erikstein Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Kjøpte meg en brukt pc som jeg skal ha som HTPC i stua. Fikk maskinen i dag og den fungerer utmerket. Den består av 2x200Gb WD disker begge s-ata. Det som var rart er at plutselig døde den ene disken. Den gikk fra å fungere til plutselig å dø 100%. Med det mener jeg 1. Det er ingen viberasjon i disken, dvs at den er død Kan dette skje? Er det en garantisak? Tok ut disken og det er ingen synlige skader eller merker på den. Har dere noen tips om hva jeg kan prøve? Har prøvd ny s-ata kabel, annen strømkontakt både vanlig molex og s-ata strømkontakten (WD har begge). Tips mottaes med takk Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 synes det høres veldig rart ut. den er helt ny, ikkesant? sikker på at alle ledninger og slikt sitter som de skal? Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jepp, harddisker kan plutselig dø. Det er veldig ømfintelig mekanikk/eloktronikk i en hd. Kontakt personen du kjøpte PC`en av og spør om kvitering fra butikken der den opprinnelig ble kjøpt. Hvis garantien fortsatt gjelder skal det være en enkel sak å bytte den så lenge du viser kvittering. Du kan også heve kjøpet, forhåpentlig vis er selger en real person, eller du kan få avslag i prisen. Prøv gjerne hd`en i en annen PC for å være sikker på at den er dø. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Sjekk garanti status her: Link O.B.S Dette er garanti fra produsent. Ikke fra butikk. Du må sende inn til tyskland for og få denne garantien. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Har aldri opplevd at en disk plutselig dør for å si det sånn Husker i gamle dager da en av mine ibm gxp(?) 75 disker døde etter en periode men det var jo vanlig i den serien. Disken er 1 år gammel etter hva jeg vet..har sendt han en mail der jeg spør om han opplevde problemer med den. Heldigvis er den innenfor garanti hos WD i følge serienummeret frem til midten av 2007, så jeg har et års tid på meg til å levere den ennå Jeg har dobbel og trippelsjekket strøm og s-ata kontakten...har prøvd vanlig molex og den tynne s-ata strømkontakten + at jeg har prøvd å bytte s-ata ledning og forskjellige s-ata porter på hk..ingen forskjell. Disken er jo helt død, så jeg må i første omgang få liv i den før jeg kan gjøre noe mer.. Endret 5. mai 2006 av iceraven Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvis ikke garantien gjelder så, kan du sjekke om reklamasjonsretten gjelder ennå. Lengden på en garanti varierer, men de fleste har vel 1år såvidt jeg vet. Reklamasjon gjelder i 2 evt 5 år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger en 2 år, noe jeg mener harddisker er. Men du trenger kvittering fra selger. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Selvfølgelig kan en disk dø plutselig... Jeg vil vel si at det er nesten vel så vanlig at harddisker dør over natten som at de dør langsomt og smertefullt =P Bare vær sikker på at disken er død før du kjører reklamasjons-sak på det. Beste måten er å teste i en annen PC med andre kabler. Starter den ikke opp da heller så er det nok en eller annen form for hardware svikt ja. -Stigma Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Problemet er at jeg har bare en maskin med s-ata port så jeg har et problem der..hehe. Men når den ikke gir liv fra seg ved å være koblet til strøm så kan vel den karakteriseres som "død". Det er garanti på den så det ordner seg nok. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Prøvd WD sine verktøy for å sjekke disken? Lenke Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Problemet er at disken ikke blir detektet i bios engang, så jeg får ikke kjørt verken diagnose eller andre testprogrammer Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Har hatt et par disker der "motoren" som driver lesehodene bare har sluttet å fungere. Jeg hørte dem bli "skrudd av" - og siden da har de ikke "spunnet opp" igjen. Så det går nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 I noen tilfeller kan man høre merkelige lyder fra harddisken en stund før den dør. Kanskje ikke PSUen din er sterk nok til å drive disken? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Har en HIPER 480w...tror den holder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå