Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows vil ikke starte!

Anbefalte innlegg

Vel, i går ble jeg nødt til å skru av maskinen uten å bruke start->avslutt, faktisk skrudde jeg den av med knappen mens den holdt på å skru seg av på vanlig måte. Det er nesten første gang jeg har måttet gjøre dette, så skulle ikke tro det skulle få noe innvirkning. Men når jeg startet maskinen igjen fikk jeg opp en skjerm der det står at Windows desverre ikke kunne starte riktig, og jeg fikk velge mellom sikkerhetsmodus, vanlig windows eller siste fungerende. Uansett hvilken av de jeg velger, så restarter maskinen seg mens den holder på med å starte opp etter valget mit, og den ender opp på den samme skjermen igjen. Jeg skjønner ikke hva problemet kan være, jeg har ikke innstalert noe nye program i det siste som kan være grunnen. Neon som vet hva jeg kan gjøre?

Takker for svar, er veldig frustrert her nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor relevant dette er, men jeg har opplevd ett par ganger at hovedkortet har "mistet kontakten" med en av harddiskene mine. Jeg merker det når jeg booter igjen og den finner ikke en av diskene når den booter.

Løsningen er da å slå dne helt av med strømbryteren bakpå PSU'en, la den vente i fem minutter og deretter starte igjen. Har som sagt ingen anelse om hvorfor.

Ellers kan det jo hende at ved en eller annen ubegripelig grunn er en eller flere systemfiler slettet eller skadet og det du da må gjøre er å sette i windows-cd'n og kjøre en reperasjon av systemet.

Har som sagt ikke peil om dette hjelper deg, men det kan jo hende.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det samme skjedde meg.

Det som har skjedd er at noen filer som blir brukt under oppstart ble skadet da du skrudde av manuelt.

Problemet kan løses ved å finne windows' -boot cd'en og reparere eller re-installere windows.

Har du en SATA disk må du installere ekstra drivere til dem.

Les min post.

Edit: Husk å skrive inn kommanden: "chkdsk c: /r" hvis du velger å reparer windows.

Vær tålmodig, dette tar tid.

Endret av 3lw00d
Lenke til kommentar
Og det vet jeg ikke hva er. Er det en måte å finne det ut på?

6046128[/snapback]

Hvis det en vanlig windows installation du har , så bare tast Enter, for at det er ikke noe pasord, men du blir spørt om det. Under en unnatend installation så det skal stå adminpassord= * , som betyr ikke noe passord.

Men hvis du eller andre har skrevet passord der , så you have a problem.

Nå du kan selfølgelig gå forbi den reparesjons fase der , det vi si at du taster enter , som at du skal installere windows på nytt, for da kommer du igjen til siste fase hvor windows sier at det er funnet en C:\windows , og her får du taste E og ikke enter.

Da vil windows installere seg igjen men uten å forandre på noen instillinger eller fjerne filer. Det eneste er at du mister alle oppdateringer fra MS som du kan selfølgelig laste ned igjen. Og da ser ut det heile som at du installere windows på nytt. Men du taster E og ikke Enter som sagt.

Lenke til kommentar

Fikk det til nå. Når den er ferdig får jeg beskjed om at den har oppdaget og fisket en eller flere feil, jeg skriver exit og datamaskinen starter på nytt. Men det virker fortsatt ikke, skjer akkuratt det samme. Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Fikk det til nå. Når den er ferdig får jeg beskjed om at den har oppdaget og fisket en eller flere feil, jeg skriver exit og datamaskinen starter på nytt. Men det virker fortsatt ikke, skjer akkuratt det samme. Noen tips om hva jeg kan gjøre?

6047205[/snapback]

Sånn umiddelbart ville jeg vurdert å koble til en ekstern USB-disk, boote en Knoppix-cd og kopiere over det du vil ta vare på av filer til USB-disken. Deretter sjekker du at filene er kommet med ved å koble USB-disken til en annen maskin.

Så når du har alt du vil ta vare på, kan du reinstallere Windows. Har ikke noe bedre forslag nå dessverre.

Lenke til kommentar
Kom meg til reperasjonskonsollen, og fikk valgt hvilken windows innstalasjon som skulle repareres, men da må jeg jo ha administartorpassord, noe jeg ikke har. Hvordan kan jeg få tak i det?

Du sier.. valgt hvilken windows.... hvor mange har du installert på PC'en din ?

Har du provd å starte PC'en (uten CD) men at du taster F8, allerede ved starten ? før det kommer så langt at du får meldning av windows ? For at du skal ha fleire valg enn de 3 du nevner.

Hvis du kommer der , så du kan deaktivere automatisk restart ved systemfeil , eller du kan prøve , sikkermodus eller annet der.

Jeg registrerer at det er nevnt ovenfør at ved re-installering kan du miste filer dine.

Jeg poengterte dog tidligere, at du kan reinstallere windows ,dvs reparere installasjonen fullstendig og ikke reinstallere som NY installasjon.

En repair installation vil beholde alle dine filer og instillinger.

Ellers du har andre kommandoer som du kan utføre fra recovery bilde du var inne men da du må lese litt der for å forstå hva det gjelder med å skrive hjelp

og ellers med å skrive kommando /?.

Det kan væra enkelt feil , men slik du beskriver hendelsene fra starten , virker litt mistenkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...