Gå til innhold

AMD X2 4400+ vs. Intel Pentium D940 3.2GHz (DualC)

Anbefalte innlegg

Uhm ja, er det noen måte å si hvilken av disse er "best" ?

Kunne tenkt meg et forenkla og ukomplisert svar der det ikke legges vekt på å opplyse meg om alkens superinfo men om de skiller seg klart fra hverandre i ytelse ved normalt bruk.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville valgt alternativet fra AMD her. AMDs CPU'er er jo kjent for å ha et lite overtak når det kommer til spill, og X2 har knust Pentium D i mange tester. Dessuten skal AMD CPU'en ha et lavere effektforbruk enn sin rival, selv om Intel har kommet seg noe her.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Når prisen på 9x0-serien er så bra som den er bør den absolutt taes med som et alternativ. Er enig at NetBurst er en varmeovn, det er forsåvidt Intel også, men med en bra luftkjøler med god luftstrøm i kabinettet eller vannkjøling er jo disse helt greie. Dog de gir ikke veldig mye rom for overklokking, uten ekstremkjøling.

9x0 er et kupp i ytelse/pris akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jepp, Intel har bortimot halvert prisen på den serien nå, og det har vel sin grunn :p Det mest sannsynlige er vel at de vil rulle ut dobbeltkjernearkitektur før de lanserer conroe :)

Endret av enl
Lenke til kommentar

Nettopp. De vil kvitte seg med NetBurst, siden i det de langserer Conroe vil ingen være interesert i NetBurst i det hele tatt. For to-tre mnd siden, når jeg oppdaterte min marskinvare var ikke Intel et reelt alternativ, men i dag ville jeg nok valgt D930 eller 940.

Lenke til kommentar

Kunne kanskje gitt den en sjanse i serveren min, men etter min 3GHz Pentium 4 E "Preshot" sa det stopp. Greit, du kan bruke en tusing på effektiv og god kjøling, men jeg bruke boxed-kjøleren, og den fikk PC'en til lyde som et jetfly.

Derfor byttet jeg til AMD og skaffet en A64 3700+. Selv under full load, med boxed-kjøleren, var den ikke i nærheten av tempen eller desibelen intelvarmeovnen min hadde. Ubeskrivelig deilig :D

Men jeg kjøpte Intel igjen for et par uker siden, men da var det en Dell i6400 med en 2GHz Core Duo CPU. Yter som bare det; det virker som Intel er på rett spor igjen. Og bra er det :)

Endret av enl
Lenke til kommentar
Pga. Intels høye effekttap, ville jeg ikke vurdert Intel en gang før Conroe kommer på banen, som er basert på Core Duo.

6055946[/snapback]

Basert på Core Duo?

Core Duo er da vel vitterlig basert på Pentium M?

Conroe/Merom/Woodcrest er en helt ny kjerne, ny arkitektur, som kanskje på det meste har lånt ting fra tidligere arkitekturer.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Mener å ha lest flere steder at conroe er basert på Core Duo-kjernen. Riktig at Core Duo er basert på pentium m, men pentium m har ikke doble kjerner. Likevel snodig hvis intel plutselig bytter politikk på dette området; Pentium M kan jo spores rett tilbake til den første P6-CPU'en, Pentium Pro. Bryr meg egentlig ikke, så lenge netburst forsvinner for godt :)

Lenke til kommentar
Mener å ha lest flere steder at conroe er basert på Core Duo-kjernen. Riktig at Core Duo er basert på pentium m, men pentium m har ikke doble kjerner. Likevel snodig hvis intel plutselig bytter politikk på dette området; Pentium M kan jo spores rett tilbake til den første P6-CPU'en, Pentium Pro. Bryr meg egentlig ikke, så lenge netburst forsvinner for godt :)

6056947[/snapback]

Dersom du sier at Conroe er 'basert' på Pentium M, så er den også 'basert' på Netburst. Intel tok med seg de positive egenskapene til både Pentium M og Netburst da de laget Core-Architecture (Conroe/Merom/Woodcrest).

Så Netburst lever fortsatt litt videre :)

Lenke til kommentar

Tror nok Pentium M har mye mer Pentium III i seg en netburst. Når det gjelder de positive egenskapene til netburst, er det mulig de dro med seg deler av instruksjonssettet over. Får da håpe at de ikke dro med seg noe av det vanvittige effektlekkende designet over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...