vebwa Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hei Har kjørt Windows i en årrekke nå, og skal sette opp dualboot med RedHat 8.0. Jeg har de tre ISOene brent på CDer og booter rett fra CD1. Dette er første gang jeg er borti linux. Installasjonsprogrammet starter, men melder etter et par skjermbilder fra om at det ikke finner noen linux-cd i cd-romen (lg 40x CDRW). Må det lastet noen drivere for at dette skal fungere? Om jeg velger harddisk (jeg har ikke installasjonsfiler der, men uansett...) får jeg beskjed om at det ikke finnes noen harddisker. Kan dette skyldes at min winxp-installsjon er NTFS, og dette er eneste partisjon? Jeg har forøvrig en 80gig IBM 120GXP hvor 40gig er upartisjonert og tiltenkt linux. Partisjonsverktøyet (disk management) i XP lar meg bare velge NTFS som filsystem for ny partisjon. Dette fungerer vel dårlig overens med linux...? Det jeg hadde tenkt var å opprette en "linux-partisjon" gjennom installasjonsprogrammet ala det winxp-installasjonsprogrammet lar deg gjøre. Men i første omgang er altså problemet at jeg ikke får installert noe som helst ettersom det tydeligvis er lite kontakt med CD-romen. Håper noen linux-fanatikere der ute kan hjelpe... Vebjørn. Systemet er ellers: asus p4s533 p4NW [email protected] samsung DDR333@400 ibm 80gig 120GXP LG 40x CDRW 8mb buffer Radeon 8500 ++ hjelp. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Først: Linux og ntfs funker ikke så bra sammen. Linux kan lese fra ntfs men ikke skrive til det. Pga. M$ ikke vil frigi driverene som trengs. Jeg er ikke sikker på hvorfor ikke linux finner cdromen din, men prøv å partisjoner med partition magic. Kanskje det går bedre da.. Lykke Til :smile: Lenke til kommentar
ElectuS Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 samme problem har jeg og! det kommer opp beskjed om at jeg må putte inn linux cd'en selv om den står i.. finner ikke cd'en i cd rommen... noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Tror ikke det er feilbrente cder. Det er plater jeg har lånt fra skolen (ntnu), så jeg regner med de er i orden. Noen andre forslag? Lenke til kommentar
applet Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Tenkte jeg bare skulle komme med en faktaopplysning: Det stemmer ikke at linux ikke kan skrive til ntfs, men det er en del risiko involvert, i og med at rutinene for å gjøre dette er programmert fra scratch uten tilgang til kildekode. Et eksempel på dette er blant annet et tool for å skrive over administratorpassord på WinNt og 2000 bokser.. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Akkurat hvilken feilmelding får du? Er det cd-rom'en eller cd'en den ikke finner. Alle EIDE disker og cd-rom'er skal funke uten noe videre så lenge kontrolleren støttes. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Nå kan ikke jeg Linux, men bootloader må vel finne cdrom'en før lasting av kernel helt i begynnelsen av install via bootable cd. Kanskje du kan mounte den selv ? (du får lasta kernel regner jeg med, siden du får mulighet til å søke etter HD) Hva skjer om du skriver: mount -t iso9660 /etc/hdc /cdrom <enter> ls /cdrom <enter> Lenke til kommentar
tokki Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Jeg har ikke brukt linux mye, men her er et lite tips ! Last ned md5summer (programm til windows eller linux) og last ned md5checksum til *.iso filene Programmet sjekker om iso filene er ok. Visst de ikke er det, må du sannsynligvis laste dem ned på nytt ! Visst de er ok, så vet jeg ikke hva som er feil Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-04 15:10, skrev MailMan13:Akkurat hvilken feilmelding får du? Er det cd-rom'en eller cd'en den ikke finner. Får melding om at den ikke finner linux-cden i cd-romen (det virker altså som om den finner cd-romen). Og det booter jo fra cd-romen inn i starten av installasjonen (og kernel?), så det virker jo ikke som om det er det som er problemet. Men skal prøve å mounte den selv når jeg kommer hjem. Andre tips? Lenke til kommentar
KrizzKrozz Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hadde samme problem. Lag en boot diskett og bruk denne. Det funket i alle fall til meg. I hvertfall under hele installasjonen... mvh Kristian Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Du kan teste sånn Media Check som kommer opp når før du begynner å installere. Om den PASSer(?) så er vel kanskje noe galt med cdrommen.. ? En liten trist nyhet. Asus P4S533 + Radeon 8500 funker desverre ikke i linux. Problemet er at den ikke kjenner igjen agp-porten. Dette problemet er kanskje løst i kernel 2.4.20. Den nyeste er 2.4.19. Så det er altså ikke så lenge igjen. 2.4.20 kan fåes i alpha/beta version. Jeg skulle egentlig ha testet dette ut idag, men jeg trenger hjelp fra en kamerat. Han blir med meg hjem på Tirsdag, altså imorgen. Jeg kan godt gi en liten report tilbake om du vil. Om det er noen som har fått til f eks Tux Racer med Asus P4S533 så si ifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå