torstein_a Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Har satt opp et nettverk slik på bildet. Det jeg lurer på er om det går ann å bruke trådløst tilkobilng (nettverksbro mellom ethernet kort) til å gå gjennom switch som deler internetten til flere datamaskiner? Lenke til kommentar
Antiklimax Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Som tegnet og forklart er svaret nei. Hva er det du vil oppnå er ikke angitt, flere maskiner på nett via trådløst? eller kabel? Trådløse kort kan bare sende eller motta ikke begge deler samtidig, derfor må man ha et accesspunkt for flere tiknytninger osv Vet ikke om dette hjelper Lykke til Lenke til kommentar
Antiklimax Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hmm jeg var litt rask... Hvis du kobler til internet med trådløst kort og har et vanlig ethernet kort i data1 så kan du dele ut internet fra data1, med XP kan du bruke den som router og la andre maskiner koble til internet gjennom den Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Du var nok litt for rask igjen:) På bildet ser man at han har 2 wifi kort i data 1. Det er klart at dette skal gå ann! Hvordan man gjør det i Windows vet jeg ikke, men i OpenBSD er det bare å smelle inn de respektive NIC'ene i "/etc/bridgename.bridgeX" og vips er broen på plass:) Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg vet ikke hvordan du skal bridge dette nettet, men du kan rute løsningen ved å gi wifi kortene ip adresser i hvert sitt nettverk (De har de sikkert fra før av?). Det wifikortet som har forbindelse med de andre maskinene som trenger Internet aksess blir da default gateway for disse. På Pc'n med de 2 wifi kortene må du huske på og sette opp default gateway kun på det beinet som har forbindelse til Internett. Hvis ikke får du rutingproblemer. Begge wifi kort bør da selvfølgelig ha faste ip adresser og maskinen må selvfølgelig stå på hele tiden for at de andre skal få Internett tilgang. Var dette forståelig og gjennomførbart? Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Hvis jeg ikke får gjort som ønsker, har dere da noen gode forslag til hvordan jeg skal få styrt 2(1) pcer via kabel (evnt switch) fra PC I ?? Serveroppsett? Lenke til kommentar
torstein_a Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg vet ikke hvordan du skal bridge dette nettet, men du kan rute løsningen ved å gi wifi kortene ip adresser i hvert sitt nettverk (De har de sikkert fra før av?). Det wifikortet som har forbindelse med de andre maskinene som trenger Internet aksess blir da default gateway for disse. På Pc'n med de 2 wifi kortene må du huske på og sette opp default gateway kun på det beinet som har forbindelse til Internett. Hvis ikke får du rutingproblemer. Begge wifi kort bør da selvfølgelig ha faste ip adresser og maskinen må selvfølgelig stå på hele tiden for at de andre skal få Internett tilgang. Var dette forståelig og gjennomførbart? 6043368[/snapback] Kan du utdype dette litt, var litt vanskelig ja...Men mener du at jeg skal bruke et wifi kort til de andre pcene og et til min og skrive det slik at den ikke motar IP automatisk?? Lenke til kommentar
minto Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Kan jeg på en enkel og grei måte sette opp laptopen med en trådløs forbindelse til min stasjonære PC med kablet adsl (og seff wifi) for å bruke denne maskinens internettoppkobling til å surfe på laptopen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå