Gå til innhold

Trenger en stor og fin vantank

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg har tenkt å sette en ekstern vanntank (utenfor PCen altså) som vannet via før det går inn i PCen. Denne bør være relativt stor, i gjenomsiktig plexi og ikke direkte stygg. Noen forslag?

... og helst ikke noe ekstremt dyrt heller.

(å lage selv er ikke et alternativ)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du kontakte en glassmester, og høre der. Jeg har aldri sett noe som kan passe beskrivelsen din, annet enn Zalman Reserator, men det er et stort blått/svart rør med riller..

Hvorfor skal du ha det så stort og utenfor pc'en?

Lenke til kommentar
For litt ekstra kjøling kunne jo AC tankene (aquatube, aquainject) vært et godt alternativ

Jeg skal vedde på at det gir lik NULL forskjell i temperaturer :tease:

6048722[/snapback]

Nettopp!

En plexitank skal ha en betydelig størrelse / areal, før man i det hele tatt kan nærme seg noen gevinst i form av bedre kjøling.

Skal man forvente bedre kjøling med en stor tank, bør den i alle fall inneholde atskillige liter, og helst være laget i et mer varmeledende materiale, gjerne i kombinasjon med vertikale kjølefinner. (fortrinnsvis kobber / alu).

Lenke til kommentar

Høres ut som noe tilsvarende en Reserator..

Se om du får tak på et massivt rør i kobber eller et annet metal, så kan du feste finner til dette igjen, for å maksimere overflaten mot luft, eventuelt så kan du snurre et annet tynt kobberrør rundt dette igjen, og frese et spor i denne, brette ut, så vil du nyte litt godt av konveksjonseffekten.

Et lite forslag, vil sikkert se helt kurant ut, i alle fall spesielt..

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha ekstra kjøling. Kjølingen har jeg radiator til. De fra Alphacool er de jeg har lett etter, men komplett har sluttet å selge dem, og ingen andre i Norge som jeg har funnet selge dem. Noen andre steder jeg kan få tak i en slik?

Lenke til kommentar

var det jeg trodde ja ;)

har sett gjennom hele tråden nå, men ingen brusflaskemods.

er temmelig ny på vannkjøling, men har liksom forelsket meg i idéen om en brusflaske som vanntank

:p

hadde derfor vært fint å se noen eksempler på hvordan det kan gjøres. tenkte på å borre hull i bunnen, og rett og slett bruke tuten som inngang. å borre hull i siden blir for vanskelig, pga bøyen. men hvordan skal jeg få det tett i bunnen? bruke limpistol og rett og slett lime slangen rett på, dynge på med lim? og flasketuten, er det mulig å bruke noe à la denne teipen til å få det tett, eller skal jeg slipe bort gjengene, evt. gå amok med limpistolen her òg? og er det lurt å ha litt luft i tanken (da kan jo ikke flaska stå oppreist...eller)?

Lenke til kommentar

Det lar seg selvsagt gjøre å bruke en brusflaske ved å lage seg inngang og utgang på forskjellige vis, men jeg vil egentlig ikke anbefale en slik løsning.

Problemene er først og fremst veggtykkelsen i slike flasker, som gjør det vanskelig å få det tett med de midlene du tenker på.

Smeltelim er i alle fall bare å glemme!!

Men om du på liv og død MÅ bruke en brusflaske til tank, kan du gjøre følgende for å få inn- og utgangen tett:

Om du skaffer deg et par stumper med 10mm rør, og i tillegg noen biter med 8mm ID silikonslange, så er du godt igang.

Tre slangen på røret, og mål ytterdiameteren på den monterte slangen, som eksempelvis kan være 13mm.

Da borer / filer du hull i flasken, som er 11,5 til 12mm store.

Dytt deretter slangen på plass i hullet. Fukt rørstumpen med litt mildt såpevann, og press røret så langt inn i slangen at også røret stikker på innsiden av flasken.

Om du gjør dette riktig, vil den myke silikongummien presses mot kantene av hullet i flasken, og dermed skal det være potte tett!

Her ser du et bilde og en montering etter samme prinsippet, selv om slangen på bildet i dette tilfellet er tredd på røret:

CopyofPresspasning.jpg

Lenke til kommentar

Det skal fungere det. Du kan bruke silikon til å feste nipplene med, det blir tett, og det vil holde seg bra. Det skal ikke være noe problem å borre i siden, bare pass på å stikk et hull der først, så vil det gå helt greit!

Du kan jo la toppen på flasken stikke akkurat ut av kabinettet, da blir påfyll en lek :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...