Gå til innhold

Dell holder ikke det de lover..!

Anbefalte innlegg

Hei.

Ettersom min far ville ha seg en ny bærbar pc, rådet jeg han å handle hos dell. Dette pga de har gode maskiner til gode priser, + et tilbud om fri frakt, noe som han ville spare mye penger på pga han bor på Svalbard.

Ringte først til dell for å se om de kunne gi meg et bedre tilbud enn det som stod på nettet, men siden selgeren ikke var i det gavmilde hjørne bestemte jeg meg for å bestille på nett. Spurte og han om rutinene deres om å trekke fra MVA på forsendelsen før den ble sendt, slik at vi slapp alt arbeidet med å ta pakken opp til sysselmannen for å få stemplet noen papirer, for å så sende de ned igjen til dell, slik at de kunne oveføre MVA til meg igjen. Dette sa selger at han ikke var helt sikker på, men at det mest sannsyligvis skulle gå greit. Han sa ingenting om at det kom til å bli ekstra fraktkostnader for meg pga pakken skulle til Svalbard.

Satt opp en pc og betalte denne med mastercard, dette skjedde litt før påsken. PC'en ble bygd og det tok ikke lange tiden før den ble sendt.

Å sende den fra Irland til Tromsø tok ikke lange tiden. Men siden den ble liggende i Tromsø en stund, og at vi fikk faktura papirene, der MVA ikke var trukket fra ringte vi til dell. De sa at de skulle se på saken å ringe meg opp igjen senere.

Uken etterpå, vil si igår, Onsdag, så ringte dell. Grunnen til at maskinen hadde lagt i nesten to uker i Tromsø var pga de ikke hadde betalt frakt for den helt opp til Svalbard. Dette forsto jo ikke vi noe av. De hadde jo annonsert for gratis frakt. Og da regnet jo vi med at den ble sendt hele veien.

Etter mye om og men, og snakk med mange personer, kom dell fram til at hvis vi ville ha maskinen, måtte vi betale flyfrakten selv fra Tromsø til Svalbard. Dette kom på rundt 1500kr.

Dette var jo uaktuelt for oss, da en av grunnene til at vi bestillte hos dell var pga gratis frakt. De hele ble til at vi kanselerte ordren, og at dell måtte sende maskinen tilbake til seg. Så skulle vi få pengene på konto når de hadde mottat maskinen.

Så min første efaring med Dell var ikke av den gode sorten. Da de ikke klarte å trekke fra MVA før de sendte pakken, noe som har gått fint hos flere andre webshops, bla netshop, komplett og mpx.

Og siden de ikke kunne holde det de lovde, med gratis frakt. Dette gjør at dell virker litt mindre seriøse enn det jeg hadde inntrykk av..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

...jo større selskapet er jo mindre service kan du forvente deg... det er min oppfatning

Lenke til kommentar

Hvis du leser litt på dell sine sider står det klart at tilbudet kun er for kunder i Norge. Jeg har fortsatt tilgode å se Svalbard bli satt under resten av Norge når det kommer til handel på internett. Ikke engang posten gjør dette. Vil anbefale deg å lese alt med liten skrift også nestegang før du krever noe. Det pleier altid å stå Norge + Svalbard osv da Svalbard blir beregnet som nesten utland når det kommer til frakt (er noen enorme utgifter å få ting ditt)

Lenke til kommentar
Hei.

Ettersom min far ville ha seg en ny bærbar pc, rådet jeg han å handle hos dell. Dette pga de har gode maskiner til gode priser, + et tilbud om fri frakt, noe som han ville spare mye penger på pga han bor på Svalbard.

Ringte først til dell for å se om de kunne gi meg et bedre tilbud enn det som stod på nettet, men siden selgeren ikke var i det gavmilde hjørne bestemte jeg meg for å bestille på nett. Spurte og han om rutinene deres om å trekke fra MVA på forsendelsen før den ble sendt, slik at vi slapp alt arbeidet med å ta pakken opp til sysselmannen for å få stemplet noen papirer, for å så sende de ned igjen til dell, slik at de kunne oveføre MVA til meg igjen. Dette sa selger at han ikke var helt sikker på, men at det mest sannsyligvis skulle gå greit. Han sa ingenting om at det kom til å bli ekstra fraktkostnader for meg pga pakken skulle til Svalbard.

Satt opp en pc og betalte denne med mastercard, dette skjedde litt før påsken. PC'en ble bygd og det tok ikke lange tiden før den ble sendt.

Å sende den fra Irland til Tromsø tok ikke lange tiden. Men siden den ble liggende i Tromsø en stund, og at vi fikk faktura papirene, der MVA ikke var trukket fra ringte vi til dell. De sa at de skulle se på saken å ringe meg opp igjen senere.

Uken etterpå, vil si igår, Onsdag, så ringte dell. Grunnen til at maskinen hadde lagt i nesten to uker i Tromsø var pga de ikke hadde betalt frakt for den helt opp til Svalbard. Dette forsto jo ikke vi noe av. De hadde jo annonsert for gratis frakt. Og da regnet jo vi med at den ble sendt hele veien.

Etter mye om og men, og snakk med mange personer, kom dell fram til at hvis vi ville ha maskinen, måtte vi betale flyfrakten selv fra Tromsø til Svalbard. Dette kom på rundt 1500kr.

Dette var jo uaktuelt for oss, da en av grunnene til at vi bestillte hos dell var pga gratis frakt. De hele ble til at vi kanselerte ordren, og at dell måtte sende maskinen tilbake til seg. Så skulle vi få pengene på konto når de hadde mottat maskinen.

Så min første efaring med Dell var ikke av den gode sorten. Da de ikke klarte å trekke fra MVA før de sendte pakken, noe som har gått fint hos flere andre webshops, bla netshop, komplett og mpx.

Og siden de ikke kunne holde det de lovde, med gratis frakt. Dette gjør at dell virker litt mindre seriøse enn det jeg hadde inntrykk av..

6043068[/snapback]

Er vel litt naivt å tro at DELL betaler 1500NOK for frakt til svalbard - tross alt penger de skal tjene.

Lenke til kommentar

Selger burde helt klart opplyst om at det kom frakt i tillegg når kjøper snakket med selger.

Dessuten, så høres det usansynlig ut at pakken skulle blitt stoppet i Tromsø med begrunnelse 'for lite frakt'. Dette hvis den ble sendt med posten.

Lenke til kommentar

Siden jeg snakket med Dell på forhånd så regnet jeg med at dette ikke kom til å by på noen problemer.

Det at en butikk må ta noen ekstra kostnader for å oppretholde god service er ikke uvanlig.

Og jeg vet jo at Svalbard er en del av Norge, samtidig som det ikke er. En betaler jo norsk skatt, og det er Norge som har fullmakt over Svalbard. Og før så var jo det samme priser for å sende post fra/til Svalbard. Men pga lav kapasitet så innførte Posten et eget svalbardtilleg gpå pakker over 2kg. (160kr ekstra)

Uansett så er det vel ikke tvil om at dette er elendig kundeservice fra dell sin side.

Lenke til kommentar

Ny vending..

Dell ringte idag og sa at hvis vi ville, så kunne vi få maskinen fraktfritt opp. Og de skulle fikse retur av MVA så fort som mulig..

Tydligvis så Dell at det beste for de og oss var at kjøpet kunne sluttføres. Da jeg tror at de hadde tapt minst like mye på å ta maskinen i retur som det å dekke frakten til Svalbard..

Lenke til kommentar

Posten Norge har dekningsplikt på sine tjenester og kan ikke kreve høyere priser for frakt til f.eks Svalbard.

Men her er det ikke snakk om Posten når Dell skal selge. Det at Dell nå påtar seg fri frakt er god service, men ikke noe jeg automatisk ville forvente, selv ved såkalt "fri frakt" tilbud. Svalbard ville jeg forventet å finne i listen over unntak, med Jan Mayen (ikke det at privat-personer bor der), og andre norske territorier ellers i verden.

Dette kaller jeg god service, og muligens litt mer service enn jeg ville forventet. Sikkert lettere for Dell å feie dette under teppet enn å havne i en konflikt med en sint kunde.

Tviler sterkt på at en mindre bedrift med tilsvarende tilbud ville gitt seg like lett, og det med sin fulle rett, i mine øyne.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Ellers har vi jo en øy i nærheten av Afrika også, den heter Bouvetøya. Jeg ville heller bodd der enn på sydpolen, forutsatt at det ikke er radioaktivt der eller noe sånt etter prøvesprengningen av en atombombe som ble foretatt i nærheten av den i 1979. :p

Lenke til kommentar
Ellers har vi jo en øy i nærheten av Afrika også, den heter Bouvetøya. Jeg ville heller bodd der enn på sydpolen, forutsatt at det ikke er radioaktivt der eller noe sånt etter prøvesprengningen av en atombombe som ble foretatt i nærheten av den i 1979. :p

6060865[/snapback]

Off--off-off-topic:

Leste linken din. Der stod at at ingen tok ansvar for denne atomtesting. Høres ut som en sak for Muller & Scully :cool:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Tok bare for moro skyld en liten tur innom Dells "Salgs og leveringsbestemmelser" Orket ikke lese alt "legal mumbo jumbo", men tok et søk på Svalbard og Fastland på den siden.

Ingenting kom opp. Derav tolker jeg det dithen at Norge defineres med Svalbard+++ Mulig det kommer en endring i nær fremtid på de betingelsen....

Noe sier meg at Dell kommer til å bli hoff leverandør på maskiner tilSvalbard hvis de ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Tok bare for moro skyld en liten tur innom Dells "Salgs og leveringsbestemmelser" Orket ikke lese alt "legal mumbo jumbo", men tok et søk på Svalbard og Fastland på den siden.

Ingenting kom opp. Derav tolker jeg det dithen at Norge defineres med Svalbard+++ Mulig det kommer en endring i nær fremtid på de betingelsen....

Noe sier meg at Dell kommer til å bli hoff leverandør på maskiner tilSvalbard hvis  de ikke gjør det.

6061000[/snapback]

Skjønner ikke helt problemet. Folk flyr nå mellom Tromsø og Svalbard daglig, det er vel alltids noen du kjenner som kan ta med en pc fra Tromsø...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...