Gå til innhold

Språk på operativsystem


gungne

Anbefalte innlegg

Er ute etter en bærbar maskin, og som all annen hardware som jeg har, kommer jeg til å kjøpe Dell.

 

Jeg er svært nøye på ikke å forhaste meg, derfor er jeg inne i en prosess nå, der jeg går gjennom alle mulige problemsstillinger.

 

Den bærbare maskinen kjøper jeg inn for 3 - 5 (+) år. I denne tidsperioden, muligens allerede neste år er det mulig jeg kommer til å studer og/eller jobbe i England. Da vil jeg ta med den kun den bærbare maskinen, ikke bordmaskina.

 

 

Hva vil dere anbefale? Jeg vurderer å velge operativsystemet på engelsk (dette er det uansett ingen kostnad på). Er det verdt det, eller vil jeg komme opp i en forrvirrende situasjon med engelsk på bærbar og norsk på stasjonær?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha maskinen så lenge bør du spytte i noen kroner på en Dell 8200 med de heftigste specsene

 

Husk imidlertid dette: Bruker du halve summen på en billigere maskin, kan du heller kjøpe ny etter halve tiden...uten at det koster deg noe mer!

 

Selv ser jeg fordelen i å handle midt på treet, har selv bestilt meg min første NYE bærbar nå og synes det holder med ca 15 laken.. (Holder selvsagt ikke hvis du skal ha en spillemaskin da..)

 

Når det gjelder os foretrekker jeg selv engelsk. dette er ofte mer stabilt og er bedre å oppdatere, samt at engelsk os ofte benyttes i skolesammenheng + at det meste annet som har med data å gjøre også er på engelsk..

 

(Husker en tidlig installasjon av norsk win 2000, fysj og fysj, krasjet hele tiden..)

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-04 01:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 00:57, skrev cyberpet:

Husk imidlertid dette: Bruker du halve summen på en billigere maskin, kan du heller kjøpe ny etter halve tiden...uten at det koster deg noe mer!


 

Dette argumentet er det mange som bruker, men jeg kan ikke helt se fordelen. I stedet for å kjøpe en billig maskin nå, også den maskinen jeg nå sikler på om et par år billig, legger jeg summene sammen og kjøper kongemaskina nå.

 

Det er forøvrig Inspiron 8200 jeg har sett på. Kommer til å slå til på et av tilbudene de har ute nå.

Det eneste store problemet med 8200 er mobiliteten. Jeg kommer til å ha 8200'en i sekken hver dag, og jeg kjører kollektivt. Den er fryktelig tung og tar mye plass!

Det er denne saken som fremdeles har forhindret meg fra å bestille enda i håp om noe bedre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 00:57, skrev cyberpet:

(Husker en tidlig installasjon av norsk win 2000, fysj og fysj, krasjet hele tiden..)


Jeg har brukt norsk win2k siden det kom ut, og er meget fornøyd med stabiliteten, så jeg tror ikke det er noe argument mot norsk versjon. Men engelske utgaver har utvilsomt mange andre fordeler, som folk har nevnt. Personlig synes jeg det er det samme hva man velger. Men skal man studere i England, er jo det et argument for engelsk OS.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det blir noe stort problem, så lenge du vet hvor du finner de enkelte programmene i operativsystemet.

 

Skal du for eksempel inn i kontroll-panel, så går du på start - settings - controlpanel. Er ikke verre enn det.

 

NB!! Jeg har norsk versjon, så de som har engelsk versjon får korrigere meg hvis jeg tok feil :grin:

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

gungne:

 

Prisskalaen for datamaskiner er veldig ulineær. For dobbelt pris får du kanskje 10-20% bedre real-life ytelse! Mens ved å kjøpe en middels maskin nå og bytte om 2-3 år kan du kanskje nærme deg dobbelt ytelse !?!

 

Uansett er det skjelden lurt å velge de ALLER feteste maskinene. Intel/amd bruker status-hastighetene for å melke ut penger av de som ikke vet bedre...

 

bare min mening, da

Knut

Lenke til kommentar

Velg engelsk OS. Tastaturet kommer likevel på norsk, og de få ordene som står på engelsk klarer du helt sikkert å forstå :wink: Dessuten kommer oppdateringen på engelsk mye før de norske. Velger du Compaq kan du ombestemme deg. Der følger begge deler med!!

Lenke til kommentar

Den 2002-10-04 01:31, skrev gungne:

 

Dette argumentet er det mange som bruker, men jeg kan ikke helt se fordelen. I stedet for å kjøpe en billig maskin nå, også den maskinen jeg nå sikler på om et par år billig, legger jeg summene sammen og kjøper kongemaskina nå.

 

-Som nevnt over er det sjelden lurt å satse på det aller nyeste, har noen feks sett prisforskjellen på en P4 1,7 M og en 2,2? 2,2 koster 3 ganger så mye!!! Dette står ihvertfall ikke i stil med ytelsen...

 

Den dagen 1,7 prosessoren din er fullstendig utdatert kommer du ikke til å angre, hadde du hatt en 2,2 hadde det ikke hjulpet stort...

 

Husker jeg kjøpte min P3 500, 600 prosessoren kostet vel omtrent dobbelt så mye...hva hadde det vel betydd idag om jeg hadde valgt den dyreste??

 

Men skal ikke nekte for at det råeste selvfølgelig er råest! Men så koster det deretter også :smile:

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-07 03:16 ]

Lenke til kommentar

jeg brukte win98se norsk før og syntes det var best. så gikk jeg over til win2k eng og det var det beste jeg har vært borti.. oppdateringer (servicepacks osv) kommer ut på engelsk først og det er jo vel og bra. men er man vant til norsk er det jo ingenting som slår det...? eller tar jeg feil nå?

smaken er som baken (ikke ræva, men delt) :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 03:14, skrev cyberpet:


Den dagen 1,7 prosessoren din er fullstendig utdatert kommer du ikke til å angre, hadde du hatt en 2,2 hadde det ikke hjulpet stort...


 

Dette er jeg fullt klar over. Har ikke tenkt å oppdatere MhZ i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...