DaEarl Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Først er jeg veldig i tvil om jeg skal gå for pentium eller amd. Sånn som jeg ser det så har amd mye høyre fsb (2k vs 800) mens pentium har bedre cache(4mb vs 1mb) og høyre fart på rammen(533 vs 400 mhz). Dette gjelder hvertfall de valgene jeg har sett meg ut da. Nå er jeg langt fra noe ekspert så jeg setter pris på alle råd eller tips om hva jeg burde gjøre anderles og ikke bare hvem av de to alternativene jeg burde gå for. Her er det jeg har sett på: A-Data 2048MB DDR PC3200 Dual kit 2x1024MB, 400Mhz, CL2.5, 184pins 1 290,- AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB Cache, HyperTransport, Boxed 2 244,- ASRock 939S56-M Socket 939 AMD SIS756, ATX, DDR, SATA RAID, LYD, LAN 459,- ASRock 775XFire-eSata2 Socket 775 P4 Intel 945PL, ATX, eSATA2 RAID, DDR2, LAN 695,- Veritech 1024MB DDR2 PC4300 533Mhz, CL4, 240pins, 128Mx8 - 16chip 1 226,- Intel Pentium D 940 - 3.2Ghz Socket 775 PC800, 4MB cache, Boxed, Dual-Core 2 013,- Uansett hvilken løsning er dette det jeg har vurdert og supplere med: Kabel SATA Flatkabel - 30cm og en 60cm EVGA GeForce 6600GT 256MB DDR PCI-E, 256MB, DVI-I, DVI-I, HDTV. Seagate 250GB Barracuda 7200.9 SATA2 NCQ 7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, SATA 3Gb/s eller Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM X-Gear Xyclops PreMod kabinett SØLVGRÅ ATX, 400W, USB/FW+Audio, 3x80mm vifte eller X-Gear Devil PreMod kabinett SORT ATX, 400W, USB+Audio, 2x80mm+120mm vifte Huff dette ble langt og trått. Men jeg setter utrolig stor pris på om noen hjelper meg her. Er spesielt usikker på skjermkortet. Er ikke like inni detta her som jeg var for noen år siden. Også derfor jeg må bytte hele skiten nå. Pc`en skal i hovedsak brukes til å spille/se film og programere på. Alle innspill motas med stor takk :-P ps priser hentet fra mpx.no Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Ville nok valgt 7600GT isteden for 6600GT. Den nyere versonen med en god del bedre ytelse. Når det gjelder Intel/AMD er det en god del grunnleggende forskjeller, gidder ikke liste dem opp. Er du en gamer velg AMD, bruker du pcen til kontorprogrammer osv er det stort sett hipp som happ, da ville jeg nok gått for det billigste eller Intel for å kunne ta med DDR2 brikker videre til AM2/conroe. Du bør velge 2048MB ram på intelplattformen også, for at de skal bli jevne. Hos Toms Hardware scorer D940 jevnt over litt bedre enn X2 3800, begge har overklokkingspotensiale, men er nok mer å gå på for AMDen. Endret 4. mai 2006 av mr_lf Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei og velkommen til forumet! Jeg ville gått for oppsettet med Athlon64 X2en, og ellers ser det bra ut. Jeg ville valgt disk fra WD eller Samsung. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
DaEarl Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Takk for det effikan =). Heller nok mer og mer for amd ja. Siden jeg er en barka amd man. Har hatt det i snart 10 år nå . Mr_If ja jegtror jeg skal gå får et bedre skjermkort ja. Ser det du anbefalte også er anbefalt her på siden. Så takk for tipset. Vet det er masse forskjeller på intel og amd. Var spesielt dette med fsb og cache jeg lurte på. Det er jo rimelig store forskjeller der da... Ser også at denne prosessoren er anbefalt her på siden https://prisguiden.no/product.php?product_id=30449 Hva gjør denne bedre en den jeg har satt opp? Hadde lavere spesifikasjoner så vidt jeg kunne se? Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Ta en titt her:Toms Hardware, velg de prosessorene som du tenker på. X2-serien har to kjerner. 9xx-serien: Doble kjerner, 65nm. Athlon 64: Enkel kjerne, 90nm. Jeg ville valgt dobbel kjerne, med mindre du planlegger å bytte system innen årets slutt;) Lenke til kommentar
DaEarl Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Det var en kul side mr_if. Takk for den. Skjønner ikke hvorfor intel er jevt over høyere mens amd får best på hvor mye du får for penga da. Amd`en er jo faktisk litt dyrere... Jeg har fått råd om å vente på amd2. Er det noen som har noen synspunkter på det? Noen formeninger om hvor mye det eventuelt vil koste? Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Det var en kul side mr_if. Takk for den. Skjønner ikke hvorfor intel er jevt over høyere mens amd får best på hvor mye du får for penga da. Amd`en er jo faktisk litt dyrere... Jeg har fått råd om å vente på amd2. Er det noen som har noen synspunkter på det? Noen formeninger om hvor mye det eventuelt vil koste? 6047635[/snapback] Lite vits å vente på AM2 etter min mening. Skal du vente, bør du holde øynene åpne for Intels "Conroe", som ser mye mer spennende ut enn AM2. På billig segmentet for dobbelkjerne prosessorer har ikke AMD et reelt alternativ. 2300,- er billigste for X2 3800+, mens 920 fåes til 1500,- , 930 til 1700 og 940 til 2000. Mye av grunnen til at de er billigere er at Intel dumper prisene for å kvitte seg med lagret de har av dagens P4/Celeron, siden disse blir veldig lite interesante når Conroe blir langsert. Derfor kan man gjøre et kupp på dem i disse dager. Kjøper man ram, hovedkort og grafikkort man kan ta med seg videre til Conroe kan det være et veldig godt kjøp(Alle 775 hovedkort støtter ikke conroe, kun noen ytterst få enda, deriblandt nyeste revisjon av Intel 975X "Bad Axe"). Du skal huske at Intel's prosessorer er varmeovner av en annen verden, som gjør at det ikke er så mye rom til å klokke disse uten god kjøling. AMDs er snillere på effektforbruket og varmen, som gjør at de kommer lengre på boxed/dårlig kjøling. Mine spekulasjoner: Prisnivået på AM2 vil nok legge seg på samme nivå som i dag av langsering, men hvis de blir out-performed av Conroe(noe ting tyder på), vil de senke prisene noe etterhvert. Lenke til kommentar
DaEarl Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Takk for veldig informative svar mr_if. Det brenner ikke og kjøpe noe pc enda så jeg tror kanskje jeg skal vente på den til intel da. Den der conroe. Eller lønner det seg for meg som ikke trenger det hotteste av det hotte og kjøpe intel nå som prisene er dumpa? Og hvis jeg kjøper intel hvilken anbefaler du da. Prisramme på +-3k for prosessoren. Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Takk for veldig informative svar mr_if. Det brenner ikke og kjøpe noe pc enda så jeg tror kanskje jeg skal vente på den til intel da. Den der conroe. Eller lønner det seg for meg som ikke trenger det hotteste av det hotte og kjøpe intel nå som prisene er dumpa? Og hvis jeg kjøper intel hvilken anbefaler du da. Prisramme på +-3k for prosessoren. 6051985[/snapback] Det er vanskelig, Conroe vil sånn det ser ut nå, overta ytelsestronen fra AMD, og være forferdelig mye raskere enn P4/NetBurst på hver klokke og varme/ytelse. Men hvis du ikke trenger det raskeste, men bare noe som er stabilt og helt greit tror jeg at jeg ville gått for 920/930/940 ettersom hvor mye penger du vil bruke. Alle disse er gode kjøp, siden du har ca 3000,- ville jeg nok valgt 940. Men du kan kjøpe en billigere, og spare pengene, evnt legge de i andre komponenter. Skjekk igjenom samletråden om Conroe og funnet et hovedkort som støtter Conroe. Da kan du bytte ut bare prosessoren når Conroe kommer på markedet. Og hvis du mot formodning skulle få lyst på AMDs AM2, kan du ta med deg ram og grafikkort. Intel D975XBX "Bad Axe" Revision 304 er det kortet og den revisjonen du skal se etter for Conroe støtte, ellers må du kjøpe nytt hovedkort hvis du skal ha Conroe-prosessor. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg ville valgt et annet hovedkort enn Asrock med SIS brikkesett. Skal du ha Asrock,så ta heller et med ULi brikkesett. De X-Gear kabinettene du har sett på er billige og det er det en grunn til. Kvaliteten er elendig og det bråker mye. Velg et annet hvis du har råd. SATA kabel følger med hovedkortet,så det trenger du ikke kjøpe. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 hvor mye penger har du lyst og bruke? Lenke til kommentar
DaEarl Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Morten k Har ikke sett på de kabinettene fordi de var billige. Men jeg syns de var så tøffe. Hva slags kabinett anbefaler du da? leifeniar Lyst og lyst. Alle har vel lyst til å bruke minst mulig vel Men jeg har tenkt og bruke ca 10k. Trenger ikke skjerm men det meste annet tenker jeg. Har sånn nogenlunde bestemt meg for mist 500w strømforsyning og Club3D 7900 GT og nec 3550 dvd brenner. Alt annet er jeg nå blitt veldig usikker på Endret 8. mai 2006 av DaEarl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå