torstein_a Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Fikk denne serveren (på bildet) av en nabo som hadde hatt den på jobben. Jeg lurer nå på hvordan den fungerer med tanke på å arrangere egne LAN? Ser ut til at 2 komponenter kan byttes ut i serveren og jeg lurer på hvordan en evnt. internett getaway skal komme inn i serveren. Det står RX og TX på den hvis dette skulle være til hjelp. I TX og RX får jeg imidlertid ikke puttet vanlig nettverkskabel i. Der en TX og en RX kabel kan puttes inn kan byttes ut. Det andre komponentet som kan byttes ut sitter bak. KAN NOEN GI MEG NOE INFORMASJON OM DETTE? Si ifra hvis dere trenger mer informasjon/bilder av/om serveren!! TAKKER FOR SVAR Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Er det en server? JEg synes det ser mer ut som en switch... Men jeg er ikke så mye greie på servere heller.. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Synes det ser ut som en switch jeg å... Lenke til kommentar
fendom Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 er nok switch eller router.. fint om du kunne gi litt mer informasjon, f.eks produkt ID etc. Prøvde å kikke fort på Nortel sin hjemmeside, men liten vits å glo der uten å vite hva slags produkt man har. Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 sORRY- jeg sa feil.. Det er en switch...men hvordan kan den brukes? Og er det no tess? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Da passer kanskje denne tråden bedre i kategorien Nettverk? Be evt. en moderator om å flytte den. Du kan koble flere pc'er i nettverk. Du kan bruke en gammel pc og sette opp ruter ol. f.eks. i linux og koble switchen til slik at du kan ha flere pc'er i nettverk. Men det er vanligere for privatbrukere å ha en 5 porter switch beregnet for konsumenter. Denne er endel proffere Hvis du ikke har et så mye bruk for den, så kan det jo være du kan få en slant for den på qxl f.eks. Lenke til kommentar
fendom Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Er det denne du har? http://www.z-buy.com/product.asp?item=ET-NAL2001E15 Vanskelig å hjelpe deg med mindre du gir oss navn på produktet ditt Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Den vil nok fungerer flott til det bruket du skisserer. Til venstre foran er det en port for et fiberpar (inngående/utgående), og en serielltilkobling for management grensesnitt. Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Mye bra feedback her. Skal prøve å få en moderator til å få flyttet den... Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Er det denne du har? http://www.z-buy.com/product.asp?item=ET-NAL2001E15 Vanskelig å hjelpe deg med mindre du gir oss navn på produktet ditt 6044457[/snapback] Ja ser ut som den.. VAR MYE VERDT JO!! Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Fant ut at den heter Nortel baystack AL2012A14... den koster rundt 10 000 kr på nettet!! Lenke til kommentar
fiLLLipnet Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Det er sikkert en "managed" switch du har fått... Om jeg ikke tar helt feil kan du bestemme vilke porter som skal være åpne osv. Du kan styre den med IE eller hvilket som helst program (mest sansynelig) på en bestemt ip-adresse (som jeg ikke vet om) EDIT: fant dette på en side; Management Protocols SNMP • Telnet • RMON Endret 6. mai 2006 av Filip_KickAss Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Er det noen som vet hvor det finnes sånn RX og TX kabler? Og finnes det sånn overgang fra vanlig nettverkskabel eller noe? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Er det noen som vet hvor det finnes sånn RX og TX kabler? Og finnes det sånn overgang fra vanlig nettverkskabel eller noe? 6064140[/snapback] RX og TX er for receive og transmit. Sist jeg så de betegnelsene var når jeg en fiberkabel for noen måneder siden. Tror det stemmeer. Isåfall kan du kjøpe en Media Converter. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Fiberconverters er vel rimelig dyrt om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 hadde en lignende før, tipper den ligger i garasjen fortsatt.. min het "spider" eller no.. er en managed switch, jeg klarte aldri å bruke min, fant ingen guider eller lignende på nettet... spør der du fikk den fra etter brukermanual.. ********* hadde kastet min.. Lenke til kommentar
entonic Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 De Rx og Tx portene ser rimelig bra ut som fiber ja. Blir ganske dyrt med overganger der. Lenke til kommentar
Conputer Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Tingen med fiber-portene på switchen din er for å kunne switche trafikk mellom fiber og "normal" kabling.... Men det virker som en knall switch, og kan brukes helt fint som en "vanlig" switch også skulle eg tro. Så langt som eg kan se så vil har du null bruk for noen overgang mellom vanlig TP-kabler og fiber-kabler da du kan koble deg inn på switchen på de andre portene... Og om eg ikke tar helt feil så ser det ut som om du kan bytte ut fiber-portene dine med en annen løsning (nesten som om de var et helt vanlig NIC i en pc) om du ønsker/trenger det Endret 8. mai 2006 av Conputer Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Tingen med fiber-portene på switchen din er for å kunne switche trafikk mellom fiber og "normal" kabling....Men det virker som en knall switch, og kan brukes helt fint som en "vanlig" switch også skulle eg tro. Så langt som eg kan se så vil har du null bruk for noen overgang mellom vanlig TP-kabler og fiber-kabler da du kan koble deg inn på switchen på de andre portene... Og om eg ikke tar helt feil så ser det ut som om du kan bytte ut fiber-portene dine med en annen løsning (nesten som om de var et helt vanlig NIC i en pc) om du ønsker/trenger det 6064366[/snapback] Ja du kan skifte ut både front til venstre og et komponent bak Lenke til kommentar
Conputer Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Litt mer info eller et bilde av komponenten bak hadde vært fint...litt usikker på om eg faktisk svarte på spørsmålene dine i det hele tatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå