Gå til innhold

Hjelp til kjøp av sokkel 939

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå kjøpe meg et sokkel 939-system (AMD for første gang)

med støtte for AGP-skjermkort.

Har sett at ASROCK har et DUAL (Både AGP og PCIex) som også vil støtte fremtidig AM2 sokkel. Er dette noe særlig?

Skal bruke maskinen primært til 3d-modellering og animasjon.

Noen tips for hvilken prosessor jeg bør velge, og noen andre hovedkort?

Har tenkt til å få brukt mitt ekisterende skjermkort (Gainward 6600GT AGP) og eksisterende RAM (Corsair TwinX PC3500LLPRO 2x1024).

Vil ikke legge mer enn max 5000 i dette, ettersom jeg om et år vil oppgradere til nyere grafikkort og RAM (og da trolig annen sokkel)

Vet ikke helt om dual-core vil være nødvendig, ettersom jeg trolig vil rendre animasjoner på mine to andre PC'er (P4 3,04ghz)

Kom med tips om dere har noen, spesielt om noen har erfaring med bruk av 3DsMAX eller Blender.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det hovedkortet fra ASRock er helt ok til prisen, bortsett fra om du skal overklokke. Støtten for AM2 trenger ei oppgradéring, og jeg vet ikke om dette er noe bra.

Om du vil ha dobbelkjerne, så er Athlon64 X2 4200+ et veldig bra valg. Av enkeltkjerne er Athlon64 4000+ et godt valg, om du ikke skal overklokke.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Så vil jeg merke noen særlig forskjell mellom

Athlon64x2 4200+

og

Athlon64x2 4800+

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan lese ut ytelsesforskjellen i forhold til Pentium.

Ettersom jeg nå kjører P4 2,53 klokket opp til 3,04Ghz, kan jeg i det hele tatt lese noe i at Athlon64x2 4800+ kjører på 2,4 Ghz..?

Eller går ikke dette an å sammenligne i det hele tatt?

Vil dobbeltkjerne hjelpe meg i å kjøre to programmer simultant, eller gjør den doble kjernen noe helt annet?

Fordeler den en og samme prosess på de to kjernene?

Vil merke forskjell i f.eks 3dsMAX med dobbeltkjerne til forskjell fra single-core?

Eller i videoredigering?

Takker for svar forresten :D

FANT SVARET FORRESTEN, TIL ANDRE SOM MÅTE LURE PÅ DETTE:

http://www.3dbuzz.com/vbforum/showthread.php?t=130011

Endret av HermanHeydt
Lenke til kommentar

I 3DS Max er det nok kun under rendering du virkelig får utnyttet flere kjerner. Men med litt andre ting gående i bakgrunnen kan det nok merkes med bedre flyt i programmet ellers også.

3DS Max støtter i hvertfall flere kjerner (jo fler jo bedre :D ), og de fleste litt seriøse videoredigerings programmer har vel også støtte for flere kjerner.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
I 3DS Max er det nok kun under rendering du virkelig får utnyttet flere kjerner. Men med litt andre ting gående i bakgrunnen kan det nok merkes med bedre flyt i programmet ellers også.

3DS Max støtter i hvertfall flere kjerner (jo fler jo bedre  :D ), og de fleste litt seriøse videoredigerings programmer har vel også støtte for flere kjerner.

6043698[/snapback]

Ja flere avansérte og krevende rendering-/redigérings-programmer skal gjøre det.
Lenke til kommentar

Med 3DS Max er det jo også forholdsvis enkelt å sette alle maskinene dine til å delta i renderingen (Backburner). Slik at du kan utnytte cpuen i din nye maskin, og dine to gamle maskiner. Med en dualcore får du da tilsammen fire kjerner til å gjøre jobben :D

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Men nå som Intel prisene har gått så kraftig ned, vil det heller lønne seg å gå over til sokkel 775, eller er AMD vannvittig mye bedre med sin integrerte minnestyring?

(Merker jeg fortsatt er litt usikker på AMD :D, har alltid kjørt Pentium helt siden de gamle 386-dager )

Da tenker jeg heller på å bruke hovedkort:

ASUS P5P800-SE....

Jeg kan vel bruke:

Pentium D 950 på dette hovedkortet? Synes bare det er rart at på komplett, så kommer ikke denne prosessoren opp under tilbehør, og når jeg klikker meg inn på prosessorens side, så er det bare hovedkort med Intel i945p og i975X chipset som vises blant tilbehør.

Jeg vil jo helst slippe å måtte kjøpe noe DDR2 RAM, ettersom jeg heller vil bruke mine DDR-brikker.

(Har to stykk ASUS P4P800-E Deluxe nå, og de er jo så lette å overklokke med)

Endret av HermanHeydt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...