Gå til innhold

Lydkort vs intigrert - Mye å hente i lydkvalitet?


Anbefalte innlegg

Jeg har en NAD 762 forsterker og et par Cerwin-Vega V-12F gulvhøytalere koblet opp mot pcen. Hittil har jeg kun brukt det intigrerte lydkortet for å koble anlegget til pcen, men vil jeg få hørbart forbedret lydkvalitet med et nytt lydkort?

 

Pcen blir hovedsaklig brukt til å høre på musikk, se film og serier og noe spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil i prinsippet si ja, dersom du kjøper et brukbart lydkort.

Integrerte lydkort har ofte dårlige filtere + lider ofte av eksta støy fra andre komponenter/busser på hk. De fleste lydkort til 500kr+(mindre enn dette også faktisk) vil som regel knuse et integrert lydkort. Dersom du skal spille mye er det vel creatives nye serie som gjelder(X-fi Extrememusic for eks) ellers er jo kort basert på vias envy24ht ofte gromme...

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet forbedret lydkvalitet til musikk jeg er ute etter. Nå skal det sies at musikksamlingen min på pcen består av mp3-filer - jeg spiller sjeldent av cd-samlingen min på pcen. Riktignok er det god kvalitet på mp3-filene (192kbps+), men det er fortsatt mp3. Vil det fortsatt være en del å hente i lydkvalitet?

Lenke til kommentar

Det kan vel til en viss grad stemme, men blir først merkbart når man spiller med for eks EAX påslått. Dette varierer også i forhold til hvilket hk man har, er langt ifra alle integrerte løsninger som er like crap, et godt eksempel er nvidia soundstorm(som jeg forsåvidt synes var endel dårligere enn creative-kortet jeg kjører nå når det gjaldt lydgjengivelse) som er et godt eksempel på en meget god integrert løsning.

Endret av morgawr
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg hadde en HTPC med integrert lydkort (nvidia, ikke soundstorm) koblet mot en Yamahaforsterker og noen Mirage-høytalere med aktiv bassforsterker. Ofte opplevde jeg smell og knitring fra høytalerene med dette oppsettet. Etter å ha montert et gammel Soundblaster Audigy lydkort i denne maskinen forsvant alle ulyder fra høytalerene i tillegg til at jeg fikk merkbart bedre lydkvalitet med mye bedre dybde.

Lenke til kommentar

Dersom det integrerte lydkortet har mulighet til å overføre lyden til forsterkeren din digitalt, vil jeg tippe det ikke vil være noen hørbar forskjell ved vanlig lytting til musikk sammenlignet med et nyere lydkort, forutsatt at du ikke får noen rare fenomener som knitring i lyden eller lignende da.

 

Overføres lyden analogt vil jeg derimot tippe det vil være en viss forskjell, et Creative-lydkort jeg hadde for noen år siden hadde f.eks. latterlig dårlig bassgjengivelse (analog tilkobling).

Lenke til kommentar
Overføres lyden analogt vil jeg derimot tippe det vil være en viss forskjell, et Creative-lydkort jeg hadde for noen år siden hadde f.eks. latterlig dårlig bassgjengivelse (analog tilkobling).

6046722[/snapback]

 

I spesifikasjonene til hovdkortet jeg skal kjøpe (Abit AN8 32X) sto dette om det intigrerte lydkortet:

 

Audio

- On board 7.1 CH Audio CODEC (ALC850)

- Supports auto jack sensing and optical S/PDIF In/Out

 

Hva vil det si? Overføres lyden digitalt eller analogt?

Lenke til kommentar
Overføres lyden analogt vil jeg derimot tippe det vil være en viss forskjell, et Creative-lydkort jeg hadde for noen år siden hadde f.eks. latterlig dårlig bassgjengivelse (analog tilkobling).

6046722[/snapback]

Audio

- On board 7.1 CH Audio CODEC (ALC850)

- Supports auto jack sensing and optical S/PDIF In/Out

 

Hva vil det si? Overføres lyden digitalt eller analogt?

6047111[/snapback]

Du kan bruke både analog og digital overføring, spørsmålet er hvilken løsning du har valgt.

Hvis du bruker en kabel (kabler) som likner på denne, bruker du analog.

Hvis du bruker en kabel som likner på denne, bruker du digital (optisk).

 

Min historie om integrert vs. PCI:

Jeg brukte analog overføring fra det integrerte på et Abit NF7-M (broren til NF7) til en ganske gammel forsterker og et par ganske gode høyttalere (se profil for mer detaljer). Jeg var plaget med en god del plagsom støy når jeg skrudde opp volumet på forsterkeren. Dette tydet på at det var mye støy på det integrerte lydkortet.

Jeg trengte da et ganske billig lydkort for å bli kvitt støyproblemet og kjøpte dermed TerraTec Aureon 5.1. Da jeg hadde installert det var plutselig all støy helt borte, men det var ikke alt. Lyden var også merkbart bedre! Dynamikken og fylden var temmelig mye bedre og lyden var også bittelitt klarere.

Til å være et billig lydkort med middels spesifikasjoner, har det en temmelig god DAC (Digital to Analog Converter) og den analoge lyden fikk dermed et løft.

 

Konkl: På analog overføring forsvant støyen og lyden ble bedre.

 

For ditt tilfelle: Hvis du bruker digital overføring er det ikke noe særlig å hente.

Hvis du bruker analog og hører en del støy ol. kan det lønne seg.

Du har en relativt god integrert lydkrets.

 

Edit: Nå er linkene riktige.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg får se an hvordan lyden blir med det intigrerte lydkortet. Så vidt jeg kan skjønne av det som er skrevet over er det ikke så stor forskjell i lydkvalitet når jeg kan overføre lyden optisk, såfremt jeg ikke blir plaget av støy?

 

De kablene du linker til er da helt like?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...