Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tvangskjøre AC-pumpe skadelig?


Anbefalte innlegg

Er det noen med litt kjennskap til aircond som vet om pumpen normalt går hele tiden når AC er på?

 

Er snakk om en eldre (95) Crhysler, med helt vanlig enkelt AC anlegg. Den elektriske clutchen er defekt (slår ikke inn) så jeg har nå låst den fast bare for å teste om anlegget forøvrig virker.

 

Lurer bare på om det kan bli for høyt trykk hvis jeg bare lar den gå fast frem til jeg får byttet clutch/pumpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja agvg, jeg har selv akkurat tømt og fylt på ny gass, så den biten vet jeg er i orden. Har sjekket at jeg får også strøm til AC clutchen, og jeg har ohm'et selve clutchspolen så det er ikke brudd i den (om det er riktig motstand aner jeg ikke, så det kan både være feil på spolen, eller mekanikken) Men det blir i alle fall forsøkt levert strøm til den når AC slås på.

 

Såvidt jeg kan se sitter det kun en sensor på dette systemet, men sensoren har 3 ledninger, så derfor jeg lurte på om det kanskje var en trykksensor og ikke bare en tempsensor... :hmm:

Vet at denne clutchen koples av og på på litt mer moderne annlegg, men det er jo også av bensinøkonomiske grunner. Men da mener i alle fall du agvg, at det er fare for overtrykk om den går kontirnuerlig?

 

Takk for svar, det kjøler forresten helt utmerket når jeg nå har testet den.

Lenke til kommentar

Den skal nok kobles inn og ut på din også, det har ikke sjedd så mye på dette området på endel år.

Det er en trykksensor på anlegget som skal forhindre kjøring med for lite gass, er jordingen i orden på kompressoren slik at clutchen greier og låse seg?

Lenke til kommentar

Ok, det du sier med trykksensor som hindrer kjøring med for lite gass var forsjåvidt litt nyttig informasjon med tanke på en annen bil jeg har holdt på med (da har den sansyneligvis ikke blitt skadet av å bli brukt uten gass på anlegget :) )

 

Men til den jeg snakker om nå; ja jeg mener det skal være skal være jord nok, men dette er av de tingene jeg må ta nærmere i øyesyn når feilen skal rettes. Jeg ser de to ledningene som kommer fra spolen akkurat der de kommer ut, den ene går da til jord på selve kompressoren, og den er ikke lett å komme til, men har pirket borti den uten at den virket løs. Så er det en pluss tilkobling (plugg) der jeg har både Ohm'et mellom den og jord på karosseriet, og forsøkt å sette strøm rett på. Så også en liten gnist når jeg forsøkte å koble til og fra pluss, så tror spolen og jording er ok, men at mekanikken ikke fungerer på et eller annet vis.

 

Men den sensoren som skal hindre kjøring med for lite gass, er det kun det den gjør, eller er det slik at det skal lades til et bestemt trykk (følt av samme sensor), og så skal den stoppe til den er under grenseverider igjen, vet du det?

Lenke til kommentar

Det er ingen fare med å tvangskjøre pumpa.Du sier at du selv har tømt og fyllt anlegget?Da går jeg ut i fra du kan sjekke trykkene også.Mener det er ca 7 på høytykk og 2 på lavtrykk på den.Det du bør gjøre er å lage en varsellampe fra trykkbryteren slik at du får varsel hvis den mister trykket.Koble strøm direkte på pumpa når motoren er slått av,så trykker du inn skiven på reimhjulet på pumpa.Klarer magneten å holde den inne når du slipper er det bare å skru ut skiva å pusse anleggene og justere inn klaringen.

Lenke til kommentar

Kompressoren er jordet mer enn nok ja, og jeg så som nevnt en liten gnist når jeg matet den med strøm. Har også prøvd å dunke litt på clutchen, og strøm av/på men den flytter seg ikke, og lager ikke noe lyd heller.

Skal prøve tipset ditt Morten B, med å klemme den inn med spenning på. Tror nok det som du er inne på er enten klaringen som er for stor, eller at den rett og slett har satt seg fast. Tror bilen har stått ute uten å bli rørt i hele vinter, og aner ikke om AC virket da det ble parkert.

 

Eneste grunnen til at jeg vil tvangskjøre den, er fordi det er behagelig å ha når jeg står å stamper i kø, så om det ikke skader har jeg den heller innkoplet hele tiden, enn ingen AC :) Har ikke tid til å ta inn denne bilen igjen før mandag.

 

Trykk og gassmengde skal være fylt etter alle kunstens regler Morten, var første gang jeg brukt apparatet selv, men fikk hjelp av erfarne folk. Takk i alle fall for gode tips og info, trenger å "freshe" meg opp litt på dette emnet ;)

Lenke til kommentar

Når jeg forklarer hvordan AC er bygd opp sammenligner jeg med en sprayboks under trykk.Tar du startgass eller lignende å sprayer på handen så blir det veldig kaldt.Rister du på flasken merker du at det er veske oppi,men sprayer du i luften er det gass.Treffer spraygassen en ting blir det flytende veske igjen.Det samme skjer i AC anlegget.Veske under trykk som er laget av kompressoren,blir presset igjennom en dyse som sitter foran en radiator inne i varmeapparatet.Da blir det sprayet inn gass som blir kald som vi husker fra sprayboksen.Da blir radiatoren kald og luften inn i bilen blir nedkjølt.Når gassen traff radiatoren ble det veske igjen som går videre ut til kompressoren som igjen lager høyt trykk på samme måte som om vi fyller opp sprayboksen med veske og trykk.Så er vi klar igjen til å spraye inn i radiatoren i varmeapparatet.

Dette er selvfølgelig meget enkelt fortalt.

Lenke til kommentar

Ja jeg kjenner forsjåvidt til hvordan ac fungerer sånn i grove trekk, men det var i grunn en fin metafor for å skjønne prinsippet det der Morten.

Det jeg ikke har særlig greie på enda er detaljene, og reguleringsteknikken. Driver å leser litt mer om det nå, bla står det mye på Aircondition.com og ser også på Mastercool.com for å lære å bruke fylleapparatet vårt skikkelig.

 

Men hvorfor er det så skadelig å kjøre anlegget med for lite trykk, er det pumpen som blir for varm av det, eller hva skjer?

 

Er det noen som har sett noen sprengtegning av selve pumpen? (link) lurer bare av nyskjerrighet på hvordan den ser ut inni...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...