Gå til innhold

Hvordan får jeg 486 maskinen til å finne cd-romen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

486'er hadde vel ikke støtte for cdrom i biosen, så du må nok inn og legge inn en driver i config.sys, også legge inn mscdex.exe i autoexec.bat

Det kom hovedkort på slutten av 486 tiden som støttet cdrom i bios, men det var vel mer sjeldent..

Altså må du ha f.eks dos 6.22 instlalert på disken først, også legge inn en driver:)

Lenke til kommentar

Nå ligger det windows 3,1 og da formaterer jeg harddisken. så instalerer jeg dos på den? Kan jeg da bruke MSDOS 5.0? Hvor finner jeg drivere til cd-romen skal jeg da gå på hjemmesida til produsenten? Det er en Aopen 32x cdrom. Etter å ha instalert msdos 5.0 og lagt inn drivere til cdromen der kan jeg da begynne instalasjonen av win 95?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 20:41, skrev trondbue:

Kan jeg da bruke MSDOS 5.0?

Det spiller ingen rolle hvilken DOS-versjon du legger inn før du installerer, bare disken er ren/nyformatert. Win95 erstatter DOS-versjonen med sin egen versjon 7 under installering.

Last ned en bootdisk fra linken i posten min over, lag diskett. Boot med disketten. Kjør setup eller install (avhengig av språk) fra CD-ROM'en.

Lenke til kommentar

Du skal kunne få kontakt med CD-ROM uten å være konfigurert i BIOS. På gamle maskiner er dette også ikke mulig.

To feilkilder hvis du ikke får kontakt med bootdisk:

1. CD-ROM'en er ikke satt opp riktig (master/slave)? Er den koblet på samme kabel som HD, eller på egen kabel? Og er signalkabelen satt riktig vei (de fleste kabler har en nøkkel slik at dette ikke er mulig, men ikke alle)?

2. CD-ROM'en er ikke støttet i den standard CD-ROM-driveren som ligger i bootdisken. Dette er svært uvanlig. Du kan prøve å laste ned Aopen CD-ROM-driveren fra: http://club.aopen.com.tw/downloads/default...ductfun&first=1 . Du kopierer så aoatapi.sys til WinME-bootdisken. Så erstatter du oakcdrom.sys med aoatapi.sys i config.sys.

Hvis 1 er korrekt og 2 ikke fungerer, så er det noe merkelig hos deg.

Lenke til kommentar

1 Ja de er koblet til samme ide kabel og cdromen er slave og harddisken finner jeg ingen jumper på men den funker kun når cdromen er slave så tror den er master. Cd romen blir funnet på den andre pcen med win 98 og me bootdisk. Jeg har kun en plass der jeg kan koble til ide kablelen siden den er så gammel.

Lenke til kommentar

Hvis du kjenner noen som har en PC med Win98 så kan du lage en bootdisk der. Den inneholder fem sett med drivere som den laster inn under oppstart. Funker til og med på SCSI-enheter. Denne har hjulpet meg flere ganger så det er vel et forsøk verdt.

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Har windows 98 selv på min 200 mhz pc og det er der cdromen er lånt fra. har prøvd med win 98 oppstartdiskett men det hjalp jo ikke. Prøvde å koble fra harddisken og da virket cdromen! Hva er det da som kan være galt? står den kankje som single drive? Det er en gammel harddisk så jeg finner ikke jumperene men de er der en eller annen plass.

Lenke til kommentar

1. Har du flere IDE-kanaler på hovedkortet? Hvis ja, koble CD-ROM'en til denne med egen kabel.

2. Prøv å finne ut hvordan du endrer master/slave på HD. Hvis du vet merke og modell, så kan vi muligens finne dokumentasjon på nettet.

3. Flytte HD over til en PC med to IDE/ATAPI-kanaler midlertidig. Boot med bootdisk. Kopier alle installasjonsfiler fra CD-ROM til HD. Flytt disken tilbake. Kjør installasjon.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 23:06, skrev trondbue:

Det går ikke! Det har seg sånn at på cden er det 265 mb og på harddisken som står i den er det 60 mb! Har en på 200 mb men den ville ikke virke tidligere i dag.

Jeg ville glemt å installere Win95 på en 60 MB disk. Tror ikke det er plass. I hvertfall ikke nok plass til å gjøre noe fornuftig på maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...