Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rar boot og kommer ikke videre etter bios-trøbbel


Anbefalte innlegg

:cry: Nå lurer jeg på hva som har skjedd. Sitter med dette systemet:

 

klikk for å se

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

MSI 865PE NEO2-V, I865PE, Socket-478,ATX SATA, LAN, Dual-DDR, Lyd, AGP8X

 

Intel Celeron D 330 2.66GHz PC533 Socket 478, 256KB, BOXED m/vifte

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/four matched Value Select 512MB

 

Sony DVD-brenner DWQ28AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

 

In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv Kabinett m/ Hiper M-serie strømforsyning 480W HPU-4M480 20/24pin/ ATX v2,2/ 120mm vifte/ 18db

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

 

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

 

Satte inn ny psu i dag, alt gikk veldig bra, helt til jeg for en time siden gikk inn i bios. Der var det noe hurtigklokking (Commander var råest), og jeg prøvde det neste steget (trodde jeg). F10 og reboot igjen.. forbi Bios og hva venter meg? dette: :ohmy:

post-93770-1146786860_thumb.jpg post-93770-1146786879_thumb.jpg

 

Jeg restartet maskinen, inn i bios, load default, save and quit, men det samme gjentar seg. Hva må gjøres, og hva er blitt gjort? håper noen kan hjelpe, for jeg er avhengig at det fungerer.. :no:

Endret av Hombleracer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du klarer å komme i Biosen , så jeg vil tro at du må configurere litt der.

Du kan ikke bare load defaults.

Du kommer ikke til at den finner /finner ikke disken din enda. Prøve å disable noen

Lan_Boot_Rom hvis det er aktivert. Har du fleire nettverkskort , bruker du bare den ethernet port?

Det samme gjelder instillinger for Sata kanalen . Er det noen Raid eller ennet der ?

Se i hverfall i Bios, og configurere riktig, i forhold til det du har av hardware, og andre funksjoner på kortet ditt.

 

Prøve !

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Siden du klarer å komme i Biosen , så jeg vil tro at du må configurere litt der.

Du kan ikke bare load defaults.

Du kommer ikke til at den finner /finner ikke disken din enda. Prøve å disable noen

Lan_Boot_Rom hvis det er aktivert. Har du fleire nettverkskort , bruker du bare den ethernet port?

Det samme gjelder instillinger for Sata kanalen . Er det noen Raid eller ennet der ?

Se i hverfall i Bios, og configurere riktig, i forhold til det du har av hardware, og andre funksjoner på kortet ditt.

 

Prøve !

6045301[/snapback]

 

:dribble: takk skal du ha... nå kom jeg til windows, kjære windows.. av en eller annen grunn, var SATA disabled, PATA enabled..? Hvorfor og hva er PATA..?

Lenke til kommentar
Enkelt og greit alt som er ikke seriell men paralell --Pata--(IDE)

6045386[/snapback]

 

ok, og jeg lover at jeg aldri skal tukle med bios igjen, isåfall kun endre en ting av gangen, så jeg har kontroll på hva jeg gjør. takk skal du ha, jeg turte ikke starte med gjett og sjekk-metoden i bios, i fare for å gjøre vondt verre.. :no:

Lenke til kommentar
Enkelt og greit alt som er ikke seriell men paralell --Pata--(IDE)

6045386[/snapback]

 

ok, og jeg lover at jeg aldri skal tukle med bios igjen, isåfall kun endre en ting av gangen, så jeg har kontroll på hva jeg gjør. takk skal du ha, jeg turte ikke starte med gjett og sjekk-metoden i bios, i fare for å gjøre vondt verre.. :no:

6045399[/snapback]

 

Det er viktig at du blir kjent med Biosen. Det er slik at du kan gå der og surfe slik at du ser hva alle instillinger er til. Når det gjelder Frequency og Voltage Control så du må alltid lese litt om forhold for de verdiene som er der, og det er ikke nødvendig å forandere noe før du er sikker om konsekvensene der.

 

Ellers det vil væra riktig av deg å se litt rund og lese om det med Pata/ata/ide/eide og you mame it, fordi du vil nok komme i situasjoner hvor ting fungere ikke med feks CDrom eller en gammel Harddisk eller med en nyere osv og da vil væra i stand til å feilsøke og finne problemet. Du vil forstå det IDE/ATA interface og IDE/ATA controller saken ,du vil forstå litt om alt det med PIO Mode og DMA og det med en 40-80 Conduktor kabler som du sikkert har.

 

Så ikke vær forsiktig med ting du vet om men helst med ting som du er i tvil. Og da du må bare lese/forstå og prøve.

 

Så lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...