Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

har et stort nettverks problem

Anbefalte innlegg

problemet er i hovedsak at jeg ikke kommer meg på internett fra min desktop.

har bygdt pc'en selv og den er litt under et år gammel.

har et asus hovedkort for dem som lurer. problemt begynte i går da jeg skulle starte opra og ikke kom inn på nettet, så jeg skjekket kablen og så at den stod i, prøvde med explorer uten noe hell.

prøde så og deaktivere nettverkskortet og aktivere det igjenn uten hell.

sjekket kablene igjenn og byttet litt på de, prøvde så og koble rett inn i rj45 kontakten i hsuet,( har internett rett i veggen uten modem, levert dirkete fra en sentral. har hatt en fra levrandøren til og se på problemet og han ble ikke noe klokere enn meg.)

så prøde jeg og installere drivene på nytt uten hell, har nå byttet til et eksternt nettverkskort uten noe vidre hell.

har akuratt det samme problemet, får hentet ip adresse får pinget meg selv men ikke gatewayen eller noen andre, får heller ikke pinget desktopen fra laptopen min.

'

så hvis noen har noen flere tips tar jeg gledelig i mot det får dette finner ike jeg utr av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ping din gateway, din dns server og vg.no. Når du pinger vg, selv om de skulle være tap på pakker, se om du får resolved ip addresse på navnet:

Pinging www.vg.no [193.69.165.21] with 32 bytes of data:

Lenke til kommentar

skulle kanskje ha nevt det men jeg har prøvd det, vg også. og en del andre ip adresser, får ikke ikke noe opp. bare forespørsel avbrutt tre ganger..

ping statestikker, sendt 4 motatt 0..

Lenke til kommentar

Du må ikke registrere mac id'en din via webpanel til leverandøren? Merkelig at det plutselig skal slutte å funke, men jeg f.eks registrere hver enkelt maskin via gatewayen til min leverandør før den sender pakker min vei fra ekstern nettet. Jeg får IP og internt funker det som fy, men ikke noe mot den eksterne verden...

Men dette burde jo du ha visst, og han som var der uansett... Du kunne evt ha slått av alt som heter firewalls (softeware) i tilfellet de har slått seg vrang på trusted zones eller noe...

Lenke til kommentar

ja, det er satt en adresse på dns serveren og det er en riktig adresse har skjekket det, trenger ikke og registrere noe hos levrandøren. dette fungerete på mandag og tirsdag.

og fungerer på andre pc'er i leligheten

men takk for alle svar

Lenke til kommentar

Det kan hende du kun trenger en re-install av TCP/IP protokollen, har hatt mange tilfeller med lignende problem, hvor det har løst seg ved å gjøre det.

TCP/IP står for Transmission Control Protocol / Internet Protocol og er lagene som sørger kommunikasjons protokollen som bl.a. kobler deg til nettet. I windows så er denne kontrollert av en fil som heter Winsock.dll, problemer som kan relatere til denne er at du f.eks. kan pinge sider på internett, men browseren din får bare frem følgende feilmelding; "this page cannot be displayed".

Noen ganger så kan denne feilen komme som et resultat etter ha scannet med programmer som LavaSoft's AdAware eller SpyBot Search & Destory eller lignende programmer, som egentlig har som formål å bli kvitt spyware. Disse programmene kan av vanvare ødelegge internett-tilkoblingen din ved å fjerne nødvendige registry adganger. Dette problemet kan også komme av andre årsaker, f.eks. at du har installert nettverks-driveren feil, avinstallert firewallen feil eller lignende.

Dette problemet fikses som oftest ved å resette TCP/IP-protokollen, i tidligere versioner av windows så er det ikke noe problem å re-installere TCP/IP -protokollen. Men i Windows XP så er TCP/IP -lagene et kjerne-komponent i operativsystemet, som gjør at det er litt vanskeligere. For å resette TCP/IP -protocollen "the hard way" så kan du følge en guide fra Microsoft's Knowledge Base; http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;299357

En lettere metode for å gjøre dette på er å kjøre winsockxpfix, denne resetter TCP/IP –protokollen på noen få sekunder. (Du må restarte pc-en etter den er fullført.)

Lenke til kommentar

vil bare infomere om at problemet har løst seg, veit ikke helt hvordan men skrudde på pc'en i går og plutselig fungerte det.

har prøvd alt av tips, så det kan jo hende at noe har fungert men bare med litt forsinket virkning.

takk for all respons og hjelp, og hvis noen får et liknende problem så kan jeg anbefale et program som gjør det litt lette og følge nettværksprotokollene dine, så sjekk ut denne siden www.ethereal.com.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...