer dette bør kjøpe skjermer med utvidede garantier mot pikselfeil, eller skjermer godkjent mot ISO 13406-2 Class I. Disse er selvsagt dyrere enn 'vanlige' skjermer siden det er en naturlig del av produksjonsprosessen for LCDer at det kan forekomme transistorfeil (som vises som pixelfiel). Folk som utnytter angreretten til å få noe *mere* enn det de har betalt for (minnebrikker som overklokker bra, feilfrie LCD-paneler osv.) driver opp prisen for alle andre. 6050261[/snapback] Da får dem ganske enkelt oppgradere produksjonsprosessen. Jeg tviler på at noen med viten og vilje ville kjøpt en LCD skjerm med pixelfeil. Det er heldigvis ikke et like stort problem nå som det var, så alt tyder på at produsentene har klart å øke kvaliteten. Dersom man bruker angreretten til å bytte til seg RAM som klokker bedre, vil jeg si man oppimot svindler nettbutikken. Dette fordi RAM er spesifisert til å virke på en bestemt frekvens. Dersom det derimot er snakk om en RAMbrikke med en defekt lagringscelle, vil man automatisk kunne benytte garanti/reklamasjonsrett. Slik mener jeg det også skulle vært på LCDskjermer. Men da er det godt vi er sikret gjennom lovverket, og automatisk kan returnere skjermen uten spørsmål og stress. Lenke til kommentar
magnus Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Håper LCD skjermer blir tatt ut fra angreretten. Folk er så frekke og tror at uansett hvilke skjerm de velger vil alt være perfekt. Selv om det står om ISO standardene og en godtar dette. Hvis dere ikke tåler pixelfeil så KJØP EN SOM HAR GARANTI DA. Eller er det den gode gamle skal ha begge deler, perfekt skjerm til 1 kr maks. Folk er så dumme at regler må til for å passe på de, huff. Kjøper selv KUN skjermer hvor produsenten ikke godtar pixelfeil. Dette fører jo også til at skjermene jeg har vært borti aldri har hatt pixel feil. En kan jo også ha flaks. Har en 5 år gammel lcd skjerm som har levd et hardt liv i et industri miljø. Ikke en pixel feil engang på den. Lenke til kommentar
magnus Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Håper på at loven blir skrevet om slik at kjøper må betale porto hvis angreretten er brukt mer en 2 ganger pr år. Men at webshopen da har nødt til å godta levering hos dem, dvs ha mulighet til å levere personlig til lageret. Et sentralt register alle webshoper kan søke i for å se antall ganger du har returnert varer. Selvfølgelig under streng kontroll og godkjenning. LCD skjermer og tilsvarende teknologi burde bli tatt ut av loven. Da disse har såpass godt forklarte standarder på hva skjermen er spesifisert som og folk tydeligvis missbruker ordningen mye her. Men at det stilles krav til at antall ødelagte pixels en må godta står klart og tydelig i overskriften på produktet. Angrerett på programvare burde taes helt ut. Slik det er nå har vi en liten gråsone noenganger. Burde være slik at hvis en demo versjon ikke er tilgjengelig kan en bruke loven, hvis demo er tilgjengelig kan en ikke. Nedre grense for verdi en kan bruke loven på burde være satt litt til pr produkt uansett ordrestr. Det burde også være satt en øvre grense som godtaes. Slik at en ikke kan "leie" en maskin til 30k for helge. Kjøper en noe så dyrt har en sansynligvis peil på hva en kjøper også og dermed burde det heller være snakk om at butikkene selv bestemmer løsninger for slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå