Gå til innhold

Seagate og SMART

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte 3 seagate 250gb disker for en tid tilbake. En av de har alltid skapt endel problemer for meg, men dette la jeg ikke merke til før etter jeg hadde nesten fylt disken. Når jeg prøver å lese av enkelte filer på disken dropper bare disken ut av windows.

Først trodde jeg dette var raid kortet jeg brukte, og byttet dette. Jeg prøvde å bytte port til der en av de andre seagatene fungerte. Når det ikke hjalp satt jeg denne direkte på hovedkortet (intel chipset 875P). Etter å ha sjekka smart statistikkene, viser denne et enormt antall raw read error rate, seek error rate og hardware ecc recovered.

Jeg tenkte da at det kunne være noe med NCQ, selv om 875 ikke støtter dette.

Jeg plasserte så disken i en Nforce4 maskin og testet med og uten NCQ. Samme feil. Tok så en format av disken, siden dataene ikke var mulig å få ut, og har kjørt endel kopieringstester. Smart statistikkene øker fremdeles.

Hvis jeg skulle føle for å sende denne inn, er jeg redd for at butikken kun vil kjøre noen få tester, se at de ser filsystemet og klarer å kopiere inn og ut data derfra. Resultatet vil være at jeg sitter igjen med en halvfungerende disk og et testgebyr. Bør jeg satse på å sende inn disken, eller har noen et magisk triks som får disken til å fungere som normalt?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

rozon: S.M.A.R.T vil ALLTID vise at disken vil dø innen 6 dager når du først starter opp programmet for å lese av S.M.A.R.T, det disse programmene trenger er data over lengre tid for å kunne estimere når en disk vil feile. Bare vent, så vil du se at antall dager vil gå oppover.

ayufan: Jeg ville kjørt Seagate verktøyet, lagret loggen, og så printet den ut, å lagt den ved en eventuell retur/rma.

Lenke til kommentar
rozon: S.M.A.R.T vil ALLTID vise at disken vil dø innen 6 dager når du først starter opp programmet for å lese av S.M.A.R.T, det disse programmene trenger er data over lengre tid for å kunne estimere når en disk vil feile. Bare vent, så vil du se at antall dager vil gå oppover.

6245579[/snapback]

Stemmer, men når man på 4 timer bare går nedover så kan det vel ikke stemme? Disken gir også en read rate på 3 MB/s... Noe som er litt lite selv for en IDE disk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...