Gå til innhold

Hvem er i ordinær kvote?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæ?

50 søkere

40 ordinær, 40 primær

80 søkere?

Mente du 50 plasser ledig?

40% av plassene går til primær. Når disse er fyllt opp flyttes de som ikke kom inn gjennom primær over i ordinær og er med i kampen om de resterende plassene.

Hender poenggrensen i primærkvoten er høyere enn i ordinær, men er vel oftest motsatt.

Lenke til kommentar

Primærvitnemålskvoten er for søkere som...

• ... ikke fyller mer enn 21 år i søknadsåret og har et vitnemål der alle fagene er tatt for første gang (uten forbedringer).

• ... har fullført og bestått utdanningen innenfor den normerte opplæringstiden på 3 år (for noen utdanningsløp 4 år)

Det kan gjøres følgende unntak fra kravet om normert opplæringstid.

• Inntil et år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid.

• Inntil et år med omvalg av grunnkurs eller VK1.

• Inntil to år med sykdomsavbrudd.

I primærvitnemålskvoten teller bare skolepoengene. Søkere med primærvitnemål konkurrerer i primærvitnemålskvoten t.o.m. året til fyller 21 år, men konkurrerer samtidig i ordinært opptak, der de kan få medregnet forbedringer og eventuelt tilleggspoeng.

Primærvitnemålskvoten er på 40 %, med unntak av medisin der kvoten er 50 %.

Kilde; Søkerhåndboka, 2006.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Fyrer opp denne tråden igjen.

Har hørt mangt og mye om ordinær kvote, problemet er bare at forklaringene er forskjellige. Hva er rett her?: De som går i militæret og får ekstrapoeng må uansett inn på ordinær kvote eller er det et unntak for militæret?

Lenke til kommentar

Det er ingen unntak for militæret. Reglene er veldig enkle, og hadde du giddet å lese dem (de er tilgjengelig på samordna opptak sine hjemmesider) hadde du nok forstått de. Hvis ikke spørs det om du kommer til å gjøre det så veldig bra på universitetet, det handler jo tross alt i stor grad om å ta til seg informsjon.

Uansett. ALLE søkere søker i ordinær (sekundær) kvote. Her teller alle ekstrapoengene dine. I TILLEGG til dette, søker de som ikke er eldre enn 22 i opptaksåret i kvote for førstegangsvitnemål. Der teller ingen ekstrapoeng unntatt skolepoengene (og kjønnspoeng for noen studier), det vil si snittet ditt * 10 + realfagspoeng (+ 2 kjønnspoeng for visse studier). Det betyr at du etter militærtjenesten søker i sekundær kvote med 2 ekstrapoeng, og kvote for førstegangsvitnemål uten.

Capiche?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Får jeg lov å spørre om noe annet relatert til søknad?

La oss si at du har plassert et studie som tredjevalg på din søknad, men kommer ikke inn på de to første

En annen person har samme studie på førsteplass, men du har flere poeng enn denne personen

Hvem kommer først inn på studiet? Er det du fordi du har flere poeng, eller personen som har satt det på førstevalg?

Lenke til kommentar

Hvordan du har prioritert studiet har ingenting å si for dine sjanser for å komme inn. Du har like stor sjanse for å komme inn på et studie du har på 9. plass som på 1. plass, sett at du ikke har kommet inn på et studie du har prioritert høyere.

Lenke til kommentar

Du kommer inn.

Edit: noe annet ville gjort det EKSTREMT risikabelt å søke bl.a. studier som medisin og nanoteknologi på NTNU, der de aller fleste søkerne er samlet rundt poenggrensen.

Endret av operg
Lenke til kommentar

D

Uansett. ALLE søkere søker i ordinær (sekundær) kvote. Her teller alle ekstrapoengene dine. I TILLEGG til dette, søker de som ikke er eldre enn 22 i opptaksåret i kvote for førstegangsvitnemål. Der teller ingen ekstrapoeng unntatt skolepoengene (og kjønnspoeng for noen studier), det vil si snittet ditt * 10 + realfagspoeng (+ 2 kjønnspoeng for visse studier). Det betyr at du etter militærtjenesten søker i sekundær kvote med 2 ekstrapoeng, og kvote for førstegangsvitnemål uten.

Capiche?

Du gjør ikke poenget klarere om du prøver å henge meg ut med å skrive det samme to ganger, føler du deg smartere når du gjør det istedet for å svare med en gang? For det andre, så har jeg lest igjennom og det står på nettsidene deres(SO) at militærtjeneste ikke gjør at du går inn under ordinær kvote, men førstegangsvitnemål - med ekstrapoengene, mens med andre ekstrapoeng du eventuelt sanker så går du kun under ordinær kvote. Det som derimot gjorde meg usikker var at andre, inkludert deg, sier noe annet.

Endret av Flaav
Lenke til kommentar

D

Capiche?

Du gjør ikke poenget klarere om du prøver å henge meg ut med å skrive det samme to ganger, føler du deg smartere når du gjør det istedet for å svare med en gang? For det andre, så har jeg lest igjennom og det står på nettsidene deres(SO) at militærtjeneste ikke gjør at du går inn under ordinær kvote, men førstegangsvitnemål - med ekstrapoengene, mens med andre ekstrapoeng du eventuelt sanker så går du kun under ordinær kvote. Det som derimot gjorde meg usikker var at andre, inkludert deg, sier noe annet.

Du skjønte kanskje ikke at det innlegget der var en følge av teknisk rot eller noe sånn? Jeg skriver sjeldent ordrett det samme flere ganger på rad.

Du misforstår informasjonen på samordnaopptak.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...