Gå til innhold

PHP innlogging med MySQL

Anbefalte innlegg

Heihopp. Som topic sier skal jeg lage et loggin skript i php, som henter bruker info fra sql serveren. Skriptet kobler til serveren, no problems. MEN der stopper det, det jeg lurer på er hva som kommer etter dette:

<?php

$link = mysql_connect('localhost', 'root', 'passord')
or die('Could not connect: '. mysql_error());
mysql_select_db('brukere') or die('Could not connect to database');
$query = 'SELECT * FROM users';

$result = mysql_query($query) or die ('Query failed: ' . mysql_error());

$check = mysql_numrows( $result );

?>

Koden skal fungere sammen med en innloggings form, denne virker når vi setter brukernavn og pass inn i selve php filen (lite praktisk med flere brukere).

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heihopp. Som topic sier skal jeg lage et loggin skript i php, som henter bruker info fra sql serveren. Skriptet kobler til serveren, no problems. MEN der stopper det, det jeg lurer på er hva som kommer etter dette:

<?php

$link = mysql_connect('localhost', 'root', 'passord')
or die('Could not connect: '. mysql_error());
mysql_select_db('brukere') or die('Could not connect to database');
$query = 'SELECT * FROM users';

$result = mysql_query($query) or die ('Query failed: ' . mysql_error());

$check = mysql_numrows( $result );

?>

Koden skal fungere sammen med en innloggings form, denne virker når vi setter brukernavn og pass inn i selve php filen (lite praktisk med flere brukere).

På forhånd takk for all hjelp.

6044921[/snapback]

Du må ha et skjema hvor en bruker kan skrive inn brukernavn og passord. Disse henter du ut på siden hvor du kobler til databasen og henter ut bruker fra bruker-tabellen hvor brukernavn er det samme som det som er sendt vha skjema.

Lenke til kommentar

Har et pent skjema som lar brukerene skrive inn brukernavn og passord. Alt det er i orden, men jeg har problemer med å få den til å sjekke opp i mot sql serveren. Det er det eneste som mangler for at skriptet skal være sikkert og funskjonelt. Trengs det ikke mer for å få hentet bruker navn og passord i fra sql serveren?

Endret av ^aM^
Lenke til kommentar
Har et pent skjema som lar brukerene skrive inn brukernavn og passord. Alt det er i orden, men jeg har problemer med å få den til å sjekke opp i mot sql serveren. Det er det eneste som mangler for at skriptet skal være sikkert og funskjonelt. Trengs det ikke mer for å få hentet bruker navn og passord i fra sql serveren?

6044962[/snapback]

Du må ha et where-condition i sql-setningen din.

La oss si du har et felt brukernavn og et felt passord i skjema ditt.

for å uskadeliggjøre disse bruker du

$brukernavn = mysql_real_escape_string($_REQUEST['brukernavn']);
$passord = mysql_real_escape_string($_REQUEST['passord']);

Da blir sql

select brukernavn from bruker where brukernavn = $brukernavn and passord = $passord

sjekken blir noe slikt som

$sql = mysql_query("select brukernavn from bruker where brukernavn = '$brukernavn' and passord = '$passord') or die(mysql_error());

$antall = mysql_num_rows($sql);
if($antall ==1){
// logg inn
}else{
// rediriger til loginside med feilmelding
// feil brukernavn og/eller passord
}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...