Gå til innhold

Japan - land of the rising sun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, spekulasjon... det ligger ganske langt øst, lengst øst av de tradisjonelle asiatiske landene (hvis man ikke regner med Russland.)

I tider med mer begrensede geografiske kunnskaper kunne man jo tro at det var det land som lå lengst mot øst...

Og med tanke på at sola står opp i Øst....tja, resten kan du vel tenke deg selv..

Lenke til kommentar
Tja, spekulasjon... det ligger ganske langt øst, lengst øst av de tradisjonelle asiatiske landene (hvis man ikke regner med Russland.)

I tider med mer begrensede geografiske kunnskaper kunne man jo tro at det var det land som lå lengst mot øst...

Og med tanke på at sola står opp i Øst....tja, resten kan du vel tenke deg selv..

6043782[/snapback]

Og da spør jeg deg hva som er "øst" og "vest"? Er ikke Hawaii øst for Japan, kanskje?

Lenke til kommentar
Og da spør jeg deg hva som er "øst" og "vest"? Er ikke Hawaii øst for Japan, kanskje?

6044711[/snapback]

rett meg hvis jeg tar feil, men går ikke datolinjen mellom Japan og Hawaii? da er Hawaii lenger til vest for Japan iallefall....

6044747[/snapback]

Øst og vest er retninger, ikke steder. Det er mennesker som har bestemt hvor datolinja skal være. Hvis man ser jorda "ovenfra", altså fra polarstjerna mot nordpolen, vil bevegelse med klokka være vestover, og bevegelse mot klokka være østover. Det er ingen ekstreme posisjoner i øst og vest, like lite som ingenting er "lengst til høyre". Jorda er rund!

Lenke til kommentar

6044711[/snapback]

rett meg hvis jeg tar feil, men går ikke datolinjen mellom Japan og Hawaii? da er Hawaii lenger til vest for Japan iallefall....

6044747[/snapback]

Øst og vest er retninger, ikke steder. Det er mennesker som har bestemt hvor datolinja skal være. Hvis man ser jorda "ovenfra", altså fra polarstjerna mot nordpolen, vil bevegelse med klokka være vestover, og bevegelse mot klokka være østover. Det er ingen ekstreme posisjoner i øst og vest, like lite som ingenting er "lengst til høyre". Jorda er rund!

6048057[/snapback]

Kanskje utifra kartet tegnet i vatikanet?

Lenke til kommentar

Wikipedia har eit svar på dette òg:

The English word Japan is not the name used for their country by the Japanese themselves: it is an exonym. The Japanese names for Japan are Nippon and Nihon. [...] Both Nippon and Nihon literally mean "the sun's origin", that is, where the sun originates, and are often translated as the "Land of the Rising Sun". This nomenclature comes from imperial correspondence with China and refers to Japan's eastward position relative to the Asian continent. Before Japan had relations with China, it was known as Yamato and Hi-no-moto, which means "source of the sun".

http://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_Japan

Lenke til kommentar

6048057[/snapback]

enig i det, men skal du snakke om hva som er lengst øst/vest av to steder og de ligger på hver sin side av datolinjen så må en jo ta hensyn til den for å se hvilken rettning de ligger i i forhold til hverandre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...