kenzuke Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei! Jeg viste ikke hvor jeg skulle plassere dette topicet, så jeg la det her Vel, har nettop gått til anskaffelse av Bluecom sin 6000/640 ADSL-linje, og samtidig bestillt IP-telefoni. Det jeg lurte på, er om telefonen kan virke laggy / ustabil når man bruker linja? La oss si at jeg uploader i 80kb/s - som er hele ut-kapasiteten på linja mi, og jeg prater i IP-telefonen samtidig, vil den lagge da? Eller vil evnt. ip-telefonen påvirke ytelsen på linja? På forhånd, takk for svar mvh Henrik Lenke til kommentar
Dommedagsprofet Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei! Jeg viste ikke hvor jeg skulle plassere dette topicet, så jeg la det her Vel, har nettop gått til anskaffelse av Bluecom sin 6000/640 ADSL-linje, og samtidig bestillt IP-telefoni. Det jeg lurte på, er om telefonen kan virke laggy / ustabil når man bruker linja? La oss si at jeg uploader i 80kb/s - som er hele ut-kapasiteten på linja mi, og jeg prater i IP-telefonen samtidig, vil den lagge da? Eller vil evnt. ip-telefonen påvirke ytelsen på linja? På forhånd, takk for svar mvh Henrik 6039575[/snapback] Hei! Jeg er på ingen måter noen ekspert på det greiene her, men har hatt IP-telefon et år ellerno nå, og har ikke hatt noen problemer med telefonen enda jeg har brukt både hele nedlastings- og opplastingskapasiteten på linjen min. (Har riktignok 2300 kbit både opp og ned, så det er ikke så ofte det skjer.) Som regel tror jeg routern din fordeler det ganske greit. Det jeg derimot har hatt problemer med, er ustabilitet, noe jeg tror skyldes routeren. Hadde en Zyxel før, og IP-telefonen hadde en tendens til å slutte å fungere stadig vekk. Løsningen var å resette routeren, men da kan man allerede ha mistet noen telefoner... Nå har jeg en D-Link, og det fungerer like bra hele tiden. Lenke til kommentar
mg_martin Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 jeg har romerike bredbånd linje på 2000/320 kb/s elns og ip-telefoni fra telio og det funker helt greit å bruke den samtidig som jeg uploader. uploadinga blir nedsatt når jeg bruker den. virker som ip telefonen overstyrer linja. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Tolker det som står på websiden til b/c at du får et adapter som står like etter modemet. Adapteret vil da prioritere båndbredden slik at det ikke blir hakking/lagg på iptelefonien. Om dette er dynamisk eller ikke er vanskelig å svare på. Fra bluecom.no ------------------ Jeg har annet datautstyr koblet til min bredbåndslinje, gjør det noe? Nei, har du for eksempel ruter med NAT funksjon eller HUB/SVITSJ installert hjemme hos deg kan dette benyttes som før. BlueCom sitt telefonadapter vil stå foran dette utstyr. All normal Internetttrafikk vil bli sluppet igjennom som tidligere. Lenke til kommentar
kenzuke Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Okay, men da får jeg satse på at dem sender meg godt ustyr, å om iptelefonen tar 5 / 10kb/s av utlinja, når den er i bruk, så får jeg tåle det Takker for raske og brae svar! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
deleder Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hei! Jeg viste ikke hvor jeg skulle plassere dette topicet, så jeg la det her Vel, har nettop gått til anskaffelse av Bluecom sin 6000/640 ADSL-linje, og samtidig bestillt IP-telefoni. Det jeg lurte på, er om telefonen kan virke laggy / ustabil når man bruker linja? La oss si at jeg uploader i 80kb/s - som er hele ut-kapasiteten på linja mi, og jeg prater i IP-telefonen samtidig, vil den lagge da? Eller vil evnt. ip-telefonen påvirke ytelsen på linja? På forhånd, takk for svar mvh Henrik 6039575[/snapback] Det kommer helt annpå hvilket ip-tlfmodem du får. Jeg regner du med får det nye Xzavi'n og da bør det funke ok. Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Kjøp det en router med QoS funskjon, og du er sikker Kan annbefale Linksys. Så vidt meg bekjent har samtlige av deres routere QoS funskjon Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Har IP-telefon fra BC, og kan ikke bruke linja fult mens jeg skal snakke i telefonen. Virker som om boksen jeg har ikke har noen form for QoS, som er meget kjipt for meg. Jobber med en løsning, men BC er jo ikke akkurat hjelpsome med å fortelle meg hvordan ting funker. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Kjøp det en router med QoS funskjon, og du er sikker Kan annbefale Linksys. Så vidt meg bekjent har samtlige av deres routere QoS funskjon 6039893[/snapback] Om du hadde giddet å lest hele tråden så hadde du funnet at det hjelper lite med en ruter som har QoS når IP-tlf-boksen kobles rett etter modemet. Line -> ADSL modem -> Xzavi IP-tlf -> Switch/ruter/pc Lenke til kommentar
deleder Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Har IP-telefon fra BC, og kan ikke bruke linja fult mens jeg skal snakke i telefonen. Virker som om boksen jeg har ikke har noen form for QoS, som er meget kjipt for meg. Jobber med en løsning, men BC er jo ikke akkurat hjelpsome med å fortelle meg hvordan ting funker. 6040536[/snapback] Har du den nye Xzavi-boksen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 I utgangspunktet, ja, du kan oppleve hakking og andre problemer dersom lijen er i tung bruk mens du snakker (slik som ved torrents). De fleste IP-telefon løsninger bruker dog en eller annen form for hardware QoS i adapteret, slik at dersom alle PC'ene er koblet gjennom denne, så vil den alltid reservere så mye båndbredde som den trenger for å levere ok kvalitet på telefontjenesten. Denne form for QoS har dog sine begrensninger, og selv den vil kunne feile dersom det er virkelig mye trafikk gående. Det er sikkert forskjellige nivåer av effektivitet avhengig av hvilket type utstyr du bruker (og de forskjellige leverandørene har jo alle sine egne adapter-bokser)... -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hvis det er bittorrent hovedsaklig vi snakker om når det gjelder belastning, så har de fleste klienter (f.eks: utorrent) glimrende regulering av opp og nedhastighet. Jeg bruker bare en PC og ett adapter (koblet etter router) mot voipstunt.com. Det er aldri noe problem med talekvalitet når man begrenser up/download med f.eks 20%. Det er to faktorer som må være tilstede for at telefonien skal virke ok. Det første er 80-100kbs ledig kapasitet opp og ned, det andre er at ping ikke overstiger ~ 300-400ms. Når du nærmer den kritiske pingtiden vil du først få forsinkelser i tale og deretter 'hakking' i audio. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå