Gå til innhold

Hvordan får jeg 486 maskinen til å finne cd-romen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting til. På så gamle disker var det VELDIG mye problem med kompabiliteten mellom IDE-enheter av ulike merker. Trolig derfor CD-ROM og HD ikke fungerer sammen.

Søk på bruktmarkedet eller en auksjonstjeneste etter en disk på ca. 500 MB. BIOS burde støtte disker opp til denne størrelsen uten problem.

Lenke til kommentar

Trondbue:

Det er vanskelig å få CD-romer til å fungere med 486'er. Hvis du har lydkort i den er det stor mulighet for at du finner en IDE-port på det som støtter CD-rom'er (men ikke harddisker)

PS. Hvis du bor i Trondheim så kan du komme å få en 500MB disk hos meg. Med det samme kan du få så mange 4MB 30-pin ram brikker du klarer å stappe inn i maskina. Husk at du bør ha minst 8MB for å få Win95 til å fungere någenlunde.

Evt. kan du få kjøpe en Pentium 100 svært billig (må først tenke litt på hvor mange hundrelapper jeg vil ha for den)

Lenke til kommentar

Hmm.. Det hadde jeg ikke regnet med. Går det ikke an å trykke "ignorer" ?

Pussig egentlig siden jeg hadde en Win95 installasjon (mulig jeg valgte minimal) på en 486 en gang der hele windows tok ca 100MB.

Hvis du stopper helt opp og ikke får til: Prøv å sett harddisken i en nyere PC og installer win95 på harddisken der og flytt den tilbake etter innstallasjonen. Jeg vet det blir en haug med driverproblemer av det, men hvis du flytter harddisken tilbake til 486'en før installasjonen begynner å lete etter drivere (tror det er ved 3. restart) så unngår du driverproblemene. Eller så kan du installere fullstendig og så avinnstallere alle drivere, slå av PC'n, flytte HD'en tilbake til 486'en, og starte opp og søke etter ny maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...