Gå til innhold

NTNU (fagvalg) - Analog CMOS 1

Anbefalte innlegg

hei, snart ferdig i 3. klasse elektro nå og må velge fag til de to neste semestrene.

Jeg går KS7 (digital design) og liker det, men jeg har litt lyst å ha noe analogt også, så jeg lurer på hvordan Analog CMOS 1 (og 2) er?

Er det noe problem å ta disse fagene selv om jeg ikke har hatt "TFE4200 Analoge integrerte kretser"?

Noen andre fag å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei, snart ferdig i 3. klasse elektro nå og må velge fag til de to neste semestrene.

Jeg går KS7 (digital design) og liker det, men jeg har litt lyst å ha noe analogt også, så jeg lurer på hvordan Analog CMOS 1 (og 2) er?

Er det noe problem å ta disse fagene selv om jeg ikke har hatt "TFE4200 Analoge integrerte kretser"?

6042013[/snapback]

Om du ikke har så veldig stor interesse for analogdesign ville jeg heller tatt noen fag fra kyb som f.eks. Industrilell datasystemkonstruksjon (Byggern) og/eller sanntidsprogrammering. Vil tro at du som digitaldesigner vil ha mer nytte av disse fagene. De fleste utlyste jobber om dagen i denne bransjen er jo embedded software og fpga-relatert, og dokumentert programmeringserfaring får du desverre lite av i elektrofagene.

Jeg holder forøvrig på med inspurten på 17 års skolegang :) Jeg har gått analog/blandet med vekt på datakonvertere og laveffekt/lavspenning cmos. Har forøvrig fått meg jobb som embedded software utvikler da jeg begynner å bli seriøst lei av å simulere datakonvertere :cry:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6042013[/snapback]

Vil nok anbefale deg å ha analog integrerte kretser som grunnlag før du tar Cmos1.

Det gir deg en solid plattform å bygge videre på.

MEN:

Det vil kreve en del arbeid siden du mangler en del av teorien som Cmos1 bygger på.

I år så var Trond Ytterdal faglærer i Cmos1, men da han stikker av gårde til Canada på sabbatsår så vil det bli ny foreleser, synd da Trond er utrolig flink.

Rent generelt er Cmos1 et enklere fag enn Analog integrerte kretser.

Sanntidsprogrammering er jo et alternativ dersom du overlever Sverre Hendsett, Byggeren er seriøst mye jobb.

Til neste år har du jo Realisering og Test som obligatorisk fag, det har en rimelig stor semesteroppgave så du må nesten prioritere hva du har tid til...

Olds69

Lenke til kommentar

byggeren blir det nok ikke...

har sett en del i studiehåndboka, og det virker som de fleste fag har et eller annet prosjekt/semesteroppgave, så det ser ut til å bli mye arbeid uansett hva jeg tar...

takker for forslag og innspill, må vell bare føre opp noen fag nå, så får jeg heller prøve å endre senere om jeg ombestemmer meg...

Lenke til kommentar
byggeren blir det nok ikke...

har sett en del i studiehåndboka, og det virker som de fleste fag har et eller annet prosjekt/semesteroppgave, så det ser ut til å bli mye arbeid uansett hva jeg tar...

takker for forslag og innspill, må vell bare føre opp noen fag nå, så får jeg heller prøve å endre senere om jeg ombestemmer meg...

6102453[/snapback]

Det funker utmerket å shoppe rundt for fag på høsten.

Det enkleste er å stikke på alle introforelesningene til høsten og høre hva forelesere sier. Cmos1 har vel den vnlige OTA oppgaven med utlegg, ganske grei oppgave. overkommelig med jobb.

Olds69

Lenke til kommentar

Jeg hadde CMOS1, Realisering og Test og Byggern pluss at jeg jobbet en dag i uken på Atmel. Var temmelig hektisk, men var definitivt verdt slitet. Byggern er ikke så ille om en har litt erfaring med AVR fra før, men det er veldig lærerikt. Er ikke alle hobbyprosjekt der en har 3 mikrokontrollere som skal snakke sammen og en bruker RS232, SPI, I2C og CAN i samme system.

Jeg anbefaler også å velge fag etter interesse i steden for arbeidsmengde. Jeg valgte bevisst fag med prosjektoppgaver siden disse tvang meg til å jobbe med faget i semesteret og at de ofte har innvirkning på sluttkarakteren i faget, noe som for min del ofte gir positive resultat.

At trond ytterdal reiser til utlandet er også noe å tenke på i forhold til analog cmos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...